Ketel slaat niet aan bij klein temperatuurverschil

Opties

Hallo, ik ben nieuw op dit forum (al lees ik al een tijdje mee).


In het voorjaar heb ik een draadloze Tado V3 geplaatst, voornamelijk omdat de oude (bedrade) thermostaat, een bejaarde Honeywell Chronotherm IV, precies daar hing waar een airco de warme lucht naartoe blaast. Die airco is helaas geen totaaloplossing, dus moest de thermostaat naar een andere plek en dat is de keuken geworden. De draadloze ontvanger hangt naast de CV ketel, een Remeha Calenta 40c uit 2012.


De Honeywell werkte aan/uit, de Tado is via Open Therm aangesloten om te kunnen moduleren, de ketel is daar geschikt voor.


Na het ophangen was de koude periode eigenlijk al voorbij, dus niet echt in de praktijk kunnen testen. Nu begint het wat kouder te worden en wil ik het systeem gaan gebruiken. De programmering is vooralsnog zo dat deze alleen aan gaat wanneer ik dat handmatig vraag.


Als het volgens de Tado display in de keuken 19,1 graden is, en ik wil het dan naar 19,5 graden hebben, dan gaat in de app een kringeltje branden en op de draadloze ontvanger begint een lampje te knipperen. Op de ketel gebeurt echter niets. Pas wanneer ik de temperatuur nog hoger zet dan slaat de ketel aan en wordt er ook gas verbruikt. De temperatuur gaat dan omhoog maar komt niet in de buurt van de waarde die ik ingesteld heb. Het systeem houdt daarna een bepaalde vorm van verwarming in stand, maar blijft dus onder de ingestelde temperatuur.


Ik heb gezocht op het forum, maar kon geen vergelijkbare topics vinden (wel over ketels die in het geheel niet aan slaan). Op Tweakers vond ik wel een gerelateerd topic van een paar jaar geleden, maar daar staat helaas geen oplossing in. Kan iemand me verder helpen?

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Hij heeft altijd een beetje de neiging om het rustig aan te doen en onder de temperatuur te blijven, zeker als er buiten zon verwacht wordt.

    Of je ketel bij 1 kringeltje helemaal niks doet of toch aan gaat met heel lage temperatuur dat is meestal een instelling in het servicemenu van de ketel (minimaal modulatie nivo of minimale aanvoer temperatuur). Maar een ketel die het water naar 30 graden stookt dat wil je meestal ook niet, je verbruikt dan wel (weinig) gas, maar echt verwarmen doet het dan niet dus het is de vraag of dat effectief is.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Mogelijk kun je in de ketel de regelgevoeligheid instellen.
  • @Rob2 Bedankt voor je uitleg, die kan ik grotendeels wel volgen. Het is blijkbaar ook gewoon even wennen aan een ander systeem met andere uitgangspunten (waarbij de ketel dan ook nog keuzes maakt in de Open therm stand).

    De temperatuur die ik gisteren handmatig had ingesteld heeft de Tado de hele nacht in stand gehouden (leermoment, bij de Honeywell was een temperatuuraanpassing altijd tijdelijk, tot het eind van het tijdsblok). Vanmorgen was de woonkamer dus lekker warm. Zonde van het gas maar toch geruststellend.

    @Douwe Bedoel je daarmee hetzelfde als wat Rob2 schrijft?

  • Ik heb hetzelfde probleem als sometimes.(denk ik)

    Als het bij mij 19,4 graden is en zet hem op 20 dan gaat de verwarming wel aan de klep van de vloerverwarming gaat open maar de temp van het water komt niet hoger dan 40 graden(in de ketel) en na 15 min gaat de klep van de vloerverwarming weer dicht.

    En de temp is niet gestegen.

    Als ik hem op 21 graden zet dan gaat ie wel hoger verwarmen en gaat de temp in de kamer naar 20.4.

    Is dit echt het moduleren en de instelling van tado die ook reageert op het weer en daar op inspeelt.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja als je een tijdelijke wijziging doet moet je opletten. In de instellingen kun je aangeven hoelang een wijzging vanaf de thermostaat zelf actief blijft, en bij gebruik van app of website geef je dat onderaan op met het potloodje. Hij onthoudt dat dan wel.

    Met vloerverwarming heb ik geen ervaring.

  • Hallo Rob2 dat snap ik allemaal maar waarom verwarmt ie niet van 19,4 naar 20 graden en wordt het water niet warmer dan 40 graden en slaat ie na 10 min weer af terwijl de temp nog niet gehaald is.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat zeg ik, ik heb geen ervaring met vloerverwarming. Maar ik weet wel dat hij bij mij (radiatoren) vergelijkbare dingen doet: niet echt superhard verwarmen. Vandaag schijnt de zon en warmt mijn woonkamer vanzelf op, dat weet ie en nu heeft ie helemaal niet verwarmd. Straks als de zon onder is gaat ie wel aan dan.