Minimale warmtevraag voordat de zoneregelaar je verwarmingsinstallatie inschakeld

Opties

Bij de instellen van de kamers een variabele setpoint voor de minimale warmtevraag in percentage. Zodra de warmtevraag in de desbetreffende ruimte boven de ingestelde setpoint komt, schakelt de zoneregelaar je verwarmingsinstallatie aan.

2
2 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Andreplusplus
    Opties

    Tja, ik vraag me af wat dit beter is dan de temperatuur-instelling? Wil je een vertraging inbouwen wanneer een kamer opgewarmd moet gaan worden?

  • Johanb
    Opties

    Het moet vooral de mogelijkheid bieden om kleine warmtevragen te negeren. Om pendel gedrag van de warmteopwekker te voorkomen.

    De zonneregeling van WTH (UMR2) heeft hier een leuk voorbeeld voor. Bij de verschillende zones kan je een belastingsfactor aangeven.


    Voor Tado lijkt mij dat ook mogelijk. Even een praktijk voorbeeld:

    Opwekker CV ketel met een minimaal vermogen van 6 kW.

    Woonkamer 2 radiatoren met een totaal vermogen van 5 kW => krijgt een belastingsfactor van 83%

    Slaapkamer 1 radiator met een vermogen van 2 kW => krijgt een belastingsfactor van 33%

    Slaapkamer 2 radiator met een vermogen van 1,5kW => krijgt een belastingsfactor van 25%

    Enz.

    Op deze manier kan een kleine kamer nog steeds het recht hebben om een zonneregelaar in te schakelen maar heeft het niet het volledige recht.