Warmwater functie in combinatie met Intergas Kompakt HRE 28/24 A

Opties
Stefan123
Stefan123
oktober 2022 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen
Ik heb de thermostaat ingesteld conform de installateurs handleiding (D01, HC01, HW aan). Echter lees ik in de handleiding van mijn Intergas Kompakt HRE 28/24 A ketel dat ik, om de warmwater functie via open therm te laten sturen, het aantal “ecodagen” op “0 (spaarschakeling)” zou moeten zetten via het installateursmenu op de ketel (instelling o.). Ik heb daar echter alleen de mogelijkheid van 1 tot 10 dagen.

Is er iemand met een vergelijkbare situatie die raad weet en de sturing via de Tado thermostaat werkend heeft gekregen? Wellicht zie ik iets over het hoofd. Alle andere functies werken gewoon zoals zou moeten via open therm.

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik heb zo'n ketel en ik heb dat ook gelezen maar ik heb dat nooit geprobeerd, omdat ik zelf die sturing door de ketel veel slimmer vind dan daar zelf mee te gaan pielen in de Tado. De ketel detecteert (default) zelf op welke uren je warm water gebruikt. Het zou kunnen dat er in bepaalde firmware versies een bug zit waardoor je dit niet op 0 kunt zetten, dat weet ik niet, dat moet je dan bij Intergas vragen.

    Let wel op: je moet NIET in dat installateurs menu HW op uit zetten, want dan loop je tegen een Tado bug aan: Tado stuurt dan niet meer de aan/uit opdrachten (waar de Intergas toch al niet op reageert) maar wel stuurt ie nog een warmwater temperatuur en die is dan altijd 55 graden. Je kunt dat bij Tado dan niet meer instellen en op de ketel ook niet (je kunt de setting aanpassen maar zodra je een kraan opendraait floept die weer naar 55).

    Om dat op te lossen heb ik de HW weer aan gezet, een schema erin gezet voor 1 dag van 00:00-23:59 warm water AAN, en dan kan ik in dat schema de temperatuur goed zetten. Dat werkt. En de ketel doet dan de warm water besturing (naar keuze uit, klok, of aan).

    Nu het weer kouder wordt heb ik hem trouwens gewoon uit staan, in de zomer had ik hem op klok.

  • @Rob2 is dit nog steeds zo? Ik heb een intergas en wil de tapwater aansturing niet gebruiken. Uitzetten is dus geen optie want dat overruled ie dus met 55 graden ook al staat het in de ketel op uit?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik heb geschreven hoe het zit en dat is niet veranderd.

  • @Rob2 Ik heb het zojuist getest. Op mijn Intergas hreco heb ik de comfort modus uit (dus vraaggestuurd) en ik heb warm water aansturing op de Tado ingeschakeld.

    Ik heb nu de keuze in de app om een schema in te stellen maar ik heb daar een vaste temperatuur van 60 graden ingesteld en onderin de schuifbalk de instelling veranderd naar "tot je het schema hervat". Dit lijkt voor mij de oplossing want als ik nu de kraan aanzet geeft de cv 60 graden aan.
  • Probi
    Opties

    Vandaag de Intergas Kombi HRE 28/24 A geïnstalleerd. Bij vorige Nefit ketel gebruikte ik de warmwaterfunctie, van 22:00 tot 07:00 warmwater uit. Zou in Tado de warmwaterfunctie willen uitzetten, want Intergas warmwater staat op UIT om alleen maar warm tapwater te leveren als er vraag naar is. Mijn vraag is of bovenstaande tip nog steeds nodig is. Schema Tado warmwater 23 uur en 59 minuten aanzetten op goede temperatuur?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik zou zeggen probeer het uit!

  • Ray78
    Opties
    Heb dezelfde ketel en het warm water uit zetten werkt niet. Altijd het is mij nog niet gelukt
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    juni 2023 aangepast
    Opties

    Warm water uitzetten via de Tado heeft bij deze ketel geen zin. Je kunt op de ketel zelf instellen of het uit of aan of klokgestuurd moet zijn, waarbij de ketel zelf "leert" op welke tijden het aan en welke tijden uit moet.

    Als je met alle geweld toch de ketel via Tado wilt aan en uitzetten zul je het handboek van de ketel moeten lezen. Ik heb zelf niet geprobeerd wat daar staat.