Tado systeem met Honeywell zone klep werkt niet

Opties

Omdat ons Honeywell Evohome systeem kapot ging kreeg ik aangeraden om over te gaan op Tado. Nu heb ik alles geinstaleerd maar het lukt helaas nog niet om het goed werkend te krijgen omdat het huis in verschillende zones is opgedeeld. Ik krijg enige ondersteuning via Tado support maar die verwijzen naar een installateur, maar de installateurs die ik bel melden doodleuk dat ze niet met Tado werken (regio Groningen)

Daarom hoop ik dat jullie een oplossing kunnen bieden.

Ik heb een draadloze set geinstalleerd. Eigenlijk zit (bijna) het hele huis op één groep die vanuit de thermostaat in de woonkamer wordt aangestuurd (zonder slimme knoppen). Daarnaast zijn er radiatoren in de keuken, bijkeuken en badkamer die met een slimme radiatorknop werken. Bij de ketel hangt de draadloze ontvanger die de ketel aanstuurt en warmte vraagt (aan/uit, Bosch CV, dit werkte ook via Evohome).

Nu is er het volgende probleem. Omdat er een Honeywell VC8015 klep zit voor de woonkamer groep moet die open en dicht geschakeld worden. (mijn installateur had die al gewoon open gezet, maar dan is er een probleem (24,9 graden 😅) wanneer de andere ruimtes warmte vragen omdat de woonkamer dan ook gewoon doorverwarmd zonder dat er warmte gevraagd wordt.

Advies van Tado is om te werken met een slimme thermostaat die de klep aanstuurt. Maar nu komt het probleem. Dit is geinstalleerd en het werkt, maar de woonkamer thermostaat kan maar aan één apparaat een seintje geven blijkbaar. Dus of hij geeft een seintje aan de ontvanger en de ketel wil warmte leveren (en de klep blijft dicht) of hij geeft een seintje aan de slimme thermostaat die dan open gaat (maar de ketel levert geen warmte omdat de ketel geen signaal krijgt). In beide gevallen wordt het dus niet warm in de woonkamer.

Hoe kan ik dit oplossen? Wordt er onderhand wel erg verdrietig van!

Reacties

  • Herres
    Opties

    Dat kan wel, het lijkt me een kwestie van goed instellen van de app en van de thermostaat. Het is in feite de opstelling 2 van het Tado blad over combinatie van vloerverwarming met radiatoren. De draadloze ontvanger is de zoneregelaar.

  • Travdj
    Opties

    Ok, maar welk apparaat stuurt dan de klep aan? Ik dacht namelijk ook dat het moest kunnen gezien die opstelling 2, maar dan krijgt de slimme thermostaat die de klep aanstuurt geen seintje en blijft dicht.

  • Herres
    Opties

    De klep is bedraad verbonden met de Tado thermostaat. Die bedient de klep. En de thermostaat is digitaal verbonden met de draadloze ontvanger die de cv ketel bedient. Als dit niet werkt dan is er iets misgegaan in de configuratie.

  • Travdj
    Opties

    Nee, de thermostaat is draadloos en hangt in de woonkamer. De klep wordt bediend door een extra slimme thermostaat (bedraad) maar deze hangt naast de cv waar de klep ook zit. De thermostaat bepaald wanneer de cv warmte geeft maar dan moet ook de klep open. Maar de thermostaat die de klep bediend zit in een ruimte waar een andere temperatuur is. Dat loopt niet gelijk op, terwijl hij wel gelijk op moet lopen de de draadloze thermostaat in de woonkamer.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    september 2022 aangepast
    Opties
    Ik kan het niet meer volgen, te weinig informatie te ingewikkeld.
    Om je te helpen is een duidelijke beschrijving nodig van je systeem. Met alles van Tado etc.

    Eerlijk gezegd denk ik met de dingen die je zegt dat dit niet lukt. Misschien dat je het met de helpdesk kunt oplossen, zij kunnen de instellingen aanpassen. Maar dan nog is een duidelijke omschrijving van je installatie en Tado opstelling nodig.
  • Travdj
    Opties

    Excuus, ik begrijp dat het wat ingewikkeld wordt zo. Ik zal proberen een soort schema te tekenen. Ik kom er even op terug.

  • Heb je de mogelijkheid om vanuit de woonkamer thermostaat een draad te trekken naar je 2-weg klep?

  • Travdj
    Opties

    Ik hoop zo een beetje duidelijkheid te verschaffen.

