Meerdere slimme thermostaten in 1 woning

Opties

Hallo iedereen,

Voor het eerst hier op de community omdat ik met een vraag zit waar ik niet 100% aan uit raak.

Hopelijk word ik hier een beetje wijzer.

Even de situatie schetsen:

Wij hebben onze oude thermostaat vervangen door een draadloze slimme Tado thermostaat.

Deze hangt in de woonkamer, bridge ook woonkamer, ontvanger aan onze cv ketel.

De radiatoren hebben momenteel nog allemaal gewone kranen, dus onze thermostaat werk eigenlijk nog enkel op vraag, aan/uit van temperatuur in de woonkamer.

Nu willen wij graag alle kranen vervangen door Tado radiator koppen. Ik heb begrepen dat de koppen in de ruimte waar de thermostaat hangt ook best vervangen worden om zo een optimale werking te verkrijgen, rekening houden dat er 1 radiator als bypass moet dienen aangezien wij geen bypass aan de ketel hebben. Logische keuze komt hier dan uit op de radiator in de badkamer.

Dus de radiator in de badkamer zal altijd volledig open staan.

Mijn vraag ik nu of ik eventueel in de badkamer een extra thermostaat kan hangen? zoals bv de Tado slimme thermostaat multi zone uitbreiding? De reden waarvoor ik dit zou willen is omdat wij hier thuis in shiften werken, dus er is altijd wel iemand dat midden in de nacht in de badkamer moet zijn, liefst een warme badkamer terwijl de rest van de woning op nachttemperatuur staat.

Gaat deze badkamer thermostaat dan geen conflict geven met de hoofdthermostaat in de woonkamer dat daar op lagere temperatuur staat? Met andere woorden is het mogelijk dat de thermostaat in de woonkamer op 17 graden staat en thermokoppen dicht zijn, maar de thermostaat in de badkamer wel tegen de cv zegt geef mij maar 22 graden?


Alvast bedankt!

Reacties

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    september 2022 aangepast
    Opties
    Dan zou je een slimme thermostaat knop moeten plaatsen in de badkamer, en deze koppelen aan je slimme thermostaat. Als de badkamer dan warmte vraagt kan deze via de thermostaat de ketel aansturen. En dan een andere oplossing voor je bypass bedenken
  • Fosk
    Opties
    Zouden 2 thermostaten conflicten geven? De gang kan ook als bypass dienen maar dat lijkt mij zo beetje verloren warmte.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Er kan maar 1 thermostaat op de ketel aangesloten worden. Ik zie niet hoe je twee thermostaten op 1 ketel wilt aansluiten?
  • Fosk
    Opties
    Ik dacht dat deze als uitbreiding in het systeem kon dienen. Aangezien er enkel een ontvanger aan de ketel hangt. Dacht dat deze de ketel enkel aan en uit liet gaan op commando van de thermostaat. Blijkbaar is het iets ingewikkelder dan dat. Bedankt voor de info. Mvg
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat klopt ook. je mag (bij een ketel met 1 zone) maar 1 thermostaat en evt 1 draadloze ontvanger hebben, maar je kunt wel extra draadloze temperatuurvoelers bij plaatsen. Echter dit heeft alleen zin als in diezelfde ruimte een of meer slimme thermostaatknoppen zitten die zelf de temperatuur niet goed kunnen meten (bijv omdat ze in de tocht zitten).

  • Fosk
    Opties
    Bedankt voor de info beide. Mvg