2e thermostaat in andere kamer

Opties

Mijn huiskamer heeft radiatoren in een convectorput en deze radiatoren zijn voorzien van Heimeyer thermostaatkranen.

Mijn draadloze Tado thermostaat staat daar ook en de temperatuurregeling is naar wens.

Een tweede kamer heeft ook radiatoren in een convectorput en ook Heimeyer thermostaatkranen,

Hier wil ik nu een tweede draadloze Tado thermostaat plaatsen. omdat deze kamer niet op temp komt door de regeling in de huiskamer.

Kan ik hiermee volstaan of is het noodzakelijk de Heimeyer kranen te vervangen voor slimme Tado kranen?

(Door die convectorputten kan ik niet alleen Tadokranen monteren, omdat die geen gescheiden regeling hebben; = voeler op de kraan en thermostaat buiten de convectorput via capilairbuis)


Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    oktober 2022 aangepast
    Opties

    Zonder complete beschrijving van het systeem is het moeilijk goed te antwoorden.

    Het is een ongebruikelijke en enigzins riskante regeling op die manier. Als de Tado thermostaat hoger staat dan de thermostaat van de putten kan het gebeuren dat de cv warmte blijft geven terwijl de kranen dicht staan. Met storing tot gevolg. (Of is dit misschien niet de complete installatie de je hier beschrijft? Of heb je stadsverwarming ? ). Als je in de putten Tado knoppen plaatst die de draadloze temperatuursensor als temperatuurmeter gebruiken regelen ze keurig.

  • Hof
    Opties

    Dank voor de snelle reactie.

    De installatie is een simpele een-circuit installatie met een Remea Calenta ketel, een Tado ontvanger en een internet bridge; geen stadsverwarming dus.

    Het genoemde risico onderken ik, maar het lijkt mij beperkt, omdat een circulatieleiding is die als buffer kan dienen en de kranen nooit geheel worden afgesloten. Wat ik mij wel realiseer is, dat wanneer de tweede kamer warmte vraagt, de leidingen van de huiskamer ook worden aangewarmd en vice versa.

    Wanneer ik overal Tado kranen ga installeren betekent dit wel een investering, terwijl de Heimeyer kranen nog maar een jaar oud zijn.

    Daarnaast moet ik er nog achter komen hoe een draadloze thermostaat met twee Tado kranen precies geïnstalleerd moeten worden, maar dat zal wel ergens zijn beschreven.


    Met vriendelijke groet,

    Hof

  • Andreplusplus
    Opties

    Niet moeilijk, en tado heeft alleen een knop, die waarschijnlijk gewoon past op de ventielen die je pas hebt gemonteerd.

    De knop op de convector en draadloze temperatuursensor (dus niet thermostaat!) plaats je in de app in dezelfde ruimte, en de temp sensor wordt het meettoestel voor de ruimte.

    De zoneregelaar voor de tweede kamer is de draadloze ontvanger (die de CV aanstuurt), net als voor de woonkamer.

  • Hof
    Opties

    Dank, het is helder!