Radiatoren ontluchten

Opties

Op al mijn radiatoren zit een tado thermostaat. Nu wil ik deze ontluchten, maar hoe begin je hier aan?

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Zet het systeem even op "alle kamers maximaal verwarmen" en loop door je huis om op alle plekken de boel te ontluchten, afwisselend desnoods water bijvullen en meerdere malen de kraantjes open draaien tot er alleen nog water uit komt. Dan de "maximaal verwarmen" weer uitzetten.

    In de tussentijd verkwist je wel gas. Je kunt het doen op een dag dat het toch al frisjes is.

  • @Rob2 Bedankt voor jouw antwoord. Niet echt evident met de huidige gas prijs 🙄.

    @tado_mod het zou misschien een goede feature zijn om een extra functie in het overzicht van de radiatorkop te zetten om de radiator te ontluchten? Zodat de radiator volledig open gaat zonder de radiator te verwarmen.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Daar is al vaker om gevraagd maar daar is (zoals met vrijwel alle suggesties) nooit wat mee gedaan.

    Tado is geen "men vraagt en wij draaien" bedrijf, het is niet anders.

  • Herres
    Opties
    Dit klinkt mij heel vreemd. De gebruikelijke procedure voor ontluchten is met de cv en de pomp helemaal uit.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat kun je ook doen. Maar ik denk dat het met de pomp lopend beter gaat. Ieder mag zelf bedenken wat ie gaat doen.

  • Herres
    Opties
    Haha ja dat laatste klopt.
    Maar het is echt niet de juiste manier.
    Als de pomp draait verplaatst de lucht zich door het systeem, en krijg je hem nooit goed leeg.
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    september 2022 aangepast
    Opties

    Zo heb ik het geleerd, en zo doe ik het al meer dan 40 jaar:

    ”De enige juiste manier van ontluchten is door de betreffende radiatorkraan dicht te draaien, en vervolgens te ontluchten. “

    Zie


    Heeft overigens niks met tado te maken, en ik zou niet weten wat tado zou kunnen toevoegen hiervoor…

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    september 2022 aangepast
    Opties
    Klopt, maar de eerste stap is “zet de thermostaat lager”. Jij zegt zet hem maximaal.
    En op het adviesje staat om de kraan dicht te draaien. Jij zet hem juist helemaal open.
    Dus zeg het maar.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "Als de pomp draait verplaatst de lucht zich door het systeem, en krijg je hem nooit goed leeg."

    Het zal een beetje afhangen van het systeem. Bij mij lopen de leidingen bovenlangs en verzamelt de lucht zich dus vooral in de leidingen ipv in de radiatoren, en er is maar 1 plek in de leidingen waar je die kunt ontluchten. Door de pomp te laten lopen gaat de lucht daar veel gemakkelijker naar toe, je hoort het gewoon borrelen.