Terugkomende Foutmelding op CV ketel

Opties

Hallo,

Ten eerste een situatieschets:


Ik heb vorig jaar Tado aangeschaft. Eerst zelf proberen te installeren, maar dat lukte helaas niet. Ik heb toen een bedrijf laten komen om het te laten installeren. Vorige winter werkte het redelijk goed. Ik kreeg soms een foutmelding waardoor ik de CV ketel (Remeha Calenta Ace) moest herstarten. In de zomer toen we de CV ketel enkel voor warm water gebruiken en niet voor verwarming waren en geen problemen.

Nu proberen we de verwarming weer aan te zetten maar blijft hij niet lang genoeg "foutloos" om te vloerverwarming te verwarmen. De foutcodes die ik krijg zijn E04.03 en H01.14. Deze gaan over de aanvoertemperatuur van het water. De waterdruk is in orde. Op de badkamer staat een radiator altijd half open.

Ik heb al geprobeerd om alleen de vloerverwarming aan te zetten (dus de radiatorknoppen uit) maar dan nog krijgen we na enige tijd (binnen 2 dagen) een foutmelding. Nu hebben we dus dagelijks een foutcode op de ketel waardoor ik de verwarming momenteel helemaal niet kan gebruiken. Nu is het nog niet zo'n probleem, maar als het echt kouder wordt dan wel. En met 2 hele kleine kinderen vind ik dat niet wenselijk.

Ik ben zelf niet zo handig, maar heb wel al wat internetonderzoek gedaan, en wat ik regelmatig tegen kom is een zogenoemgde bypass. Ik denk niet dat ik deze heb, zou het laten aanleggen van een bypass het probleem oplossen, of zijn er andere oplossingen?

Het is momenteel onmogelijk om iemand te vinden die langs kan komen om dit op te lossen. Veel bedrijven hebben geen tijd/volgeboekt en sommige hebben te weinig kennis van Tado.


Is hier iemand die mij kan helpen, of in ieder geval aan kan geven wat een oplossing zou kunnen zijn?

Antwoorden

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Het lijkt er op dat je ketel wel aan gaat, maar er geen water circuleert waardoor de temperatuur in de ketel te hoog oploopt. Je zou kunnen testen als je de radiator in de badkamer helemaal open draait of het beter is.

    Ofwel er staat iets dicht in je circuit of de pomp in de ketel is stuk
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    @Kelly300 Dat is een bekend probleem. Ik had precies hetzelfde met dezelfde ketel.

    De gemiddelde ketel wordt veilig afgesteld zodat ie een heel huis onder alle omstandigheden warm krijgt zonder klachten. Hoge temperatuur, veel vermogen. Als er zoals bij Tado maar één radiator warmte vraagt schiet de ketel door de maximum temperatuur en gaat in storing of gaat pendelen.

    Wat er moet gebeuren is het afstemmen van de ketel op de nieuwe situatie. Dat doe je door het max stookvermogen te verminderen en stooktemperatuur lager te stellen. En bij de Remeha Calenta Ace ook nog de tau factor verlagen (op aanwijzing van de fabrikant). Het is een proces van aanpassen en testen. 

    Bij mij is de stooktemperatuur nu 55 graden, het vermogen 14 kw, de Tau 10. Maar dat verschilt per situatie.

    succes

  • @Kelly300 Zelfde probleem, zelfde situatie en ook een Remeha.

    Ik ben benieuwd of het bij jou is opgelost en wat je ervoor hebt gedaan.