Slimme thermostaat op stadsverwarming retourleiding als beveiliging tegen storing radiatorknoppen?

Opties

Hoi, een vraag. Ik heb net een set slimme radiatorknoppen geinstalleerd in onze woning met stadsverwarming. Daarmee is alles te controleren.

Nu had de woning ook een dag/nacht regeling. Dit is een Oventrop UNI FH thermostaatknop met afstandbediening buiten de meterkast zit gemonteerd die op een M30x1.5 thermostaatkraan op de retourleiding vanaf de verdeler zit, allemaal anoloog en zonder elektra. Het soort knoppen wat normaal gesproken voor bijv. convectorputten wordt gebruikt. Deze Oventrop thermostaatknop blijkt echter kapot te zijn. Dat betekent dus dat mocht één van de knoppen op de radiatoren een storing hebben dan kan daar nu ongecontroleerd warm water door gaan lopen, ook als is het midden in de zomer of we bijv. op vakantie zijn.

Nu vroeg ik me af of ik dit op kan lossen met een Tado bedrade thermostaat en een 230V geschakelde aan/uit thermische motor op de M30x1.5 knop. Ik begreep dat als de slimme radiatorknoppen warmtevraag hebben dit gecommuniceerd word aan de slimme thermostaat. Die hoeft in dit geval dus niet zelf de warmte in een ruimte te controleren.

Tevens heb ik daarop nog een tweede vraag. De dag/nachtschakelaar hing in een halletje waar onder de kapstok ook een radiator zit. Daarop heb ik nu een slimme radiatorknop. Als ik een slimme thermostaat zoals hierboven beschreven gebruik. Kan de slimme thermostaat dan -tegelijkertijd- ook dienen als meettoestel voor te temperatuur daar zoals je bijv. ook de draadloze temperatuursensor kan gebruiken?

«1

Antwoorden

  • P_Veldhorst
    Opties
    Ik denk dat dat idd kan. Het verhaal over een storingsprobleem volg ik niet helemaal, zou een storing van de slimme thermostaat niet tot hetzelfde gevolg leiden?
  • Herres
    Opties
    @RikC Ja, dat gaat zo lukken. Zowel de regeling voor de retourklep als de oplossing van de radiator in de hal lijken me goed mogelijk. Je stelt de Tado thermostaat in als zoneregelaar voor alle knoppen, en als temperatuur opnemer van het halletje.
    Een thermische motor is wel vrij traag (3 minuten oid) maar een cv systeem is sowieso langzaam, dus het is de vraag of je dat gaat merken.
    Succes.
  • RikC
    Opties

    @P_Veldhorst, klopt. Het is een aanname maar ik ga ervan uit dat als de thermostaat in storing gaat deze geen spanning geeft aan the thermische motor. Als dit een type is wat alleen open gaat met spanning erop dan zou storing dus betekenen dat het systeem uit gaat. En mocht de thermostaat wel spanning geven maar de radiatorknoppen functioneren naar behoren dan is er nog geen ongecontroleerde doorstroom. Alleen als het systeem in z'n geheel een storing heeft zou je dat krijgen.

    @Herres, ok! Dank voor de toelichting. Ik had er idd. nog niet zo bij stil gestaan dat een thermische motor langzaam is. Voordeelte van de huidige instelling is natuurlijk dat ie snel water levert bij de radiatorknoppen.

    Een alternatief zou natuurlijk zijn gewoon weer z'n knop als de Oventrop regelaar kopen en die op een temperatuur instellen waarbij die in de warmere delen van het jaar sowieso de boel afsluit.

  • Herres
    Opties

    @RikC ik heb er nog eens over gedacht. De thermische motor is zelfs helemaal ongeschikt. Tado heeft in relaismode een soort modulatie in de tijd. Als er weinig warmte gevraagd wordt , 1 streepje, gaat de klep bijvoorbeeld 5 minuten open en 15 minuten dicht. Als in die 5 minuten het dan 3 minuten duurt om de klep te openen blijft er te weinig tijd om goed te kunnen verwarmen.

