Geen warm kraanwater meer van Remeha Avanta

edjo
edjo
september 2022 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Van het weekend op alle radiatoren een Tado gezet en in woonkamer Tado thermostaat (voor woonkamer en keuken beide voorzien van een Tado radioator knop

vanmorgen geen warm water meer E2 en later E10 storing op Remeha Avanta wat duid op te lage waterdruk. was 1,2 en zou pas onder 1.0 problemen moeten geven. Water bijgevuld Remeha reset en nog steeds hetzelfde probleem. Na overleg met CV Monteur verteld hij mij dat een Remeha een (kleine) water circulatie moet zien tussen de aan- en afvoerleidingen. Doordat mijn Tado's de radiatoren afsluiten omdat gewenste temp bereikt is werkt dit dus niet meer.

Er zou een Bypass gemaakt moeten worden tussen de aan- en afvoer leiding en kost weer best veel geld. Heb nu één Tado knop verwijdert waardoor de ventiel open gaat staan, Remeha reset en had weer warm water. Ik kan dus kiezen voor een Bypass of één van mijn radiatoren voorzien van een handmatige thermostaat radiator knop of een simpele aan/uit draaiknop?

Heeft Tado hier geen slimme oplossing voor, bijv. dat na X-tijd 1 of 2 Tado's even een stukje opengezet worden waardoor CV water circulatie even kan werken waardoor warm kraanwater deel niet meer in storing gaat.

Als ik dit eerder had geweten had ik één Tado knop minder hoeven te kopen.

Graag antwoord van Tado of goede suggesties want het liefst zet ik de Tado knop weer terug

Gr. Edjo

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Dit is al vaak gevraagd. Inderdaad zou Tado dit in de software kunnen oplossen maar dat willen ze niet. Ze zeggen "plaats maar een bypass".

    Jammer, inderdaad.

  • Dat is inderdaad jammer want ik zag ook dat in andere landen hier problemen mee zijn. Bedank voor je reactie.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Op 1 van de radiatoren een normale kraan zetten en die open draaien.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Tja maar dat is weer zonde van het gas, daar willen de mensen tegenwoordig ook op letten.

  • het is idd zonde van het gas en ergens stoken wat op dat moment niet nodig is. Dit zou ook op de site van Tado vermeld moeten worden voor mensen met een wat oudere CV, waar zo'n Bypass niet in zit zoals bij sommige nieuwe wel het geval is.

    Ik heb nu een Tado slimme knop voor niks gekocht.

  • Ik zou gewoon die bypass plaatsen, dat zou je ook hebben moeten doen als je voor ‘ouderwetse’ thermostaat kranen had gekozen. Zo duur is een bypass toch ook weer niet? Even doorzetten, dan zul je je beoogde doel bereiken.
  • Volgens mij zou de bypass ook in werking moeten treden nadat er warm water is gevraagd. In dat geval lijkt het mij onmogelijk om tado als bypass te laten fungeren.
  • bedankt voor jullie goede reacties. Ik ga de manuele knop op één van de radiators zetten en eens uitzoeken wat een Bypass incl installatie daarvan kost.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    "Volgens mij zou de bypass ook in werking moeten treden nadat er warm water is gevraagd. In dat geval lijkt het mij onmogelijk om tado als bypass te laten fungeren."

    De oplossing in software die Tado zou moeten kiezen is om als de gewenste temperatuur bereikt is de kranen niet dicht te draaien maar de ketel te stoppen en de kranen in de laatste stand te laten staan. Dat heeft ook het voordeel dat het water wat in de nadraaitijd rond gepompt wordt nog nuttig gebruikt wordt ipv doelloos door de bypass loopt. En het spaart batterijen omdat bij herhaalde warmtevraag op steeds dezelfde plek(ken) de kranen niet steeds open en dicht draaien maar gewoon blijven staan.

    Echter dit vereist onderlinge coordinatie van het hele systeem. De kranen moeten van elkaar weten wat ze doen. Dat zou toch al beter zijn want als er op 1 plek een beetje warmte gevraagd wordt moet die kraan eigenlijk gewoon vol open gaan en niet zoals nu een klein beetje. De hoeveelheid warmte regel je met de ketel. Dat zou ook weer gas sparen.

    Ik denk dat de v3+ hardware dit niet support en we op de nieuwe v4 hardware moeten wachten hiervoor.

  • Ik heb Tado pas een week een weet er te weinig van maar het klinkt wel logisch.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    september 2022 aangepast
    Je moet een essentiële veiligheid nooit aan software overlaten, maar er voor zorgen dat de druk altijd weg kan. Dus als je het in de software laat maken, dan alsnog een bypass of een radiator openen
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Het is niet echt een essentiele veiligheid want de ketel controleert er zelf ook al op en schakelt af als het fout gaat. Dus mocht de software falen dan ontploft er evengoed niks.

  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    september 2022 aangepast
    Ik bedoelde dat de bypass ook gebruikt wordt na warmtevraag voor kraanwater.

    Want in veel ketels wordt cv-water gebruikt om in een tapwater warmtewisselaar het kraanwater te verwarmen. Zodra de kraan dicht gaat zal de restwarmte worden weggeleid door de cv installatie. Als daar alle radiatoren dichtzitten heb je de dan de bypass nodig.

    Dat maakt het wel lastig voor tado: er wordt vast niet gecommuniceerd dat er een kraan open staat.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ik schreef om 10:18 al hoe het moet werken. Maar het probleem is waarschijnlijk inderdaad dat de individuele knoppen wel om warmte kunnen vragen (via de thermostaat) maar niet aan elkaar kunnen vragen wie dat nog meer doet en opdrachten kunnen geven om open of dicht te gaan.

    Gelukkig heeft mijn ketel geen tapwater warmtewisselaar/boiler dus hier heb ik die problemen niet.

  • De Remeha Avanta is echter wel een combi-ketel.

    En is het werkelijk zo dat tado de kraan direct sluit nadat de ketel stopt met verwarmen? Volgens mij volgt de foutmelding in dit topic juist bij gebruik van warm tapwater.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja mijn Intergas ketel is ook een combi-ketel. Echter deze heeft geen cv-warmwater wisselaar maar het warme water loopt regelrecht door de warmtewisselaar in de verbrandingsruimte. Er wordt dus geen water warm gehouden en niet gepompt: als je de kraan open draait gaat alleen de vlam aan, net als bij een geijser. Draai je de kraan dicht dan gaat de vlam uit maar er gebeurt niks met de verwarming. En er zit ook geen driewegklep in.