    De apparatuur van tado:

    Dan een (lelijke ;)) tekening van het schema


    Omdat er een klep zit voor de woonkamer groep moest daar een extra slimme thermostaat voor komen om die open en dicht te kunnen zetten. Eerst had ik die in de woonkamer groep bijgeplaatst, maar dan kreeg de ontvanger (en daarmee de CV) geen seintje dat er warm water moest komen. Deze is op advies van de helpdesk weer een aparte kamer geworden.

    Nu zit die in een aparte kamer in de instellingen (genaamd woonkamer klep bediening). Maar die moet gewoon meeschakelen met de draadloze themperatuursensor in de woonkamer. En dat lukt nog niet.

    De bedrade thermostaat die de klep bedient hangt naast de cv en de ontvanger in een aparte ruimte aan de achterzijde van het huis.

    Hoe krijg ik dit nu juist ingesteld? Wanneer de woonkamer warmte vraagt van de ketel moet de klep open. Of de woonkamer temeratuursensor of de ontvanger moet een seintje geven aan de bedrade thermostaat die de klep bediend, maar dat lukt mij niet om in te stellen.

    Hopelijk is het zo duidelijker en kan iemand de gouden tip geven.

  • Herres
    Opties

    Dat is duidelijker zo. Je hebt dus ook een draadloze ontvanger. Dan is het opstelling 3 van de Tado brochure. Zie de link hieronder.

    Draadloze_Slimme_Thermostaat_Handleiding_-_vloerverwarming_en_radiatoren.pdf (brandfolder.io)

    En volgens die omschrijving moeten de thermostaat die de klep schakelt en de temperatuursensor in dezelfde ruimte (woonkamer) geplaatst worden in de app.

    De rest moet je regelen in de app. De zonerelaar is de draadloze ontvanger, en het meettoestel van de woonkamer de temperatuursensor. Ik verwacht dat dit het zo is.

    Succes! Laat svp nog even weten of het zo lukt.

  • Travdj
    Opties
    Ik ga proberen of ik dit morgen werkend kan krijgen.
  • Andreplusplus
    Opties

    Gaat je niet lukken - je hebt de hulp van de servicdedesk van tado nodig om de twee thermostaten in één ruimte te plaatsen in de app.

  • Herres
    Opties
    Dat denk ik niet in dit geval is het helemaal conform het schema
  • Travdj
    Opties

    @Andreplusplus op zich lukt dat wel, via de browser kan ik dat doen. Probleem was alleen dat de ketel geen aansturing meer kreeg. Dat is een instellingen ding, waar ik nog geen oplossing voor had.

    Wanneer ik de thermostaat (van de klep) toevoeg dan krijgt die het seintje vanuit de woonkamer en de ontvanger niet meer. Dat moet op één of andere manier anders.

  • Andreplusplus
    Opties

    Even controleren dat je voor alle ruimtes de draadloze ontvanger als zonecontroller hebt ingesteld.

  • Travdj
    Opties

    Hmmm we zijn nu enkele stappen verder, maar het lukt nog niet.

    Ik heb de ontvanger opnieuw aangesloten. (ik had hem als vervanging van een Honeywell BDR91 kastje en heb nu de montageinstructie voor onze Bosch CV gevolgd).

    Nu zitten de thermostaat en temperatuursensor beide in dezelfde kamer.

    Alleen het volgende probleem. Wanneer er warmte wordt gevraagd blijft het meest rechter lampje op de ontvanger (verwarmen) knipperen en gaat de ketel niet aan! Hoe kan ik dit oplossen? Vind een hoop over knipperende lampjes maar dat gaat voornamelijk over de eerste 2 lampjes)

  • Andreplusplus
    Opties

    Loop al je kamers in de app na. Zonecontroller moet ingesteld staan op de draadloze ontvanger.

    Is de ontvanger op de juiste manier aangesloten op de juiste klemmen van de ketel? Klopt de protocol-instelling?

  • Travdj
    Opties

    Dank voor het meedenken. Het is opgelost! [zucht van verlichting].

    Via de tado helpdesk de juiste instellingen voor mijn bosch ketel gekregen. (gewoon aan/uit). Probleem zat in de meegeleverde kabel van tado. Die maakte geen contact. De oude kabel gebruikt tussen ketel en ontvanger en het probleem was opgelost.

    De protocol instelling van de slimme thermostaat die de klep schakelt was een uitdaging, maar via hulp van dit forum in kunnen stellen. Dank allen.