  • P_Veldhorst
    Opties
    Dan moet je het relais vervangen door een met uitschakelvertaging, of beide gecascadeerd aansluiten. Gekunstelde oplossingen, vervangen met het originele type knop lijkt mij hier het beste.
  • RikC
    Opties

    @Herres , ok. Ja, dan gaat het zeker niet werken. Ik heb na je opmerking inderdaad eens de specs van verschillende thermische motoren beter bekeken en... dat schiet niet op ;-)

    @P_Veldhorst, ik neig ondertussen inderdaad naar gewoon de boel vervangen door weer een type knop zoals de orginele.

  • RikC
    RikC
    september 2022 aangepast
    Opties

    @Herres, het was enig zoekwerk. Maar er blijken dus ook gemotoriseerde kleppen te bestaan met een schakeltijd van slechts zes seconden :-) In het zicht natuurlijk... geen gezicht. Maar in de meterkast prima.

    Ik ga er nog eens naar kijken https://www.elektrischverwarmen.eu/shop/stelmotoren/889-2heat-gemotoriseerde-klep-230v-stelmotor-m30x15-8719638217484.html

    Edit: hier nog wat meer info https://4heat.nl/nl/stelmotors/171-2heat-stelmotor-230volt.html

  • Herres
    Opties
    Zo kun je het inderdaad goed oplossen.
    Succes verder.
  • P_Veldhorst
    Opties
    Goed gevonden. Een bijkomend voordeel is dat een echte motor stroomloos is in rust. Scheelt toch zo enkele Watts.
  • Hi Rik,

    Ik sta ook op het punt om iets dergelijks aan te schaffen en ben benieuwd of jij de 2-HEAT stelmotor inmiddels in gebruik hebt en of dat prima werkt? Met welke klep heb je die gecombineerd?

  • mdbraber
    Opties

    @Bikeymouse @RikC ik heb die stelmotor besteld en ga 'm over 2 weken (laten) installeren. Ik rapporteer hier wel even terug hoe die bevalt

  • RikC
    Opties
    Hoi, hoi, ik was er even nog niet aan toegekomen om te antwoorden. En ook wat betreft de motor. Andere klussen kwamen uiteindelijk eerst dus nog niks mee gedaan. Benieuwd hoe het bij je gaat bevallen @mdbraber.
  • Ben benieuwd, want over 3 weken wordt mijn CV/Warmtepomp geinstalleerd en wil ik deze ook voor mijn vloerverwarming toepassen. De leverancier wil echter alleen zijn eigen merk spullen installeren waarbij ik dan alleen de stelmotor lever.

    Hij heeft het daarbij over een thermostatische ventiel. Ik heb echter een "zoneklep" nodig, waarop de stelmotor dan geschroefd kan worden met zijn M30x15 standaard schroefdraad.

    Ik vraag mij echter af, is een thermostatisch ventiel niet gewoon ook een klep/ventiel en is het juist de knop die je erop monteert die al of niet de thermostatische bediening doet? Ofwel: kun op zo'n "thermostatisch" ventiel niet gewoon de stelmotor monteren en heb je daarmee een zoneklep gemaakt?

  • Andreplusplus
    Opties
    nee, niet precies. Het zou kunnen werken maar je hebt hetzelfde probleem als met een tado knop: kans op te weinig doorstroming. Je ondervangt alleen het moduleren van de tado knop, met de motor kun je wel in 1x open en dicht ipv in stapjes, wat tado doet. Maar ik zou een kraan nemen die bij de motor past.
  • Dank voor de reactie, maar ik vraag me dan toch af wat dat verschil dan is? Zit er in een "thermostatisch ventiel" iets wat de doorstroom beperkt, zelfs als deze helemaal wordt ingedrukt door een motor danwel een handmatige knop?

    Zou de mechanische thermostaatknop die op iedere vloerverwarming de flow dan ook niet evenredig negatief beinvloeden?

  • Andreplusplus
    Opties
    Ja, daar heb je wel een punt waar ik zo het antwoord niet op weet. Verschil tussen kogelkraan en thermostatisch ventiel is evident. Zoek maar plaatjes ervan op.
    Ik weet niet of er een verschil is tussen het ventiel op de verdeler en een radiatorventiel.
  • Ha mensen,

    Inmiddels is mijn Remeha Elga Ace warmtepomp geïnstalleerd en heb ik het "ventiel" met de 2Heat stelmotor i.c.m. en bypass laten monteren op mijn vloerverwarming beneden.

