Zoneregeling vloerverwarming radiatoren

Opties

Beste forumleden,


Een veel besproken onderwerp op dit forum is die van zoneregeling bij vloerverwarming i.c.m. radiatoren. Hoe krijg je de radiator in je studiekamer warm zonder dat de woonkamer een sauna wordt? Ik heb dit topic aangemaakt omdat ik een zoneregeling wil gaan maken en had daar nog een paar vragen over.

 

Ik ben reeds een half jaar in het bezit van een Tado V3+ starters kit. Een bedraade kamer thermostaat en een aantal slimme radiator knoppen. Toen ik dit kit kocht had ik mijzelf nog niet zo verdiept in de (on)mogelijkheden van Tado i.c.m. vloerverwarming en radiatoren in huis. Ik dacht dat de slimme radiatorknop de oplossing was om andere ruimtes warmt te kijgen. Dit bleek al snel deels waar te zijn. Een belangrijk component ontbrak nog in de keten, de zone-klep. Immers, als je geen zoneregeling in huis hebt krijg je dus het scenario dat bij warmte vraag van een van de radiatoren de vloerverwarming elders mee opwarmt. Hier moet dus een gestuurde klep tussen.

 

Mijn huidige sitatie thuis:

Op de begane grond en in de bakmer ligt vloerverwarming. Deze dient als hoofdverwarming.

In de woonkamer een Tado thermostaat, bedraad naar CV-ketel toe.

De radiator in de badkamer staat altijd open en wordt gebruikt als “bypass” omdat deze nog niet in het systeem zit.

Thermostaat op de vloerverwarmingsverdeler (VV) staat ingesteld op 45°C


Gewenste situatie met zone-regeling:

Een 2-weg klep met acctuator die aangestuurd wordt door de Tado woonkamer thermostaat (bedraad).

Een drukregelventiel (bypass) tussen de toevoer en retour leiding.

Op elke radiator een slimme radiatorknop.


Benodigdheden:

-         Tado extensiekit voor naast de CV-ketel.

-         Een zoneklep

-         Bypass

 

Optioneel: toevoeging van handbediende afsluiters in geval dat de zoneklep niet meer funtioneert:


Er zijn verschillende merken en typen kleppen in omloop. Honeywell is denk ik het meest bekende merk als je gaat zoeken naar zoneregeling. Ik ben terecht gekomen bij het merk Caleffi. Duidelijke documentatie op website beschikbaar.

 

 Vragen:

1) Klopt bovenstaande setup? Zijn er zaken die ik over het hoofd zie of mis? In de toekomst wil ik een zonne-boiler en hybride warmtepomp toevoegen voor CV-water en tapwater. Moet ik dan alvast rekening houden met zaken die van invloed zijn op bovenstaande setp?

2) Er zijn verschillende typen kleppen in omloop, zowel met of zonder microschakelaars, reed contacten en vervolgschakelaars. Wat kan ik hiermee? Mijn oog valt op de Caleffi 642 Z-One met adapter.

3) Welke functies vervult de thermostaat als deze gekoppeld zit aan de klep? Meet deze de temperatuur in de woonkamer en stuurt vervolgens een signaal naar de extensiekit EN stuurt de klep aan? Als de woonkamer op temperatuur is, gaat de klep dicht, maar stopt de CV-ketel dan ook autmatisch?

4) Waar plaats ik het best de bypass? Volgens mij eerst een bypass en daarnaa de zoneklep.

5) Moet de zoneklep normaal gesloten of geopend zijn?



Alvast bedankt,


Groet Michiel

 

Reacties

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Je verhaal even vluchtig gelezen maar het lijkt erop dat je je huiswerk wel gedaan hebt.
    Je opzet is goed. Je hebt geen zoneklep nodig die standmeldingen heeft. Kan tado niks mee.
    Je draadloze ontvanger zal de cv ketel gaan aansturen om warm water te gaan maken. Je bedrade thermostaat in de woonkamer moet de zoneklep open en dicht gaan sturen.
    Helaas zal je deze instelling wel even moeten laten omprogrammeren door de helpdesk. Hier kan jezelf niet bij.
  • Herres
    Opties

    1 opstelling is goed. Toekomstscenario zal waarschijnlijk zijn dat de draadloze ontvanger een circulatiepomp gaat aandrijven i.p.v. de cv ketel. Warm water uit een groot buffervat.

    2 opvolgschakeling heb je niet nodig

    3 de thermostaat stuurt de klep, en geeft signaal aan de draadloze ontvanger. De radiatorknoppen communiceren ook met de draadloze ontvanger. Dit is een standaard opstelling volgens Tado schema 2, je hoeft er niets speciaal voor te laten programmeren. (I.t.t. Wat @B79 aangeeft).

    4 dat klopt

    5 NC klep

  • Bedankt voor de reacties.

    In een andere discussie op dit forum had ik gelezen dat het omprogrammeren van de thermostaat niet meer nodig is aldus een Tado admin, dus dat is mooi. Wel de stapjes volgen die in de handleiding staan om de thermostaat in de juiste modus te zetten oid.


    Dan ga ik spullen bestellen en samen met vriend installateur de boel monteren. Ik ben benieuwd!

  • Michiel88
    Michiel88
    september 2022 aangepast
    Opties
    Ik heb nog een vraag: is het mogelijk om in mijn situatie (foto nr 2) een slimme radiatorknop te monteren op de vloerverwarmingverdeler voor de badkamer lus? Rekening houdende met de 2 wegklep die aangestuurd word door de woonkamer thermostaat.

    Dan hang ik in de badkamer een losse tado temperatuurmeter. Via de app maak ik een nieuwe ruimte aan "badkamer" waaronder ik deze apparaten hang.
  • Herres
    Opties

    Ja en nee. Ja: qua regeling zou het kunnen, Tadoknop regelt dan de vloerverwarming van de badkamer. Omdat het slechts om één groepje gaat zal dat wel lukken. Nee: de watertemperatuur is niet geregeld en kan zo hoog worden dat de vloer beschadigt. Normaalgesproken wordt hiervoor een RTL regelaar gebruikt. Misschien een combinatie van een Tado plus eenn RTL regelaar gebruiken om dit risico te vermijden.

  • Andreplusplus
    Opties
    @herres de temp in de badkamers is al begrensd door de vvw verdeler, of mis ik iets?
    Volgens mij is wat @Michiel88 vraagt prima mogelijk.
  • Herres
    Opties

    Ah, je hebt gelijk, ik zie het nu ook dat er een groep van de vvw verdeler naar de verdieping gaat. Dan kan het wel

  • Michiel88
    Michiel88
    september 2022 aangepast
    Opties
    Toevoer water van CV naar de VVV wordt uiteraard begrensd door de RTL thermostaat die al op de VVV zit.

    Waar ik mij twijfels over heb is of Tado zo slim is dat wanneer ik de badkamer warmer wil hebben, de woonkamerthermostaat dan de 2 wegklep open zet naar VVV? Want anders gebeurt er uiteraard niet veel.

    In de badkamer hangt ook een design radiator die ik wellicht kan uitrusten met slimme radiatorknop. Deze maakt dus onderdeel uit van de groep "badkamer". Echter zit het leidingwerk aangesloten tussen CV en 2 wegklep, zoals geïllustreerd. Dus voor deze radiator kan de 2 wegklep bij VVV dicht blijven. Kan Tado overweg met 2 verschillende warmtebronnen in 1 ruimte?

    Nog een ander aandachtspunt is volgens mij dat alle groepen op de VVV uitgerust moeten zijn met een slimme radiatorknop, want anders warmt de VV op begane grond ook op.