Goedkopere 'dommere' Radiatorknoppen

Opties

In ons huis zou ik willen instellen dat de radiatoren in de slaapkamers 's ochtends wel even opwarmen samen met de woonkamer, maar daarna de rest van de dag dicht gaan. Om dit scenario mogelijk te maken moet er in elke slaapkamer een slimme radiatorknop komen.

Een ander scenario wat ik graag zou zien is dat de woonkamer op sommige dagen niet wordt verwarmd, maar wel de zolder. Om dit mogelijk te maken zou op de zolder een slimme radiatorknop moeten komen, maar ook op elke radiator in de woonkamer om ze dicht te zetten.

Als ik deze 2 scenario's zou willen implementeren met de huidige radiatorknoppen, ben ik behoorlijk wat geld kwijt waarbij je je zelfs kan afvragen of je dat ooit wel terugverdient. En dat terwijl voor beide scenario's je niet alle functionaliteit van de knoppen nodig hebt.

In het eerste scenario heb je alleen knoppen nodig die dichtgaan op basis van een schema. Temperatuur uitlezen en kunnen weergeven op een display is niet nodig. Daarnaast is het handmatig kunnen aanpassen ook niet persé nodig.

In het tweede scenario heb je een slimme radiatorknop nodig die om warmte kan vragen op zolder, maar de knoppen in de woonkamer om de woonkamer dicht te zetten kunnen ook prima wat dommer zijn. Zeker ook omdat de thermostaat al in de woonkamer hangt die temperatuur uitleest en waarmee je handmatig aanpassingen kan doen.

Als er radiatorknoppen zouden zijn die minder functionaliteit bevatten (eigenlijk alleen open en dicht gaan op basis van een signaal) en dus ook goedkoper zouden zijn, is het geld plaatje gemakkelijker rond te krijgen.

1
1 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nee dat is er niet. Wel kun je uiteraard op bepaalde plekken standaard thermostaatknoppen monteren als je de temperatuur niet wilt varieren maar gewoon wilt laten "meehobbelen" op wat de rest van het systeem vraagt.

    Ik denk ook dat je je niet te veel moet voorstellen van de besparing die jouw voorstel zou opleveren. De materiaalkosten van een knop zijn heel laag, en een display of een draaiknop er bij dat is dubbeltjeswerk. En knop zonder display gaat zeker niet de helft kosten, en het is zelfs de vraag of die goedkoper kan worden aangeboden omdat je daarmee weer een extra artikel introduceert wat geproduceerd en op voorraad gehouden moet worden.

  • MartijnB
    Opties

    Een thermostaatknop is natuurlijk niet hetzelfde als open of dicht kunnen zetten. In het eerste scenario wil je juist slaapkamers 'mee laten hobbelen' in de ochtend, maar de rest van de dag is dat niet nodig.

    In het tweede scenario hebben thermostaatknoppen helemaal geen zin omdat je radiatoren puur open of dicht wil doen.

    Puur een motortje dat open of dicht gaat moet toch wat gemakkelijker te produceren zijn dan wat eigenlijk een thermosstaat is. Zelfs de software ervan zou een stuk simpeler kunnen zijn.

    En uiteraard zitten er aan de productie ook kosten, maar volgens die logica kan je beter niks produceren. Daarnaast is het zo dat dergelijke knoppen überhaupt niet op de markt zijn, waardoor je wellicht meer klanten binnen kan halen.

    80 EUR voor een enkele knop (en ik zou er 8 nodig hebben om beide scenario's te dekken) ga ik in ieder geval niet uitgeven, zelfs met de huidige gasprijzen.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik denk dat je meer moet kijken naar aanbiedingen voor pakketten met een aantal knoppen erin, dan dat je kunt verwachten dat er knoppen komen die minder kosten omdat er minder in zit. De prijs van de knoppen is voor het grootste deel een vergoeding voor de cloud services, voor de service en winst. Materialen zijn maar een heel klein deel ervan, en "simpeler software" maken kost juist extra als je de complete software al hebt.