Geen warmtevraag op ketel bij vloerverwarming (draadloos)

Opties

Ik heb Tado nu 2 dagen geïnstalleerd en ik merk nu dat er iets niet klopt. De CV ketel wordt via een draadloze ontvanger aangestuurd en dat werkt goed, de warmwater vraag werkt als verwacht en de ketel reageert ook op mijn 3 draadloze thermostaatknoppen van Tado. ZOdra deze knoppen bedient worden gaat de ketel aan etc..

Maar nu..

Het zoneventiel van mijn vloerverwarming wordt door een 2e draadloze ontvanger aangestuurd en meet de temperatuur in de woonkamer via een draadloze sensor. Ook deze ontvanger reageert op warmtevraag vanuit de woonkamer zo lijkt het (warmtevraag led=aan), probleem is alleen dat alleen in dit geval de CV ketel niet wordt gestart.

In de setup vd woonkamer geef ik aan dat de zone via de ontvanger van de vloerverwarming moet lopen, maar hoe zorg ik er nu voor dat ook de ketel aangaat? Ik verwacht dat dit automatisch zou gaan, maar blijkbaar niet.


Wat is hier aan de hand?

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Het kan zijn dat je de servicedesk moet vragen je configuratie hier goed voor te zetten. De een zegt dat dat nodig is, de ander zegt dat het niet hoeft en dat je het zelf kunt doen.

  • ReneV71
    Opties

    Ik krijg zojuist te horen dat je geen 2 draadloze ontvangers in 1 systeem kan gebruiken. Dat klopt niet (helemaal) want de draadloze ontvanger bij de vloerverwarming reageert wel op warmte vraag, maar stuurt geen warmte vraag naar de ketel die dus uit blijft. Men zegt dat ik een bedrade thermstaat bij d vloer moet hangen, omdat een thermostaat wel de warmtevraag naar de ketel zou sturen. Punt is dat er juist een draadloze verbinding moet zijn tussen mijn zonneventiel en de temperatuursensor in de woonkamer.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja daar is ook al vaak kritiek op geuit. Dit is ook de reden dat mensen uiteindelijk met die oplossing "gebruik een slimme thermostaatkraan in plaats van een klep" gekomen zijn. Maar dat werkt ook niet helemaal goed.

    Software ontwikkeling en aanpassing op wensen van klanten is een apatische boel bij Tado.

  • ReneV71
    Opties

    Het is redelijk misleidend allemaal, bepaald niet plug en play en zelfs al heb je een behoorlijk technisch niveau kan je het nog niet zelf oplossen en moet je wachten op een helpdesk die iets voor je aanpast.

  • Andreplusplus
    Opties

    Nou nou nou, wat een negativiteit allemaal… Kijk gewoon ff hier. Samenvatting:

    Ruimte vmet vvw bevat de thermostaat, die is zonecontroller voor de woning (indien bedraad) of communiceert met draadloze ontvanger (bij de CV ketel, indien draadloos, dan is de ontvanger de zonecontroller)

    Alle andere ruimtes met tado knoppen in huis hebben die thermostaat cq ontvanger als zonecontroller.

    De klep stuur je aan met een 2e bedrade thermostaat in relaismode. Deze plaats je in dezelfde ruimte als de andere thermostaat. Dat kan je echter niet zelf, dat moet via de chat met de helpdesk geregeld worden.


    Succes

  • ReneV71
    Opties

    Tado is nu niet bepaald het eerste apparaat wat ik als technicus in mijn handen heb en ik vind het gewoon niet logisch. Ook is de informatie op internet vóórdat je het product aankoopt verwarrend en onvoldoende. Mijn vloerverwarming wordt al 15 jaar draadloos aangestuurd door Honeywell. Nu vraag ik hetzelfde van Tado met het verschil dat Tado ook de CV ketel aanstuurt zodat deze niet meer weersafhankelijk geregeld hoeft te worden (en dus bijna altijd aan staat).

    Overigens wordt de bedrade thermostaat bij de vloerverwarmingsunit geplaatst en aangesloten en haalt deze zijn temperatuur uit de draadloze temperatuursensor uit de woonkamer.

  • Andreplusplus
    Opties
    Tja, het tado concept zit anders in elkaar.
    Dus je kan je daar aan aanpassen, of bij Honeywell of zo blijven.
  • ReneV71
    Opties

    Moderne verwarmingssystemen worden met de komst van warmtepompen, lagetemperatuur verwarming en vloerverwarming beduidend complexer dan vroeger. Je bent er niet met alleen een draadloze radiator knop. Indien je een vloerverwarming hebt met meerdere afzonderlijk geregelde zones zou je dat willen doen met meerdere draadloze ontvangers, liefst meerkanaals. Nu moet je dat oplossen met meerdere bedrade thermostaten die vervolgens op batterijen werken, hoe onlogisch. Bij een vloerverwarming of CV ketel is allicht 230VAC beschikbaar. Een temperatuursensor op batterijen begrijp ik, je kunt hem overal plaatsen.

  • Andreplusplus
    Opties

    Tja, ik gebruik ook geen hamer om schroeven in te draaien. Het kan wel, maar of het er voor bedoeld is?