    Conform adviezen (scneario 3 van Tado) laat ik de klep aansturen door een bedrade thermostaat in relais modus. Dat werkt echter nog niet zoals zou moeten.

    Wat ik zie is dat als de warmtepomp (ook in aan/uit stand geconfigureerd) wordt geactiveerd, omdat de benedenverdieping warmtevraag heeft, de klep niet altijd wordt geactiveerd.

    Dat lijkt pas te gebeuren als TADO 3 streepjes aangeeft in de App. Gevolg is dus dat als dat gebeurd de warmtepomp wel probeert warmte te genereren maar dit vervolgens niet kwijt kan in de vloerverarming om dat de klep dicht staat.

    Nu had ik Tado hulplijn al gevraagd om dit aan te passen, maar dat lijkt dus geen effect te hebben. Het lijkt of met het niet begrijpt, als ik de reactie lees:

    please consider that the app is not programmed to show exactly when the boiler is on or off. Please do not use the heat bars as an indicator for the heating to be on/off. The system is more complex than that.


    We have adjusted the parameters, and ask you to maintain an eye on the heat-up behaviour for at least a week, before providing us with feedback (if any)

    Keep in mind that also the % in heat requests will not always indicate if the Smart Thermostat opened or closed the valve.

    Dat is nogal raar, want ik kan gewoon zien op de ketel wanneer deze geactiveerd (en dat is simpel aan of uit) en wanneer de klep is geactiveerd. Dat moet gewoon 100% gelijk lopen.

    Ik heb TADO bovendien in HomeAssistant geïntegreerd, dus kan ook daar exact historisch zien waneer er warmtevraag was.

    Mijn vraag hier is: (hoe) hebben jullie Tado-helpdesk zo ver gekregen om dit goed te configureren?

    @mdbraber wat is jouw ervaring met de stelmotor i.c.m. de bedrade thermostaat?

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Ze zullen nooit gelijktijdig schakelen. Als je dat wel wilt, dan zul je ze beide op dezelfde thermostaat aan moeten sluiten, met een hulprelais
  • Waarom "zullen ze nooit gelijktijdig schakelen", is daar een principiele reden voor?

    En als ik hem aan "dezelfde" thermostaat moet hangen, welke thermostaat is dat dan?

    Dat moet zeker niet de thermostaat/draadloze ontvanger zijn van de ketel, want dan ben je je hele zone-regeling kwijt. Dan gaat ie altijd open als er ergens in het huis warmtevraag is, terwijl je dat alleen wilt als er beneden (ook) warmtevraag is.

    Ik heb hem nu conform scenario 3 van Tado gekoppeld aan de thermostaat die behoort bij de benedenverdieping. Dus als benedenverdieping warmte vraag moet klep open, simpel.

    Maar dat doet ie dus niet, dus nu wordt een deel van de tijd de ketel geactiveerd terwijl het circuit gesloten is. Gevolg is (behalve fluitende leidingen omdat water in een veel te klein circuit wordt rondgepomt) dat de vloer niet verwarmt en de ruimte verder afkoelt, totdat TADO denkt "laten we nog een tandje bijzetten" naar "3 streepjes" en hij vervolgens alsnog wel de zoneklep activeert.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Ze zullen nooit gelijktijdig schakelen omdat ieder tado apparaat zijn eigen regelagoritme heeft. Door meetwaarde en setpoint hetzelfde te maken voor verschillende apparaten, probeert men ze tegelijkertijd te laten werken/schakelen, maar er zullen altijd kleine verschillen blijven.

    Zie ook de diverse topics op dit forum over bijvoorbeeld bypass
  • Die Thermostaat die aan de zoneklep gekoppeld zit hoeft toch helemaal geen regelalgoritme te gebruiken?

    Die moet als "dom" relais op afstand worden gestuurd: dus "aan" gaan als de centrale regeling (i.e. draadloze ontvanger) op basis van de meting van de temperatuursensor voor die zone de verwarming aanzet. Eigenlijk net zoals de radiatorknoppen bestuurd worden, maar dan aan/uit.

