Circulatiepomp

Opties

We hebben vorige week de bedrade slimme slimme thermostaat aangesloten op onze Vaillant HR Solide ketel. Sinds die installatie merk ik dat de circulatiemoment met grote regelmaat even gaat draaien. Dat is te horen en ook te zien aan het symbool op de ketel.

Dat was voorheen niet (met de Vaillant thermostaat). Het zal ongetwijfeld een functie hebben, maar ergens lijkt vraagt het ook weer extra stroom en geluid (ook 's nachts). Ik vind in de tado app geen instelling om iets aan te passen in het wel / niet / in een schema de circulatiepomp te 'bedienen'. Iemand een suggestie?

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik heb dat niet met een Intergas ketel. Hoe is de thermostaat aangesloten? (aan/uit, opentherm, etc)

    Is dat anders dan met je vorige thermostaat? Wellicht is er ergens een setting voor in de ketel.

  • Aangesloten op de e-bus, net als de thermostaat (Calormatic 360) van Vaillant, ik heb aan de ketel kant niets gewijzigd.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dit soort bus protocollen sturen allerlei informatie heen en weer, en Tado implementeert van de meeste maar een deel van de mogelijkheden. Het kan zijn dat ze een of ander veldje met vaste waarde opsturen wat een originele thermostaat instelbaar heeft. Maar het kan ook nog altijd zo zijn dat je dat in de ketel dan vervolgens weer kunt overrulen, kijk dus eerst in het installatiehandboek in het hoofdstuk van de parameter instellingen.

    Bij Tado kun je zelf bijna niks instellen, de filosofie van Tado is dat zij dat zelf beter kunnen en dat je hun servicedesk moet benaderen met je vraag of verzoek. Dat kan niet via dit forum, dat moet je via de "chat" doen.

  • Herres
    Opties
    Zou het misschien het warme tapwaterboilertje kunnen zijn wat regelmatig wordt verwarmd? En heb je een aparte tegel voor warm water? Dan kun je er misschien een schema voor maken.
  • @Herres De tegel voor warm water had ik al gevonden en ingesteld. Ook buiten die tijden gaat de CV pomp regelmatig in bedrijf. Ik zie met het C symbool dat de Warmstartfunctie aan staat en die krijg ik via de procedure uit de handleiding van Vaillant niet uit. Daar zit het denk ik in.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Stond die vroeger niet aan dan? Want dan verklaart dat het verschil natuurlijk. Dat zou dan inhouden dat je die functie op de oude thermostaat uit had staan en dat de Tado die inschakelt. Als je het warme water in de stand UIT zet dan zou die functie uit moeten gaan (en dan heb je waarschijnlijk nog steeds warm water). Werkt dat niet dan is het wellicht een bug in de Tado firmware.

  • Ik durf niet te zeggen of de warmhoudfunctie eerder aan stond. Ik vermoed van niet. En het regelmatig in bedrijf gaan van de CV pomp, dat was zeker niet zo. Ook in de warmwaterstand UIT in tado blijft de C actief op het display van de ketel en gaat de cv pomp met de zelfde regelmaat aan. Het gekke is dat de draaiknop op de ketel om die instelling aan te passen niets lijkt te doen. Ik ga 'chatten' met tado, Dank.

  • Ik blijk een VR33 module te hebben in mijn ketel. In de installatie instructies zou moeten terugkomen om die los te koppelen, maar ook als ik de type ketel heb aangepast naar hrsolide + vr33 blijft de instructie ongewijzigd, geen enkele verwijzing naar iets aanpassen in de ketel. Type thermostaat is Calormatic 360. Weet iemand bij welke type thermostaat de instructie naar de VR33 module wel komt?

  • In een andere post https://community.tado.com/nl/discussion/comment/27864#Comment_27864 een instructie gevonden, Die net uitgevoerd. Nu even afwachten