Slimme thermostaat stadsverwarming

Opties
Ter vervanging van de Honeywell T87G1006 een gekozen voor een slimme thermostaat bedraad. Netjes geïnstalleerd volgens de wizard.

Situatie:
Stadsverwarming
Beneden verdieping vloerverwarming
Bovenverdieping radiatoren

Na een koude nacht is het op de bovenverdieping relatief koud met 16 graden. Knop van radiator volledig open en de thermostaat (beneden) op maximaal verwarmen naar 25 graden. In de oude situatie werden de radiatoren dan warm.

In de grafieken zie je wel de warmte die gevraagd word maar heb geen opwarmde radiatoren. Benedenverdieping wordt ook niet warmer dan 21 graden.

Wat kan er hier fout zijn gegaan?

Reacties

  • Herres
    Opties

    Heel moeilijk om zonder informatie daar iets over te zeggen. Misschien begrijpelijk? Kun je aangeven wat je allemaal hebt van Tado, hoe zit je installatie in elkaar, wat zit er voor een klep, hoe de vloerverwarming.

  • P_Veldhorst
    Opties
    Wordt de vloerverwarming wel warm of bereik je die 21graden zonder te verwarmen?
  • De vloerverwarming doet mijne inziens niets, je ziet gedurende de avond de temperatuur geleidelijk zakken tot 18 graden. Overdag warmt de zon de woonkamer weer op tot rond de 21. Probleem is dat ik op de bovenverdieping nu koude kamers heb omdat de radiatoren niet aanslaan terwijl ik maximaal verwarmen vraag.

    @Herres vanuit de stadswarmte unit lopen de aan en afvoerleiding naar de unit voor vloerverwarming, op de afvoerleiding(blauw) zit onder de unit stadsverwarming een ding van Honeywell. Kan dat een klep zijn?

    Ik heb de starterkit Smart Thermostat V3+
  • Herres
    Opties
    Het lijkt erop dat de Tado thermostaat de klep niet opent. Hoe heb je de thermostaat aangesloten? Hoor je een klik als de aan en uit gaat?
  • sander91
    sander91
    september 2022 aangepast
    Opties
    Je hoort de thermostaat aan de muur wel klikken op het moment dat je hem hoger of lager zet. Ik had exact de instructie via de app van Tado gevolgd, kan het dan toch verkeerd om zitten?

    Oude thermostaat:
    Rode draad = R
    Blauwe draad = W

    Tado
    Rode draad = COM
    Blauwe draad = NO
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    september 2022 aangepast
    Opties
    Dat klopt dus. Omkeren van de aansluitingen maakt niet uit.
    Ik weet verder niet wat het kan zijn. Vreemd. Heb je een multimeter? Je zou kunnen meten of er spanning staat op de draden naar de thermostaat. Als dat niet zo is dan is de voeding van de klep stuk, of een losse draad.
    Als er wel spanning op staat kijk wat er gebeurt als je de draden kortsluit. Als de klep dan opent en de verwarming aangaat is er iets mis met de thermostaat of de aansluiting op de thermostaat.
  • Andreplusplus
    Opties

    Staat het protocol wel op R01? (aan/uit)

  • @Andreplusplus , waar kan ik dat doen/zien?
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    september 2022 aangepast
    Opties

    Volg de stappen in dit plaatje, stap E laat de instelling zien, met de pijltjes kun je dat aanpassen. Laat de andere instellingen ongewijzigd


  • Hij staat inderdaad op R01, overige instellingen zijn gelijk aan het plaatje hierboven enkel bij “HW” staat een kruis op plaats van een vinkje.
  • sander91
    sander91
    oktober 2022 aangepast
    Opties
    Vandaag de oude thermostaat opgehangen, en de klep springt meteen open. Moet dus echt in de Tado (instellingen) zitten.
  • Andreplusplus
    Opties
    Vreemd - alles lijkt in orde. De tado in R01 modus werkt als een schakelaar, net als de Round thermostaat.
    Wellicht een slecht contact bij het vastklikken van de tado? Ik zou het gewoon nog eens proberen.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    De thermostaat klikt, dus hij staat goed ingesteld.
  • CCCVW
    Opties

    Ha, ben. benieuwd of -en hoe- dit is opgelost. Heb exact hetzelfde issue in dezelfde situatie en instellingen...

  • sander91
    Opties
    @CCCVW ik heb hem er afschroeft en de oude er weer op gezet.