Zonekleppen nodig op verdelers vloerverwarming?

Opties

Hoi,

Tijdens de renovatie van onze woning een aantal jaren geleden hebben wij de centrale verwarming volledig nieuw geïnstalleerd met Tado als aansturing (hiervoor waren alleen gaskachels aanwezig in de woning). De vloerverwarming heb ik na veel hoofdpijn alleen nooit efficiënt aan de slag gekregen en worden nu handmatig met thermostaatkranen aangestuurd. Op de begane grond is het hierdoor altijd te koud en op de eerste verdieping vaak te warm. Met de huidige energieprijzen de moeite waard hier toch weer eens in te verdiepen, dus ik hoop dat jullie kunnen helpen. Allereerst onze opstelling:

Begane grond:

  • Kamer met vloerverwarming aangesloten op verdeler #1. Slimme thermostaat (nog niet (bedraad) aangesloten op verdeler of ketel);
  • 2x kamer met slimme radiatorknop.

Eerste verdieping:

  • Volledig vloerverwarming, aangesloten op verdeler #2. Slimme thermostaat, via extensiekit bedraad aangesloten op CV-ketel (ATAG E325EC CW5, OpenTherm).

Zolder:

  • 4x kamer met slimme radiatorknop.

De optie die me het meest voor de hand liggend lijkt is om op allebei de verdelers van de vloerverwarming een zoneklep te installeren en op iedere zoneklep een slimme thermostaat aan te sluiten.

Vraag 1: klopt deze aanname?

Zo ja, dit kost al snel €350,- voor twee zonekleppen. Nu las ik dat de Slimme Thermostaat ook direct aan te sluiten is op de vloerverwarmingspomp:

In dat geval zou ik dus geen zonekleppen nodig hebben.

Vraag 2: Kan ik in mijn opstelling zonekleppen achterwege laten en de twee Slimme Thermostaten direct aansluiten op de twee vloerverwarmingspompen? Zo ja, hoe (m.n. i.c.m. de extensiekit etc)?

Heel erg bedankt voor jullie reacties en hulp!

Groet, Olivier

Antwoorden