Weer een vloerverwarming vraag

Opties
balleur
balleur
september 2022 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen
Hoi,

Ik wil overstappen op tado. Bij deze wat info.
Vloerverwarming in keuken.
Keuken heeft ook thermo radiatoren maar die staan meestal niet open.
Bijkeuken heeft thermo radiator. Staat nooit
Open.
Hal heeft thermo radiator staat op 17c
Verdeler vvw staat in hal.
Bovenverdieping vier thermo radiatoren.
En de badkamer heeft handdoek radiatoren met simpele open dicht knop. En retour door de vloer. Staat altijd open.
Woonkamer radiatoren maar worden ivm hout kachel niet veel gebruikt.

Toon thermostaat bedraad naar cv op zolder.


Ik heb dus het idee dat ik de toon vervang door een bedrade thermostaat. En nog een draadloze voor aansturing vloerverwarming met de temperatuur unit los in de keuken en het relais gekoppeld aan de loer verwarming pomp.
IMG_0289.jpeg

in de woonkamer en keuken komen tado thermo knoppen, net als boven op de verdieping in de slaap en werkkamers.

mijn eerste vraag
later kan ik dat overwegen in de keuken, maar ik weet niet of dat samen werkt met de vloerverwarming in de keuken.

tweede vraag, werkt de opstelling zoals ik het heb bedacht?

derde vraag wat moet ik aanpassen aan mijn vvw verdeler zie foto:

dus als het goed is heb ik nodig
Bedrade Slimme Thermostaat V3+
in de woonkamer ter vervanging toon voor aansturing vloer verwarming keuken

Draadloze Slimme Thermostaat V3+
voor aansturing pomp middels relais oplossing en losse ST in de keuken neerzetten voor temperatuur meting

Slimme Radiatorknop V3+
in: woonkamer, hal, bijkeuken, slaapkamers werkkamer. (
keuken radiator? geen idee

trouwens hoe post je een foto IN je bericht?
IMG_0287.jpeg
IMG_0288.jpeg


alvast bedankt voor het meedenken!

Reacties

  • Herres
    Opties
    Ik ga in op een deel van je vraag.
    Lees de Tado brochure over de combinatie van vloerverwarming en radiatoren. Dan kijken naar oplossing 3. Je ziet dan dat de draadloze ontvanger de cv aanstuurt, en NIET de vloerverwarming.
    De eerdere Toon had een kastje bij de cv. Als je Toon vervangt moet dat kastje weggehaald worden, en de Tado rechtstreeks aansluiten op de cv.
    Ik weet niet wat Thermo radiatoren zijn, misschien ook niet van belang.
  • Andreplusplus
    Opties

    Het antwoord op de vraag staat al talloze malen op dit forum. Veel leesplezier!

  • balleur
    Opties
    Bedankt! Wat ik me nog wel afvraag. De tot hangt nu in de woonkamer en die
    Kan dus in zijn geheel vervallen? Daar ging eerst een chronotherm. Ik bedoel thermostatische knoppen trouwens. En dan de draadloze bediening gewoon in de keuken?
  • Andreplusplus
    Opties

    Om te beginnen heb je twee kleppen nodig, voor elke verdeler 1. Of is de linker verdeler alleen voor de radiatoren?

    Die klep(pen) stuur je aan met een 2e bedrade tado thermostaat. Zo te lezen heb je alleen vvw in de keuken? (en niet elders)

    De radiatoren daar staan meestal niet open (soms dus wel?). Zo niet, dan hoef je niets te doen met tado knoppen.

    MAAR: Ik zou eerst maar eens beginnen met Toon vervangen door tado bedrade thermostaat en slimme knoppen op kamers waar je wil verwarmen, wanneer de ruimte waar de thermostaat hangt niet verwarmd hoeft te worden door de CV (want houtkachel (kuch) of niemand aanwezig).

    Wil je in de keuken verwarmen en niet in de woonkamer, zet dan op 1 radiator een slimme knop. De vloerverwarming hobbelt dan wel mee als de CV warm water levert. Vanwege de knop op de radiator wordt het m.i. niet te warm door de vloerverwarming. Nadeel is wel dat de vvw verwarmt als er elders in huis verwarmd moet worden. Dat kun je eerst eens aanzien en evt later oplossen (met een 2e bedrade thermostaat om een zoneklep of de pompschakelaar te schakelen, zie bijv https://community.tado.com/nl/discussion/11724/de-oplossing-voor-vloerverwarming-radiatoren-en-tado/p1)

    Als je niets doet aan de radiator in de badkamer kan het zijn dat je vaker de badkamer verwarmt dan nodig/gewenst, dus dan daar ook een tado knop plaatsen. Aan de hal zou ik ook (eerst) niets doen.

    Succes!

  • balleur
    Opties
    Bedankt @andreplusplus! Nuttige info.

    het is overigens 1 verdeler volgens mij.

    Nog een vraag. Zou ik nou ook ipv bedraad, een draadloze kunnen gevruiken en deze gewoon in de keuken zetten? Dan kan ik die bedienen en die bediend de vloerverwarming. En diens. Als thermometer voor
    Aansturing.
    De thermostaat kranen in de keuken (2 stuks
    Naast de vloerverwarming) laat ik dan zitten en zet ik op 18 graden, dan verwarmen ze mee
    Als er ergens warmte wordt gevraagd tot 18 graden

    Zou dat ook werken? En dan in de woonkamer de houtkachel en of Tado Thermostaat knoppen. En de toon in de woonkamer vervalt en wordt vervangen door de draadloze variant.
  • Andreplusplus
    Opties

    @balleur een bedrade thermostaat òf een draadloze thermostaat plus drl ontvanger nodig om de Cv ketel aan te sturen. Een klep stuur je aan met een bedrade thermostaat. Die zit gewoon in de buurt van de klep.

    De bedrade thermostaat als vervanging van de Toon zal waarschijnlijk op de zelfde plaats moeten (of heb je de mogelijkheid vanuit de keuken bedrading naar de Cv ketel te trekken?) Alternatief is dus draadloos, met ontvanger bij de ketel. Dat kan in de keuken. De woonkamer kun je dan inderdaad regelen met de kachel of tado knoppen.

    Je kan de knoppen in de keuken gewoon op de gewenste temp zetten, gelijk aan die op de thermostaat. Alleen als er ergens in huis warmte wordt gevraagd (door een tado knop) zal dat in de keuken ook verwarmen tot die temp (of lager als de andere ruimte eerder op temp is). Maar de vvw aan/uit schakelen met een klep en niets met de radiatoren doen vind ik niet logisch. Dus ik zou sowieso tado knoppen plaatsen. (en zoals eerder aangegeven de klep nog even achterwege laten, tenzij de keuken ongewenst te warm wordt door de vvw. - je kan ook de pompschakelaar benutten, zoals in het aangehaalde artikel beschreven)


    Ik zie toch echt twee verdelers. Links zonder pomp, dus ik vermoed dat daar de radiatoren op zitten (dan geen klep nidig) en rechts met pomp, dat is de vvw verdeler.