slim aanpassen cv installatie

Opties

Graag jullie advies om bijgevoegde installatie “slim” aan te pakken.

Situatie betreft woonhuis met woonkamer, keuken en 3 slaapkamers, en een aanbouw met garage en boven badkamer, berging en wasruimte waarin cv ketel is geplaatst

VV1 en VV2 betreft 2 aparte vloerverwarmingsunits die elk een aparte zone vormen en die in principe beiden zijn aangelegd als bijverwarming. Daarom zijn in keuken en woonkamer nog 3 radiatoren geplaatst de badkamer is voorts nog voorzien van 2 design radiatoren

Alle andere radiatoren zoals die in de slaapkamers hoeven niet meegenomen te worden en zijn voorzien van thermostaatkranen

CV ketel Nefit ecomline HRC 30V, ketel is ca 25 jaar oud, altijd onderhouden en heeft momenteel nog steeds een rendement van ca 98% en zal daarom volgens de installateur zeker nog wel een aantal jaren meekunnen. Huidige thermostaat nefit ecomline

VV1 betreft een 3 groeps unit die gehele benedenverdieping van het woonhuis bestrijkt en kan als één zone beschouwd worden ondersteund door R1, R2 en R3. Daikin airco kan als verwarming bijgenomen worden in voor en najaar en hoeft verder niet meegenomen te worden.

VV2 is tweede vloerverwarmingsunit met 2 groepen die verdiepingsvloer van de aanbouw ook als bijverwarming bedient en waarbij de badkamer wordt bijgestaan door 2 designradiatoren.

Beide vloerverwarmingsunits zijn al wel voorzien van een pompschakelaar

Graag zou ik een oplossing zien waarbij ik beide vloerverwarmingsunits apart zou kunnen regelen met assistentie van R1,2,3,4,5 en waarbij uiteraard geen onnodige verwarming van ruimtes wanneer deze niet gebruikt worden


Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties

    Ik zou beginnen met slimme knoppen op de radiatoren in de ruimtes die je apart wil kunnen regelen plus een slimme bedrade thermostaat in de woonkamer zoals je zelf al ingetekend hebt.

    Dan eens zien hoe e.e.a. zich gedraagt. Ontdek je dat de vv1 en/of vv2 teveel warmte afgeeft omdat er warm water circuleert terwijl dat niet nodig is kun je gaan nadenken over hoe je dat wil voorkomen. vv1 zou je bijv kunnen schakelen met een 2e bedrade thermostaat die een klep of de pompschakelaar aanstuurt, en als vv2 ook afgesloten moet kunnen worden evt met tado knop (maar liever met klep of dmv schakelen van de pompschakelaar) (Ik maak uit de tekening op dat vv2 kleiner bemeten is)

    Dus zeker niet alles in 1x proberen te bedenken en uitvoeren. En dus sowieso tado knoppen op r1, r2, r3. R1 omdat je dan de temp in de keuken kunt regelen, en r2+r3 omdat je met alleen de thermostaat er niet bent als er bijv door r4 of r5 een warmtevraag is en dus ook r2 en r3 warm worden, ookal is de woonkamer al op temperatuur.


    Kijk ook even hier: Dé oplossing voor vloerverwarming, radiatoren en tado — tado° Community

  • duukhaas
    duukhaas
    oktober 2022 aangepast
    Opties

    OK, maar dan blijft op aanbouw de badkamer en berging koud wanneer gebruik gemaakt wordt van airco.

    Zou het liefst beide zones enkel op vloerverwarming op continu temperatuur van bv 19 gr houden. woonkamer en keuken wanneer iemand thuis is op aangepast verhoogde temp hier mogen dan R1,2,en 3 bijspringen en badkamer op vaste tijden wanneer hier gebruik van wordt gemaakt ook op aangename temperatuur middels bijspringen van R4+5. Zo voorkom ik iig dat ik een hele verdieping (boven) verwarm voor die relatief korte tijd dat hier gebruik van wordt gemaakt

    Of is dit mss een beetje veel van het goede gevraagd van een slimme temperatuur regeling😉

  • Andreplusplus
    Opties
    @duukhaas Ik heb airco niet meegenomen, zoals je schreef. Maar als wk op temperatuur is, en de badk moet verwarmd, dan vraagt knop R4 of R5 om warmte, de CV slaat aan en de ruimte wordt verwarmd. R2 en R3 staan dan dicht (warm genoeg) en VV1 verwarmt bij (tenzij je daar ook een knop/klep of schakelaar voor de pomp hebt)

    De ruimtes op de juiste temp houden kan prima met de slimme schema's en thuis/afwezig modus (handmatig of via geofencing). Maar of het VV of radiator is die bijdraagt om de ruimte op die temp houden gaat (op deze manier) niet.
    Dan zou je bijv voor VV1 en R1,R2,R3 weer aparte tempsensoren moeten hebben en in de app twee ruimtes woonkamer1 en 2 maken (en keuken 1 en 2) met verschillende temp en schema's. Wat je zegt, m.i. iets te veel gevraagd.