Instelbare periodetijd PWM

Opties
Bij 1 streepje verwarmen word met een dutycycle van 25% warmte gevraagd van het systeem. Zoals ik heb begrepen wil dit zeggen dat met een periodetijd van 20minuten in dit geval 5 minuten wel en 15 minuten geen warmte gevraagd word.

De driewegklep in mijn warmtepomp heeft een tijd nodig van 6 minuten na aanvraag warmte om te schakelen, waarna de verwarming begint. De warmtepomp begint dus nooit te verwarmen.

Indien ik de periodetijd van het PWM signaal hoger zou kunnen instellen zou alles wel naar behoren werken.

Iemand anders een soortgelijk probleem?

Mvg
Raf
1
1 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • NJM
    Opties

    Ja, ik heb hetzelfde probleem.

    Doordat aan/uit-schakeling van de CV-ketel niet gelijkloopt met de zoneklep (gaat te laat open) kan de CV-ketel zijn warmte niet kwijt en gaat uit. Kan pas na een wachttijd 5-10 min weer aan (voorkomen van pendelen) en dan het stuursignaal uit. Periodiciteit zou instelbaar moeten zijn.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Het beste ben je af als je de boel zo kunt aansturen dat je geen aan/uit regeling nodig hebt, met een bus systeem dus zoals OpenTherm.

    Bedenk ook dat Tado geen warmtepompen ondersteunt. "het lijkt te werken maar niet helemaal goed" is dan waar je tegenaan kunt lopen.

  • NJM
    Opties

    Mijn CV-ketel is al oud (maar functioneert prima) en kent geen opentherm. Alleen aan/uit wordt ondersteund.

    Als ik de kamertemperatuur "hoog" zet (22 graden resulteert in 3 golfjes) werkt de installatie goed.

    Als de kamertemperatuur rond de ingestelde temperatuur komt gaat de CV-ketel pendelen en wordt er effectief geen warmte meer geleverd.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik zou er toch eens naar gaan kijken je ketel te vervangen. Dat is niet zo duur als veel mensen denken en je bespaart er ZO veel gas mee! Daardoor heb je dat in deze tijd zo terugverdiend.

  • NJM
    Opties

    Het is een Vaillant-HR-ketel (watertemperatuur ca 55 graden).

    Ik wil volgend jaar over naar een warmtepomp, dus liever geen nieuwe CV-ketel voor een jaar.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Een HR ketel die geen modulatie en dus geen bus aansluiting heeft, dat kan bijna niet... hooguit is het geen OpenTherm maar een eigen bus systeem.