Slimme thermostaat nodig

Opties
Tom_R
Tom_R
september 2022 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Ik heb vier slimme radiatorknoppen in huis (moet ze nog installeren) waaronder een starterkitV3. Ik kan - als ik het goed begrijp - deze vier knoppen via mijn telefoon gaan bedienen. Drie beneden, ééntje voor de studeerkamer. Dit stelt me in staat het beneden koud te laten in de winter en alleen de studeer te verwarmen.

Ik vraag me nu af of ik nog een slimme thermostaat nodig heb. Dat lijkt me niet, toch? Ik kan de drie knoppen beneden toch los bedienen via de app? Bovendien kan ik het dan beneden een beetje zoneren, keuken wat kouder dan bij de zitbank. Of mis ik iets en heb ik toch een thermostaat nodig?

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je hebt een thermostaat nodig als je ook de ketel wilt aansturen. Op zich zelf gaan de radiatorknoppen wel open en dicht, maar dan komt er nog geen warmte. Als je knoppen gemonteerd hebt in de ruimte waar nu de (oude) thermostaat zit dan heb je eigenlijk wel een slimme thermostaat erbij nodig. Installaties zonder slimme thermostaat zijn eigenlijk bedoeld om bijv slaapkamers van knoppen te voorzien die dan gewoon "meehobbelen" op wat er in de woonkamer gebeurt zoals het altijd al was.

  • Tom_R
    Opties

    Maar in de knop zit toch ook een thermostaat? Maar ik heb dus een slimme thermostaat nodig om die knoppen verschillende temperaturen te kunnen laten instellen of kan dat dan ook niet in de ruimte met de thermostaat (beneden) en moeten ze dan alledrie dezelfde temperatuur afgeven?

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Zoals Rob2 al schrijft, kun je met de knoppen alleen niet de ketel aansturen. Je kunt wel een slimme thermostaat knop instellen op bijv 22 graden, maar als de ketel niet brandt zal het niet warm worden.
  • Tom_R
    Tom_R
    september 2022 aangepast
    Opties

    OK dank. Doet me afvragen wat dan het nut is van een smart radiator stater kit met ook de bridge, als je toch de thermostaat nodig hebt waar ook de bridge bij zit. Maar die zal ik bestellen in elk geval.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat zei ik al, je kunt die kit wel gebruiken als je kranen wilt vervangen op slaapkamers ofzo. Dan regelen ze alleen de water doorstroom en niet de ketel, die blijft dan gewoon door de kamerthermostaat aangestuurd worden. Dat is alleen bruikbaar als je het in die kamers nooit warmer wilt hebben dan het er normaal al was.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Je kunt de thermostaat ook los kopen, dus zonder bridge. Dan heet het een uitbreiding