Tado (bedraad) aansluiten op Remeha Calenta 28c

Opties
R061N
R061N
september 2022 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Er zijn veel verwarrende berichten op dit forum/internet en Tado verwijst zonder inhoudelijk in te gaan op mijn vragen gelijk door naar een installateur.

Op deze wijze heb ik de thermostaat aangesloten:


Ik heb deze installateurs handleiding gebruikt https://manuals.coolblue.nl/6d/tado-thermostaat.pdf waarbij ik de open therm bedraad manual heb gevolgd. R01 / D01 / HC01 / HW V / EK X .

Heet water doet het maar ketel slaat niet aan...

Als ik de spanning op de draden bij de thermostaat meet dan fluctueert dit enorm rond de 16v tot 20v, is dit normaal?

Graag geen antwoorden "volg de installatie van Tado" want deze gaat niet uit van een nieuwe situatie waarbij de Tado rechtstreeks op de CV wordt aangesloten. Tado support is ronduit slecht dus ik hoop hier een snelle oplossing te ontvangen.


Ik zag in deze topic dat de CV op No en Com poort aangesloten was. Maar volgens mij is het dan een gewoon aan/uit opstelling ipv open therm..?

https://community.tado.com/en-gb/discussion/11130/remeha-calenta-28c-aansluiten-ondersteunen-door-tado#latest

Reacties

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    september 2022 aangepast
    Opties
    Aansluitingen en instellingen lijken goed. Als je de draden bij de thermostaat met elkaar verbindt, gaat dan de ketel aan? Zou wel moeten. Zo nee, ketel- of bedrading-fout.
    Probeer dan OT contacten op de ketel te verbinden. Moet weer de ketel aanslaan. Zo nee, ketel fout.
    Zet ketel uit en aan (met tado aangesloten) dan kan deze de juiste thermostaat detecteren. Nog steeds geen succes, dan weet ik het zo op afstand niet. Er is een kans dat tado stuk is.
  • R061N
    Opties

    Bedankt voor je reactie Andrea++, fijn dat deze community zo actief is. Echt top!

    Echter was ik ondertussen het eea al aan het controleren mbt de bekabeling. Ik had nl de oude bridge van Anna er tussenuit gehaald en de draden verbonden dmv zwakstroom stekkertjes. Ik heb deze eraf geknipt en de draden ouderwets aan elkaar gedraaid en dit lijkt de oplossing te zijn! Nu is de spanning ook constant. :)


    De tip van je is zeker een hulp voor evt. toekomstige problemen van ander users. Dat het zo simpel kan zijn door het even door te verbinden om te testen waar het probleem ligt was ik nog nergens op het forum tegengekomen.

  • R061N
    Opties

    Ik werk zelf in een bouwmarkt waar we de producten van Tado verkopen. Mooi om in ieder geval de klanten te kunnen verwijzen naar deze community, dat helpt enorm.

    Tado zelf mag zich gaan schamen mbt aftersales. In de chat staat dat de reactietijd doorgaans 2uur is. Dit is al meerdere keren bij mij meer dan 12 uur geweest. Dan krijg je vermoedelijk een helpdesk medewerker die niets anders doen dan verwijzen naar bestaande instructies of een erkende installateur er bij te halen. Deze lijken de technische knowhow helemaal niet te hebben en reageren niet direct op technische vragen.

    Ik kan mij zo voorstellen dat er nu vanwege hoge energieprijzen er meer gebruik gemaakt gaat worden van slimme thermostaten en slimme radiatorknoppen. Dus als ze de capaciteit niet meer hebben moeten ze opschalen of de verwachte reactietijd naar een reëel niveau zetten.