1 Slimme Tado radiatorknop verliest soms connectie

Opties

Ik heb een opstelling met een Wireless Receiver voor een wireless Thermostaat, een internet bridge en 5 Tado radiator knoppen.

Alle knoppen functioneren goed, maar 1 knop verliest soms tijdelijk zijn connectie (er werkt dan niet), die staat ook het verst.

Mijn vraag is of de radiator knop connectie zoekt met de internet bridge of de wireless receiver die aan de verwarmingsketel gekoppeld is? De documentatie is daar niet erg duidelijk over....

Tweede vraag: Is de wireless receiver enkel nodig voor de wireless thermostaat of kan die weggelaten worden als ik enkel radiator knopen gebruik?

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dit is een veelgestelde vraag, kijk eerst even rond met de zoekfunctie aub.

    De verbinding van alle apparaten wordt gemaakt met de bridge. Als dit niet lukt moet je de bridge verplaatsen of onder een andere hoek monteren en kijken of het dan beter gaat. Een andere oplossing is er niet.

    De wireless receiver is de aansturing van je ketel. Als je die weglaat gaan de knoppen nog wel open en dicht maar gaat je ketel niet meer branden. Dit kan werken bij stads- of blokverwarming, maar niet bij een eigen ketel.

    Wel kun je ipv de wireless receiver de ketel ook laten aansturen door de thermostaat, als het een type is waar de aansluitpunten op zitten (dit is dan een bedrade thermostaat).

  • PDK
    Opties

    Volgens mij is de bridge enkel nodig als je via een smartphone/tablet/internet je radiator knoppen wil aansturen.

    Verder denk ik dat de radiatorknop de wireless receiver aanstuurt. Het kan dus de afstand knop - receiver ook zijn?

    Of zie ik het toch verkeerd?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ok als je zelf wilt bedenken hoe het werkt, ga je gang... ik heb mijn best gedaan!

  • PDK
    Opties

    weinig professioneel antwoord op mijn vraag..."als je te dom bent, trekt u plan"

    Ergens is de afstand naar de wireless receiver toch ook belangrijk?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nee. Maar als je mijn uitleg niet gelooft dan houdt het helemaal op!

    De verbinding van alle apparaten wordt gemaakt met de bridge. Punt.

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    oktober 2022 aangepast
    Opties

    Zo is het. Ik ben het voor de verandering eens met @Rob2 😊

    De bridge heeft twee functies - centrale radiostation voor alle tado apparaten. En connectie met internet voor data uitwisseling met de cloud dienst van tado. De receiver/extensiekit/draadloze ontvanger communiceert ook met/via de bridge.

    Dus de enige factor is afstand apparaat-bridge. (apparaat=knop/thermostaat/tempsensor/ontvanger)

    Wifi komt maar op 1 plek in beeld: je telefoon of tablet met de app. Je kan dus zonder wifi, als je alleen een apparaat gebruikt (PC bijv) met een bekabelde internetverbinding 😉 en naar de website gaat.


    Overigens had ik gisteren ineens twee knoppen die verbinding kwijt raakten. Even op de pair-knop van de bridge gedrukt en de knoppen met de hand verdraaid. Daarna waren ze weer verbonden. Ik weet niet of beide nodig was (pair knop + draaien), daar zal ik een volgende keer op letten.

    Van een andere knop kreeg ik al vroeg een waarschuwing per mail over lege batterijen. Even eruit en opnieuw erin en de knop doet het al weer sinds 8 september (5 weken) zonder problemen.

  • PDK
    Opties

    Duidelijke uitleg! maar je zegt het zelf: "de enige factor is afstand apparaat-bridge" en dat was mijn vraag.... de afstand waar de wireless receiver staat (tov de bridge, dat is mij nu duidelijk geworden) is dus wel degelijk belangrijk. Enig idee hoe ver dit ongeveer is (en ik weet dat muren etc een invloed hebben)? Heb de bridge nu veel centraler geplaatst.

    Als er geen verbinding is heb ik ondervonden dat draaien aan de knop voldoende is. Tenzij denk ik, de receiver te ver van de bridge staat...... dan komt er geen warm water (dit was mijn vraag).

    --------------------------------------

    Rob2, mijn reactie heeft niets te maken met het feit dat ik je antwoord niet geloof (dat maak jij ervan), je hebt alleen de vraag niet beantwoord (volgens mij).

    "Mijn vraag is of de radiator knop connectie zoekt met de internet bridge of de wireless receiver die aan de verwarmingsketel gekoppeld is?"

    Antwoord: Met de internetbridge, de wireless receiver koppeld daar ook mee.

    "Verder denk ik dat de radiatorknop de wireless receiver aanstuurt. Het kan dus de afstand knop - receiver ook zijn?"

    Eerste deel van het antwoord: Ja via de bridge

    tweede deel van het antwoord: neen de afstand tussen bridge en receiver telt

    Opgelost!


    Moraal van het verhaal: Als de mensen je niet geloven heb je het misschien niet goed uitgelegd :-)

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik wil hier geen welles/nietes verhaal van maken maar ik ben mijn 1e antwoord begonnen met: "De verbinding van alle apparaten wordt gemaakt met de bridge.". Dan kom jij terug met "Volgens mij is de bridge enkel nodig als je via een smartphone/tablet/internet je radiator knoppen wil aansturen. Verder denk ik dat de radiatorknop de wireless receiver aanstuurt.". Dus je trekt mijn verhaal in twijfel, met een "volgens mij" verhaal. Terwijl jij degene bent die vraagt hoe het zit en ik je het enig juiste antwoord al gegeven had. Zo komen we toch nergens???

    Maar goed, probleem opgelost, discussie gesloten.