Tado thermostaatknop vloerverwarming herrie, toch maar een zoneklep?

Opties

Hi Tado'ers!

Ik zal eerst kort de situatie schetsen.

Begane grond 2 radiatoren in de woonkamer voorzien van Tado knop. Deze fungeren ook als temperatuursensor / zijn stand alone. Verder wordt er verwarmd via de vloerverwarming (7 zones, heeft een bypass). In de garage staat een radiator altijd ± half open voor extra mogelijkheid doorstroming. Vloerverwarming temp wordt aangestuurd door ('bedrade') Tado thermostaat die draadloos ingesteld is momenteel en gekoppeld is aan de CV-extensieding.

Bovenverdieping alle radiatoren voorzien van Tado knoppen, de 3 slaapkamers staan in principe uit, badkamer hele dag lekker warm, maar het meerendeel voornamelijk uit dus.

We hebben er voor gekozen om 1 Tado knop bij de vloerverwarming aan te sluiten op de aanvoerleiding (na tientallen pagina's hier te hebben gelezen) maar twijfelen nu of dit wel de juiste oplossing was. Tado schreeuwt zelf heel hard dat ze het niet ondersteunen, maar lees ook dat het bij veel mensen wel prima werkt.

Bij ons werkt het qua warmtevraag etc. prima, maar het gebeurt met enig regelmaat (dagelijks) dat bij knop een bak herrie weg komt, zie filmpje;


Dit hoor je dan door het hele huis heen omdat radiatoren lekker resoneren. Ik vermoed zelf dat dit komt doordat de knop veel te langaam open/dicht (of aan/uit) gaat want zodra ik de herrie hoor en in de app de knop uitzet dan is het geluid weg. (stel je voor Tado dat je een knop aan-uit zou maken met een setting ipv. altijd maar langzaam/deels open-dicht 😉)

Benieuwd of jullie dit vermoeden met mij delen. Zo ja dan gaat de knop eraf en gaan we 'm vervangen voor een zoneklep die we bedraad aansluiten op onze bedrade tado thermostaat in de woonkamer (de 'ideale situatie' volgens Tado geloof ik). Bekabeling ligt er al dus dat is geen probleem.

Dan rest hooguit nog de vraag wélke zoneklep. Heb de Honeywell - 22mm zoneklep - Y-VC8615AG1100 langs horen komen maar lees in de reviews ook wel dat dat ding blijkbaar vrij snel kapot gaat. Iemand daar nog suggesties voor?

Bedankt alvast! 😃

Beste Antwoord

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Water moet van CV naar verdeler lopen in de richting van de pijl (en dan van verdeler weer terug naar ketel). Ik zou zeggen dat deze in de aanvoer zit en dan is het sowieso niet goed om twee mogelijke redenen:

    • bypass zit ná de knop (knop dicht —> bypass doet niks) (verdeler zit links?, kunnen we net niet zien)
    • of de verdeler zit rechts en de bypass dus voor de knop (goed), maar de kraan zit dan verkeerd om.

    (als de kraan in de retourleiding zit geldt dit niet, maar dat zou ik niet logisch vinden)

    Dus links of rechtsom zit er iets niet goed. Los van dat met 7 groepen de doorstroomcapaciteit van de kraan wellicht te klein is, dus ik zou een klep adviseren. Ik zou niet weten welke, ik heb zelf geen kleppen.

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dit probleem ontstaat soms omdat het water in de verkeerde richting door de kraan loopt. Check dat eens.

  • Livonias
    Opties

    Ik zie op mijn filmpje het pijltje naar <-- links staan. Had die andersom erop gemoeten? (dat zou echt wel een dummy fout zijn zeg....) Pijltje wijst nu naar de CV ketel zeg maar, de andere kant op zou richting de vloerverwarmingsverdeler zijn.

  • Livonias
    Opties

    Ah check, dan vermoed ik dat die verkeerd om zit. Bypass zit voor de knop. De knop zit op de aanvoer en wijst nu naar links (dus naar de CV, alsof het water van de vloerverwarmingsunit naar cv stroomt), dat moet dus andersom logischerwijs.

    De doorstroomcapaciteit was idd even een twijfeldingetje, misschien uberhaupt maar beter om 'm voor een klep te vervangen en deze knop als reserve in de gast te gooien oid. Super bedankt zover.

    Ik ga eens verder zoeken bij de community welke klep wordt aangeraden/gebruikt. Als de boel toch los en leeg moet dan direct maar vervangen wat mij betreft.

  • belli017
    Opties

    Dit zelfde geluid had ik ook bij de Slimme Knop van de vloerverwarming in de woonkamer. Bij mij zit de knop op de retour van de vvw. Vorig jaar had ik hier geen last van, en ik was ook al van plan, om dan toch maar een zoneklep ertussen te plaatsen, i.p.v. de Slimme Knop. Maar toen zag ik, dat als er een klein beetje warmtevraag is, de knop minimaal opengaat en omdat de warmte sensor van de vvw pomp nog niet voldoende warmte in de leiding detecteert, gaat de vvw pomp nog niet draaien en wordt er water wel door de vvw gepompt met de pomp van de CV ketel en dan ontstaat het geluid. Er is ws te weinig doorstroming en/of het water gaat in de verkeerde richting door de knop, zoals Rob2 hierboven zegt. Door de warmte sensor van vvw pomp zover mogelijk naar de warme leiding te verplaatsen, gaat de pomp nu wel eerder draaien bij aanvoer warm water en is bij mij het probleem (hopelijk) opgelost.