Tado met vloerverwarming, convectorput en buitenvoeler.

Opties

Hallo,

Mijn CV is een Nefit topline, en de huidige thermostaat knoppen zijn Comap. Dat lijkt allemaal compatibel met Tado zonder dat ik iets moelijks hoeft te doen.

1e vraag convectorput

Echter, de belangrijkste kamer waar ik tado zou willen is de woonkamer. Daar is alleen een convectorput met een "wandthermostaat met afstandsbediening" - zo'n draaiknop op de muur, met een ijzerdraadje naar een thermostatische afsluiter op de conventor. Ik denk dat daar een tabo knop op kan? Met een losse tado thermostaat kan ik dan de ruimte temperatuur regelen zonder het hele huis te hoeven verwarmen.

Zo'n wandthermostaat met draad als deze https://www.radiatorendiscounter.nl/radiatoren-aansluitmateriaal/jaga/jaga-danfoss-wandthermostaat-met-afstandsbediening?filter=&gclid=CjwKCAjwvsqZBhAlEiwAqAHElfoi4nESdqbLIxlthVnc4eV-OABG7lO_GW-VUsGnDdY1RlDfqeU68hoCdC4QAvD_BwE


2e vraag over de vloerverwarming.

Die zit met een warmtewisselaar aan de rest van het systeem, dus niet direct. Ik zou in principe niks kunnen doen daarmee, dan heb ik meteen een bypass.

Maar dan kan ik ook de temperatuur niet regelen in de keuken want daar is de vloerverwarming de enige verwarming.

En de vloerverwarming is ook in de woonkamer, waar die convector zit. Er zijn geen gewone radiatoren daar.

Naar mijn idee is dat niet een groot probleem want als het door vloerverwarming al warm is/wordt, hoeft de convector niks te doen.

Ik kan de vloerverwarming dan alleen niet uitzetten. Hoe werkt dat met de tado samen dan? Als ik op tado alles uit zet, komt er natuurlijk ook geen warm water in de warmtewisselaar dus ook niet warm in de vloerverwarming. Maar hij blijft wel draaien.

De vloerverwarming heeft al een soort thermostaatknop maar dan met echt temperatuur er op.


3e vraag- weerafhankelijke regeling/ buitenvoeler

ik heb ook een weerafhankelijke regeling op de cv. Met een voeler buiten dus. Ik weet niet hoe dat werkt, is dat direct op de ketel of regelt de huidige thermostaat dat? Kan Tado daar mee omgaan?

Beste Antwoord

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties
    Altijd de vvw aan laten staan betekent dat de vloerverwarming altijd meedraait als er ergens een radiator warmte vraagt. Daardoor wordt het in de woonkamer te warm.

Antwoorden

  • Herres
    Opties
    1 ja, dat moet wel lukken
    2 lees svp eerst hierover op het forum. Waarschuwing: die knop niet blijven zitten
    3 kan weg. Tado regelt dit
  • Andreplusplus
    Opties

    nou...

    1. kan inderdaad - slimme knop op de convector en temp sensor in de woonkamer. Maar dat kan ook een slimme thermostaat zijn (die de ketel aanstuurt, bedraad of draadloos) - ik neem aan dat je die toch al hebt, dus geen aparte sensor nodig

    2. vloerverwarming en tado zijn al boeken over geschreven op dit forum. of kijk even op tado.com

    Als ik zo naar je knop kijk op je vloerverwarming verdeler, en als de schaalverdeling klopt, staat die volgens mij veel te hoog (40-45 gr is normaal) of er moet nog ergens anders een temperatuurbegrenzer zitten voor de vloerwatertemperatuur (die je niet hoger wilt hebben dan max 25-30 graden (en 30 is heel hoog). Ik zie de thermometer op 25 gr staan. Ik kan ook niet zien waar de draad van die knop naar toe gaat? Ik hoop ergens in of tegen de verdeler.

    3. Buitenvoeler kan inderdaad weg, maar kan ook blijven zitten. Wat Herres zegt "tado regelt dit" is wat overmoedig gesteld, tado is daar niet speciaal goed in. Een aangesloten buitenvoeler geeft een weersafhankelijke regeling wel extra informatie over buitentemp (en dus over te leveren vermogen/watertemp) maar ik betwijfel sterk of tado de buitentemperatuur van de buitenvoeler meeneemt.

    1. convector: ik zal eens kijken of deze 'voeler' op de convector los kan. De slimme thermostaat komt in een andere kamer (bedraad) dus hier zou ik de combi knop en thermostaat nodig hebben.
    2. Ik vind heel veel over vloerverwarming maar weet niet of mijn case precies vergelijkbaar is? Bomen en bos geval. a. Kan ik de wisselaar als een soort bypass zien? b. kan ik de vloerverwarming gewoon aan laten als ik geen tado knop op die vloerverwarming zet? c. Ik begrijp niet waarom ik een pompschakelaar nodig zou hebben in combi met tado. Zit er nu niet op. Heeft er wel op gezeten maar de installateur die 2 jaar geleden deze verdeler geplaatst heeft beweerde dat dit niet zou werken met deze pomp.
    3. temperatuur - die knop klopt wel maar CV staat nu niet aan. De temperatuurmeter van de vloerverwarming zelf komt inderdaad niet aan de 60graden ;-). Die knop zit op de invoer, naar mijn idee met een thermostatisch ventiel en niet met een draad.
    4. buitenvoeler - ik weet niet hoe dat ding werkt of aangesloten zit. Is dat een sensor die gewoon bedraad naar de (huidige nefit) thermostaat gaat? Of gaat dat die cv ketel in (en geeft die dus buitentemperatuur door aan de thermostaat).