    In die zin heb ik het wel altijd vreemd gevonden dat Tado die thermostaatknoppen niet als aan/uit kan configureren, maar het lijkt inderdaad zoals je zegt dat die toch deels zelfstandig regelen, ondanks dat ze dat dan wel kunnen op basis van temperatuurmeting van een ander apparaat.

    "Kleine verschillen" zou ik mee kunnen leven, maar dan hebben we het over < 1 minuut. Niet een uur of langer zoals ik zie.

    Wat voor verschillen zien jullie?

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    november 2023 aangepast
    Opties
    Die Thermostaat die aan de zoneklep gekoppeld zit hoeft toch helemaal geen regelalgoritme te gebruiken?

    Die moet als "dom" relais op afstand worden gestuurd: dus "aan" gaan als de centrale regeling (i.e. draadloze ontvanger) op basis van de meting van de temperatuursensor voor die zone de verwarming aanzet. Eigenlijk net zoals de radiatorknoppen bestuurd worden, maar dan aan/uit.



    Maar zo werkt het helaas niet.
  • mdbraber
    Opties

    @Bikeymouse ik heb 'm er sinds gisteren pas op zitten en ben aan het worstelen met de Tado. Het bleek dat mijn Nest van de vorige bewoners aangesloten is geweest meer als aan/uit thermostaat. In de praktijk werkte dat eigenlijk nog helemaal niet zo slecht blijkt nu ivm de Tado's...

    Ik heb het ingesteld met een draadloze sensor in de woonkamer en de klep aan de bedrade thermostaat. Measuring device voor de woonkamer is de draadloze sensor. Mijn idee is vooralsnog wel dat als de draadloze sensor aangeeft dat er een temperatuurvraag is, dat dan de bedrade thermostaat ook de klep opent / relais schakelt. Er zit wat vertraging op (30s?) maar tot nu toe lijkt hij dat wel te doen.

    Waar ik veel meer mee worstel is dat de Tado (in vergelijking met de Nest) via OT veel vaker mijn ketel voor kortere tijd laat starten. Maar misschien is dat ook een effect dat de Tado nog moet leren wat het profiel is van de woonkamer? Iemand enig idee hoe lang dat 'leren' duurt?

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    november 2023 aangepast
    Opties
    Tado leert niet echt.
    Het vaak aan en uit schakelen via OT is een ingebakken ontwerp van Tado. Ze noemen het zelf Pulsbreedtemodulatie. Er is wel iets over te vinden op deze site. Typisch zijn cycli van 20 minuten.
  • Ik heb het schakelgedrag van de zonneklep die aangestuurd wordt door de bedrade Tado-thermostaat deze week nog even aangekeken en gemeten m.b.v. HomeAssistant. Dat is echt niet goed.

    Alleen als de woonkamer zone 100% "warmtevraag" heef zet de thermostaat de zonneklep open. Als dat minder is gaat ie ten eerste heel laat inschakelen en vervolgens ook nog moduleren. Dat slaat nergens op. Ik snap werkelijk niet dat andere mensen dit Ok vinden want

    a) daardoor staat je ketel een beetje voor niets een mini-circuit proberen warm te stoken (als de andere zones ook uit staan)

    b) je vloerverwarming te veel in temperatuur fluctueert.

    en

    c) heb je daardoor veel te veel schakelmomenten voor de klep.


  • Andreplusplus
    Opties
    Wat voor meetwaarde last je precies zien in de grafiek?
  • Dat is het % verwarmen waarmee de zone wordt aangestuurd, wat in de App wordt vertaald naar 1,2 of 3 “streepjes”.
  • Andreplusplus
    Opties
    Ok, zegt dus niets over schakelmomenten van de klep. Hoe weet je die dan?
    Ik vraag dit omdat ik het gedrag wat je beschrijft niet herken.
  • Ik heb een sensor aangesloten op het on/off contact van de thermostaat die de zone-klep bestuurd.
  • Andreplusplus
    Opties
    Ok, maar dat zie je dus niet in deze grafiek