Optie radiatorknop gebruiken als zoneregeling?

RikC
RikC

Hoi, een vraagje. Ik heb net een set slimme radiatorknoppen geinstalleerd in onze woning met stadsverwarming. Daarmee is alles te controleren.

Nu had de woning ook een dag/nacht regeling. Dit is een Oventrop UNI FH thermostaatknop met afstandbediening buiten de meterkast zit gemonteerd die op een M30x1.5 thermostaatkraan op de leiding vanaf de verdeler zit. Het soort knoppen wat normaal gesproken voor bijv. convectorputten wordt gebruikt.

Mijn gedachte is dat ik het ook prettig zou vinden als deze door het systeem geregeld kan worden omdat:

  1. Mocht één van de knoppen op de radiatoren een storing zou hebben dan kan daar nu ongecontroleerd warm water door gaan lopen, ook als is het midden in de zomer of we bijv. op vakantie zijn.
  2. Ik kan me voorstellen dat als je de verwarming in één keer voor alle kamers aan zet dat het handiger is een zonneregeling te openen dan dat alle losse knoppen zich moeten aanpassen en dat dit batterij kan schelen.

Nu zou ik dit natuurlijk op kunnen lossen met een Tado bedrade thermostaat en een 230V geschakelde aan/uit thermische motor. Echter, omdat het hier dus om een M30x1.5 knop gaat zou het een simpere oplossing zijn als een extra slimme radiatorknop dit zou kunnen. Ik zal niet de enige zijn met een thermostatische kraan op de hoofdleiding als dag/nacht regeling verwacht ik.

1
1 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Dit gaat niet omdat Tado de radiatorknoppen "modulerend" aanstuurt en er geen onderlinge coordinatie mogelijk is tussen knoppen. je kunt dus niet een knop als hoofd open/dicht kraan hebben die altijd of helemaal open of helemaal dicht is.

  • Dank Rob voor je reactie. Duidelijk zo, dat gaat 'm dan niet worden.

  • Ik heb hier een honeywell zoneklep met Slimme Thermostaat op een van de slaapkamers. Werkt prima.

    (Beneden vloerverwarming met eigen slimme thermostaat als andere losse zone)

    Zeker nu je op de site zelf de zones goed in kan regelen (ipv support vragen dit voor je te doen) is dit een mooie oplossing.