  • Herres
    Opties
    2 als je de warmtewisselaar als bypass wilt gebruiken als de vvw uit staat. Dat lijkt me wel mogelijk, maar een heel slecht idee. Er gaat namelijk permanent heet water via de retour naar de ketel lopen. Daardoor wordt het ketelrendement minder, en daardoor de stookkosten hoger. Beter om een klep vóór de warmtewisselaar te plaatsen en een normale bypass te maken. Bediening van de klep met Tado thermostaat. Gebruik Tado schema 2 of 3
  • Hoi,

    Dank voor de snelle reacties, super gewaardeerd.

    Begrijp niet wat je bedoeld met 'warm water komt retour'. Dat is toch bij elke bypass het geval?

    De CV pompt draait, dus stroomt er water. Bypass is om te zorgen dat de druk niet te groot wordt als alle radiatoren uit staan (met tado) en het water kan blijven stromen. Bij mij: als de vvw uit staat, gaat er altijd water door de warmtewisselaar (want de aan- en afvoer van de vvw komen daar op uit, dus er loopt altijd water door, zou ik zeggen. Maar misschien snap ik het niet.

    Als ik een tado knop op de vvw zet, veranderd daar niks aan, denk ik? Want die knop zit pas NA de warmtewisselaar.

    Of zou de druk te hoog kunnen worden als de flow alleen via de warmtewisselaar gaat?

    En dan kan ik beter een bypass maken vlak bij de ketel?

  • Herres
    Opties
    Als je de vvw aan of uit zet, er loopt altijd water door de warmte wisselaar. Alleen als de vvw uit staat dan is het water op de retour uit de wisselaar nog heet omdat de warmte niet wordt afgegeven aan de secundaire zijde. Dat is dus heel ongunstig voor het rendement van de ketel. Daar zeg ik dat je beter de klep vóór de primaire zijde van de wisselaar kunt zetten. Dan heb je wel een extra bypass nodig.
  • OK.

    Alternatief is de vloerverwarming gewoon laten zoals die is en zorgen dat die altijd aan staat?

    Als CV daar warmte kwijt kan, voorkom ik dan dat de druk aan de CV kant te hoog wordt (als Tado alle andere radiatoren uit zet)?

  • Andreplusplus
    Opties

    @Ephendriks

    1. je moet dus de bestaande kraan vervangen, of misschien kun je een tado knop rechstreeks monteren, dat is zo niet te zien
    2. a. nee, de verdeler is geen bypass. Als je de vvw gaat afsluiten met een klep en er nergens anders in huis water van ketel via aanvoer/radiator/retour weer naar ketel kan stromen (omdat alle kranen dicht zitten) heb je een bypass nodig. b. ja, maar dan kan het dus warm worden als er elders in huis warmte wordt gevraagd en dus de ketel aanslaat. Is dat wel of niet een probleem in jouw situatie? c. pompschakelaar is niet ‘verplicht’ maar een manier om de pomp uit te schakelen met tado. Moderne pompen schijnen daar minder goed tegen te kunnen (teveel schakelmomenten—> pomp stuk) en niet nodig te hebben voor energiebesparing omdat ze al zuinig zijn. De pomp aan/uit zetten met tado zonder pompschakelaar zal dan ook niet goed zijn voor de pomp.
    3. Het is inderdaad een thermostatisch ventiel. De temp wordt opgenomen door een voeler aan de ijzerdraad die eraan zit, het uiteinde zou wel in de aanvoer moeten zitten, want die temperatuur wil je begrenzen om je vloer te beschermen.
    4. Buitenvoeler is een temperatuursensor die rechtstreeks aan de ketel zit aangesloten. De ketel gebruikt dat in de regeling - ik weet ook niet of de waarde naar de thermostaat gestuurd wordt door de ketel.

    NB de verdeler is geen warmtewisselaar, maar een mengsysteem. Aanvoer CV wordt bijgemengd (via thermostaatkraan) in de aanvoerbalk van de verdeler, pomp pomt water rond via de vloer van aanvoerbalk naar retourbalk en als thermostaatkraan openstaat en de pomp draait gaat er water retour van retourbalk naar CV.

    Het functioneert dus ook niet als bypass als pomp stilstaat of er geen heet CV water hoeft bijgemengd (thermostaatkraan dicht)

    Een bypass moet je niet bij de ketel plaatsen, maar zorgen dat de afstand tot de ketel groot genoeg is (>6m aanvoerbuis) dan werkt - geen druk opbouw maar nog wel kans dat retourwater te heet terug komt bij de ketel. De ketel zou eigenlijk al moeten afslaan, maar de CV pomp draait vaak nog na. Vandaar de afstand om toch wat warmte te kunnen afgeven. Dat zou je kunnen bewchouwen als verlies, maar zolang dat binnen (het warme deel van) de woning is vind ik dat geen probleem.