Tado in combinatie met een warmtepomp

Opties

Ik gebruik reeds enkele jaren TADO en er is een jaar geleden een Vaillant Arotherm warmtepomp geïnstalleerd. Ik vraag me af wanneer er een interface komt met TADO om ook met warmtepompen optimaal te kunnen regelen? Veel huishoudens gaan van het gas af en het wordt toch ook eens tijd dat TADO ook voor warmtepompen een upgrade lanceert. Op de Energy IQ worden nog steeds alleen m3 gasverbruik genoemd, terwijl ik geen gasaansluiting heb. Ik betaal voor deze Energy IQ, echter kan er niet optimaal van profiteren. Wanneer gaat TADO met zijn tijd mee en gaan ook warmtepompen ondersteund worden? Indien dit niet snel plaatsvindt zal het binnen enkele jaren einde verhaal met TADO worden ben ik bang.

Antwoorden

  • TS400003
    Opties

    Wij hebben sinds kort ook een mono warmtepomp met daarnaast een warmtevat. Deze combinatie werkt altijd onafhankelijk van een tado systeem. Al of niet modelerend wordt het warmtevat op de ingestelde temperatuur door de warmtepomp gehouden. Het tado systeem stuurt alleen de circulatiepomp gekoppeld aan het warmtevat via een on/off schakeling. In ons geval kunnen we op die manier elke kamer onafhankelijk van elkaar verwarmen. Het gebruik van Energy IQ is met een warmtepomp een overbodige functie. Veel info kan ook via de energieleverancier worden gekregen. PS: in andere berichten wordt ook de wens om koeling via een warmtepomp te ondersteunen. Als de warmtepomp koeling ondersteunt, zou dit een mooie verbetering zijn.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Er is al deze discussie met een reactie van een Tado medewerker:

    https://community.tado.com/nl/discussion/comment/39796

  • harnie
    harnie
    december 2022 aangepast
    Opties

    We hebben sinds een tijd een Daikin Altherma 3 R F All Electric Warmtepomp. Nu met de wat extra koudere dagen warmt het huis niet goed op in alle kamers doordat Tado Proportioneel verwarmt (in Blokken).

    Zie:

    https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2150714

    Daikin stelt dat dit niet moet en dat ik hier de leverancier van de thermostaat (in dit geval Tado) over moet bellen.

    Ik heb een V3+ Bedrade thermostaat aangesloten op 220 Volt naar de warmtepomp. Bij 0 graden of warmer gaat het goed, maar als het echt kouder wordt trekt de warmtepomp het niet doordat de Tado schijnbaar met te veel onderbrekingen verwarmt.

    Wat kan hier aan gedaan worden?

    ---------------------------------------------------------------------------


    Antwoord TADO:

     Ik heb de parameters gewijzigd voor de Smart Thermostaat zodat de hoeveelheid aan/uit schakelingen worden verminderd. Dit zou het gewenste effect moeten hebben op uw systeem.

    ---------------------------------------------------------------------------

    Mijn Reactie:

    Bedankt voor de terugkoppeling. Hoe vaak is de an/uit schakeling als ik vraag mag?

    ---------------------------------------------------------------------------

    Antwoord TADO:

    We hebben de PWM instellingen hiervoor toegepast. Dit betreft de volgende parameters:

    • Periode lengte van 60 minuten
    • Minimale aanduur van 30 minuten
    • Minimale uitduur van 15 minuten.

    Dit zijn de parameters die worden aangeraden door onze ontwikkelaars om de hoeveelheid schakelingen te verminderen.

    ---------------------------------------------------------------------------

    Ter aanvulling, een externe thermostaat aangesloten op dit type warmtepomp is altijd aan/uit.

  • TS400003
    Opties
    Zoals ik al eerder schreef, hebben wij ook een mono warmtepomp gecombineerd met Tado. Alleen de Tado stuurt bedraad de boilervat van 200 liter aan en niet rechtstreeks de warmtepomp. De temperatuur blijft in de ruimtes zeer stabiel. Wel hadden we tijdens de vorstperiode een probleem met ijsvorming waardoor de temperatuur in het boilervat te laag werd. Na aanpassing van de defrost instelling was dit probleem opgelost en liep de temperatuur in het boilervat langzaam weer op.
  • sefauysal
    Opties

    @TS400003, je geeft aan "Het tado systeem stuurt alleen de circulatiepomp gekoppeld aan het warmtevat via een on/off schakeling. In ons geval kunnen we op die manier elke kamer onafhankelijk van elkaar verwarmen."

    Welke TADO onderdeel is dan direct gekoppeld aan de circulatiepomp?

    Ik ben door Tado nl. eerst geadviseerd dat de Tado extensiekit aangesloten moet worden op de Vaillant VR70 mengmodule (via COM/NO) en dat de slimme Thermostaat (starterskit) direct aangesloten dient te worden op de zoneklep van de vloerverwarming. Nu adviseren ze me om over te stappen naar de "warmtepomp connector"..

    Verneem graag van jullie.

  • TS400003
    TS400003
    oktober 2023 aangepast
    Opties

    @sefauysal Ik heb de tado thermostaat per draad verbonden aan de circulatiepomp, dus niet via de extentiekit. De circulatiepomp is aangesloten op het buffervat. Het buffervat wordt op de ingestelde temperatuur gehouden door een mono waterpomp. Wij hebben geen vloerverwarming, alleen radiatoren in alle kamers met een tadoknop. Indien je geen buffervat hebt, dan is dat geheel andere installatie. Met andere eisen/mogelijkheden. Overigens nieuw voor mij is dat dat een “warmtepomp connector” aanbiedt.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Die is er ook nog maar net


    https://shop.tado.com/nl-bx/products/heat-pump-connector?kw=&cpn=17533883917&gclid=Cj0KCQjwm66pBhDQARIsALIR2zB0DsBqxlbrAM5jMgbvf29bdBni_MajOt2ndJ38b8XczJrPycBVkVwaAjR_EALw_wcB
  • HGB
    HGB ✭✭✭
    Opties

    De warmtepomp connector is volgens de Tado helpdesk maar voor een beperkt aantal ketels geschikt.