Pomp beschermen in de zomer

Opties
Mijn (nieuwe, 1 jaar oude) pomp hing net vast.. open kunnen draaien en de waaier weer gangbaar maken.

Mijn tado relais zit op een losse pomp op 230 omdat ik een buffervat heb en geen cv ketel.

Elke cv ketel laat de pomp af en toe draaien voor de pomp te beschermen hier tegen.

Het zou fijn zijn als tado een losse pomp optie heeft en de minimaal 1 keer per maand even laat draaien bijv.
2
2 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat gaan ze er vast niet speciaal voor jou in maken maar wat je wel kunt doen is een schema maken waarbij ergens 1 periode van 5 minuten in de week de boel op 25 graden staat. Zal niet 100% werken omdat het in de zomer al warmer dan 25 graden in huis kan zijn, maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd.

  • Herres
    Opties

    Ik heb zelf een schakelingetje gebouwd met twee tijdrelais om de pomp per 24 uur 1 minuut te laten draaien. Als je het schema wilt kan ik het wel plaatsen.

  • Derfske
    Opties
    Tado zou dit ook moeten kunnen.
    Maar stuur dat maar eens. ja heb ik voor nu al iets
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Er zijn erg veel dingen die Tado "zou moeten kunnen" maar het past kennelijk niet in hun filosofie om een hele serie features die ieder voor zich maar voor een beperkt aantal klanten nuttig zijn in het systeem in te bouwen. Het is allemaal gebaseerd op de grootste gemene deler met zo weinig mogelijk instelbaarheid, waarschijnlijk "om het eenvoudig te houden".

    Zelfs vrij eenvoudige klantwensen zoals instelbare stapgrootte voor de temperatuurinstelling (0.1/0.5/1), of bepalen wat jij zelf de optimale temperatuur voor een ruimte vindt (voor klimaatcomfort) dat wil men er niet inbouwen.

  • Derfske
    Opties
    @rob2 het is heel simpel aan te passen.

    En echt alle systemen met pompen hebben dit. Zo een cv pompje is niet zo sterk. En hebben hier allemaal last van.

    Naar mijn mening is dit echt een must voor tado. In deze wereld komen daar steeds meer buffervaten en stand alone systemen. En tado loopt dan achter.. up dit dan gewoon haha ♡
  • Herres
    Opties

    Dit is het schema van een pompschakelaar in combinatie met een Tado thermostaat.

    Het verzorgt dat de pomp 1 minuut per 24 uur draait. Die tijd gaat in 24 uur na de laatste keer dat Tado aan heeft geschakeld, dus in de stookperiode gaat de pomp niet extra draaien. Aan materiaalkosten is er ongeveer €100 mee gemoeid.



  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "@rob2 het is heel simpel aan te passen."

    Ja natuurlijk. Net als die andere dingen die ik noem. Maar zo rolt Tado niet, die hebben hun filosofie en dat is kennelijk "keep it simple" ipv "kom de klant tegemoet". Daarom die waarschuwing dat ze dit er niet in gaan maken en je het zelf moet oplossen, bijvoorbeeld met de schakeling van Herres of de verwarmperiode in het wekelijkse schema zoals ik aangaf.

    Bedenk ook dat het niet hun primaire setup is om direct een pomp aan te sturen, dat heb je zelf geknutseld. Normaal stuurt Tado een ketel aan, en ketels hebben zoals je al schrijft die pomp-timer zelf al.

  • P_Veldhorst
    Opties
    Je zou een schakelaar voor een vloerverwarmingspomp kunnen ‘hacken’. Dit type schakelaar heeft zo’n tijdfunctie ingebouwd….
  • ReneV71
    Opties

    Je kunt ook een zgn Alpha Pomp installeren deze hebben van zichzelf een extreem laag energieverbruik (5-10W) en kun je gewoon laten draaien en zitten nooit vast.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    september 2022 aangepast
    Opties
    @ReneV71
    Dat is hier niet het onderwerp, en ook geen oplossing. Als hier de pomp draait loopt permanent de warmte uit het buffervat het systeem in.