Radiatorknoppen in de ruimte van de thermostaat?

Opties
De woonkamer bevat de Tado thermostaat die met de cv ketel verbonden is. Als ik alleen 1 slaapkamer wil verwarmen moet de verwarming ook in de woonkamer aan. Kan dit anders? Bijvoorbeeld door Tado knoppen aan te sluiten op de radiatoren in de woonkamer en die op een lagere temperatuur te zetten. Werkt dan de cv ketel wel. Alleen voor de slaapkamer dan?!
2
2 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Andreplusplus
    Opties

    Ja, dat is precies waar tado voor bedoeld is. Maar het werkt net anders dan je schrijft. Je moet juist op de slaapkamer een tado knop monteren op de thermostaatknop van de radiator. Als je dan via die knop de temperatuur hoger stelt in de slk, dan geeft die een seintje aan de thermostaat en de thermostaat zet de ketel aan.

    Omdat de ketel aanslaat, wordt het overal warm(er) waar radiatorkranen open staan. Wil je dat niet, dan moet je op de plaatsen (woonkamer bijv) ook tado knoppen plaatsen. Die kunnen dan dichtblijven omdat de tempinstelling voor die ruimte dan laag is.

  • Mark_R
    Opties
    Ja, dat is het antwoord in mijn vraag. Dan zijn er dus Tado knoppen nodig in de woonkmr die dan bijv. op 18 graden staan, en in de slaapkamer de knop met 20 graden die de ketel activeert.
  • Elco
    Opties
    Dat is precies waar wij de Tado radiatorknoppen voor aangeschaft hebben. Dus 2 knoppen + de thermostaat in de woonkamer, 1 in een van de kamers boven waar m'n partner het grootste deel van de dag zit. Thermostaat werkt ook als temperatuursensor in de woonkamer, dus de radiatorknoppen beneden hebben we op kinderslot gezet. Radiatorknop boven vraagt dus ook via de thermostaat om warmte. We kunnen nu dus beide ruimtes onafhankelijk van elkaar verwarmen
  • Geert007
    Opties
    Maar hoe meet hij dan die temperatuur van de slaapkamer dat die de 20 graden heeft bereikt gaat dat ook via die tado knop
  • Elco
    Opties
    Temperatuur in de slaapkamer wordt bij ons inderdaad gemeten via de radiatorknop. Vanwege de plaats van die knop heeft dat uiteraard wel zo zijn beperkingen. Wil je de temperatuur op een andere plek in de kamer gemeten hebben, zul je daar een aparte temperatuursensor voor moeten aanschaffen
  • PDK
    Opties

    Voor alle duidelijkheid: een Tado radiator knop die op 21°C staat in de slaapkamer kan dus de thermostaat (die in de living staat) doen aanslaan ook als die op 18°C staat?

    En als de radiatorknoppen in de living ook op 21°C staan loopt de temperatuur daar ook op tot 21°C, correct?

    Maw, met een thermostaat in dezelfde ruimte als een radiator knop, doet die eigenlijk niets meer dan het signaal voor verwarmen door te sturen naar de ketel.


    Zie ik het juist

  • Andreplusplus
    Opties

    @PDK de thermostaat is een ding dat de ketel aanstuurt (of een stadsverwarming klep bijv). Dat kan ook een draadloze ontvanger zijn. Ingesteld als meettoestel voor een ruimte bepaalt die de temperatuur voor die ruimte. In de ruimte aanwezige radiatorknoppen gaan mee open en dicht naargelang de warmtebehoefte. De thermostaat of drl ontvanger werkt als zoneregelaar voor de hele installatie van de woning.

    Knoppen in andere kamers zijn ook meetoestel (dwz 1 knop als er meerdere zijn) bijv voor werkkamer of slaapkamer. De ruimte heeft dan de thermostaat als 'zoneregelaar' en als het nodig is om de CV in te schakelen wordt o.b.v. de temp van de knop een seintje door de thermostaat/ontvanger naar de CV ketel gestuurd om aan te slaan.

  • PDK
    Opties

    Zeer duidelijk antwoord, perfect !!!!! Hartelijk bedankt

  • DannyvanB
    Opties

    Hallo,

    Ik heb een zelfde soort situatie.

    Beneden een smart thermostaat bedraad (met 2 slimme thermostaatknoppen nog niet gemonteerd). Plus boven een werkkamer, daar wel een slimme thermostaatknop gemonteerd. Moet ik als ik deze ruimtes apart wil verwarmen de zoneregelaar van de radiatorknop boven op de woonkamer zetten of op onafhankelijk?

    Ik hoop zsm de radiatorknoppen te monteren, maar dan weet ik de configuratie.

    Groeten

  • Andreplusplus
    Opties

    zoneregelaar is altijd het apparaat dat de ketel (of stadsverwarming) aanstuurt.

    Dus alle kamers hebben de thermostaat (of draadloze ontvanger) als zoneregelaar.

  • DannyvanB
    Opties

    @Andreplusplus Heel erg bedankt. Moet ik dan boven ook nog een draadloze ontvanger plaatsen? Kan de termperatuur niet geregeld worden door de slimme thermostaatknop?

  • Andreplusplus
    Opties

    Nee, niet nodig. Het is of een bedrade thermostaat, of een draadloze met een draadloze ontvanger.

  • DannyvanB
    Opties
    @Andreplusplus oke hartelijk dank voor de hulp!
  • glansing
    Opties

    Ik wil niet lullig doen, maar dit is geen suggestie, idee of verbeterings vraag. Dit is een vraag om advies.

  • Tubbies
    Opties

    en ik vraag me af of het een goed advies is. Op deze manier kun je volgens mij je circuit helemaal dichtgooien, terwijl er altijd ergens een radiator water moet doorlaten. Tenzij je een speciale voorziening hiervoor hebt.

    Als de ketel brandt, of eigenlijk als de pomp van de ketel draait, ook nog even (tijdsduur in te stellen) nadat de ketel afslaat en alle radiatoren zijn afgesloten, dan kun je de ketel beschadigen. Overigens is er een ander verzoek om de thermostaat knoppen iets langer open te laten na het bereiken van de ingestelde temperatuur.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    @Tubbles door beperkingen in de software van Tado moet je altijd een zgn "bypass" in je installatie zetten, een overdruk ventiel wat het water terug naar de ketel laat lopen als alle kranen dicht of bijna dicht zijn. Het handigst is dit zo ver mogelijk van de ketel te zetten (dus als je ketel op zolder zit dan ergens op de begane grond).

    Ja het is jammer dat het zo moet, maar Tado geeft aan dat ze dit niet gaan veranderen.

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    november 2022 aangepast
    Opties
    Heeft niks met tado te maken, @Rob2 . Veel vvw zijn standaard voorzien van bypass en ook bij radiatoren met gewone thermostaatkranen kan dit optreden. (en ja, er kan nog wat verbeterd worden aan tado)
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als Tado de software zo zou aanpassen dat er altijd 1 kraan vol open staat, dan is die bypass niet meer nodig. Heeft dus alles met Tado te maken! Want ze willen dat niet doen, ze zeggen "installeer maar een bypass".

  • Andreplusplus
    Opties
    Nou dat valt wel mee hoor, er is 1 artikeltje op de support site dat zegt dat als je *alle* radiatorkranen vervangt door tado, je een bypass/veiligheidsklep moet plaatsen. En dat is niet anders dan bij conventionele thermostaatkranen.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Bij conventionele thermostaatkranen moet dat wel, omdat die niet de ketel aansturen. Maar met een Tado systeem zou dit niet nodig zijn als de software wat beter geschreven was.

  • Tubbies
    Opties

    Ik ben het helemaal met je eens Rob2! Dan moet Tado wel de nadraaitijd van de pomp kunnen uitlezen. Die is voor mijn ketel in ieder geval in te stellen. En ik weet niet of dat met de huidige protocollen mogelijk is.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik denk dat Tado de laatst geopende kraan gewoon open kan laten tot het moment dat er weer warmte gevraagd wordt. De nadraaitijd van de pomp maakt dan niet uit. Als er weer warmte nodig is en het is dezelfde ruimte dan mooi: dan hoeft alleen de ketel gestart te worden en hoeft heel de kraan niet dicht- en weer open, wat batterijen spaart! Is het in een andere ruimte te koud en in deze ruimte goed, dan wordt de ketel gestart, de kraan in de ruimte die te koud is open gedraaid, en dan de kraan in de ruimte die al op temperatuur was weer dicht.

    Op die manier blijft er altijd minimaal 1 kraan open en kan het water altijd stromen. Bonus is ook nog eens dat de hele reden dat er nadraaitijd in ketels zit, het rondpompen van water wat nog warm is, dan ook ten goede komt aan de verwarming van je huis ipv dat het loos rondgepompt wordt door een bypass.

  • Andreplusplus
    Opties
    maar dat is een fundamentele wijziging - thermostaat moet ineens commando's gaan sturen naar knoppen. nu kunnen de knoppen autonoom 'hun' kamer regelen.