Opties bij multi-zone vloerverwarming + radiatoren op andere verdiepingen

Opties

In mijn woning is nu vloerverwarming met 3 zones aangelegd op de begane grond. Op de 1e en 2e verdieping heb ik ongeveer 6 radiatoren. Nu wil ik dit allemaal op Tado aansluiten. Om eerlijk te zijn is informatie omtrent multi-zone vloerverwarming + radiatoren behoorlijk verwarrend en niet goed te vinden.

Na behoorlijk wat zoeken op dit forum en contact opgenomen te hebben met de klantenservice vermoed ik uit te zijn gekomen op 2 opties die dit mogelijk maken.

Optie 1) (advies van tado support)

Voor iedere zone een bedrade slimme thermometer die je dan aansluit op een thermische motor die de toevoer in de verdeler open zet of dicht. Als een zone meerdere groepen heeft, zoals bij mij het geval, dan sluit je de thermische motoren in serie met elkaar aan om meerdere groepen als 1 zone aan te sturen door de slimme bedrade thermostaat van Tado. De draadloze ontvanger sluit je direct aan de CV ketel aan. De radiatoren met slimme draadloze radiatorknoppen.

Optie 2) (lees hier en daar advies op forum maar niet ondersteund door Tado)

Voor iedere zone een draadloze thermometer van Tado. Op iedere toevoer van de verdeler een draadloze slimme radiatorknop van Tado. In de app van Tado plaats je deze slimme radiatorknoppen die aangesloten zijn op de verdeler van de vloerverwarming in feite in "1 kamer" samen met de draadloze thermometer. Feitelijk dezelfde constructie als optie 1, behalve dat alles draadloos gebeurt en het allemaal Tado is.

Nu lees ik dat optie 2 het voordeel heeft dat de Tado radiatorknop ook 25%, 50% en 75% open kan, in tegenstelling tot de thermische motoren die alleen 0% of 100% kunnen. Daarnaast zouden ze sneller werken dan de thermische motoren (hoe betreft geluid)? Overal, lees ik meer voordelen voor optie 2 t.o.v. optie 1, het is ook nog eens draadloos v.s. bedraad. Maar toch is het advies van Tado om voor optie 1 te gaan. Why?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen. Wellicht dat een simpel antwoord op een van deze 2 opties anderen ook zal helpen in een zoektocht naar een constructie van multi-zone vloerverwarming met radiatoren.

Daarnaast, vraag 2:

Ik lees dat een by-pass helpt tegen CV ketel storingen. Mijn CV monteur sluit er 1 aan direct bij de CV ketel. Is dit voldoende? Of dient er een by-pass bij alle aansluitpunten (lees elke radiator en vloerverwarming) plaats te vinden? Laatste lijkt me wat over-kill..

Reacties

  • Andreplusplus
    Opties

    tado geeft altijd een 'veilig' advies, dwz een advies dat dan in (bijna) 100% van de gevallen wel zal werken. Maar misschien niet optimaal is in ieders specifieke situatie. Verder is tado oorspronkelijk begonnen vanuit alleen radiatoren (naar mijn idee) en zijn later opties voor vloerverwarming toegevoegd. En er zijn heul veul verschillende vvw verdelers...

    'Zone' is een wat lastig begrip. Voor tado is er maar 1 zone, dat is de woning als geheel. Daarin is 1 zoneregelaar, dat is het apparaat dat de CV ketel (of stadsverwarming klep) aanstuurt. Alle andere ruimtes worden geregeld via die zoneregelaar. Spreek liever over kamers (of groepen kamers zoals woonkamer+keuken) in je huis en ruimtes in de tado app. (In de app heb je een ruimte woonkamer die overeenkomt met de kamer woonkamer in je huis).

    Als je het hebt over 3 zones van je vvw, bedoel je dan dat er drie kamers zijn met elk hun eigen vvw lussen? Of zijn er 3 lussen voor een aantal kamers? (bijv in mijn geval heb ik 10 lussen, maar keuken/woonkamer/hal/werkkamer lopen door elkaar, ik kan niet zeggen keuken is lus 1+2, woonkamer 3-6 etc bijv want lus 1 en 2 loopt door woonkamer naar keuken, lus 3 door hal en woonkamer etc).

    Ik vraag dit, omdat als je optie 2 zou willen doen, dat het wel nut moet hebben, en dat je de tado knop 1 lus voor 1 kamer laat regelen. En dus niet 1 lus met invloed op meerdere ruimtes.

    Ik neem aan dat je maar 1 verdeler hebt voor de vvw; maar ik lees ook over 3 zones en zone met meerdere groepen. Heb je misschien 3 verdelers?

    Enniewee, voor een kamer(groep) heb je een temperatuursensor oftwel meettoestel in de ruimte nodig en iets dat de warmteafgifte kan regelen. Dat laatste kan een slimme knop op een radiator zijn, of een klep die de vloerverwarming afsluit(of opent). Een klep kun je aansturen met een bedrade thermostaat. En een ruimte heeft ook nog een zoneregelaar nodig - het ding dat de CV ketel aanstuurt, zoals een draadloze ontvanger (maar kan ook een bedrade thermostaat zijn). (Ik zeg klep, jij noemt dat thermische motor, dat is voor mij hetzelfde)

    Meerdere kleppen per zone wordt een dure grap - ik zou max 1 klep per verdeler doen. En als er meerdere gelijk open/dicht moeten gaan dan zet je ze parallel, niet in serie 🙄.

    Een knop op de aanvoer van de verdeler zou ik afraden - genoeg voorbeelden op het forum dat dat niet lekker werkt, zeker niet bij veel groepen. Je zou wel een knop per groep kunnen doen (dat moet dan wel passen - en er is een voorbeeld op het forum van verloopstukjes hiervoor), ik zou dat ook als prijzig bestempelen, zeker bij veel groepen.


    Vraag 2: bypass is volgens mij alleen nodig als het kan voorkomen dat de ketel stookt en heet water rondpompt, terwijl er nergens circulatie kan plaatsvinden omdat alle kranen dichtzitten. Dit kan met thermostatische kranen voorkomen (zowel dom als slim) terwijl de ketel nog nadraait als de wamtevraag al is gestopt. Het advies is ten minste 6 meter (aanvoer)buis vanaf de ketel te hebben voor de bypass, dan heb je grotere kans dat water voldoende afkoelt om te voorkomen dat ketel in storing schiet vanwege te heet retourwater. Bij de ketel in de buurt lijkt me sowieso niet goed - hoe verder hoe beter lijkt me. Het is dus eigenlijk een noodvoorziening om overdruk en (dus) storing te voorkomen die eigenlijk overbodig zou moeten zijn, maar ja, zo slim is tado ook weer niet.

  • fd87
    Opties

    Dank voor je reactie Andreplusplus en uitleg.

    Mijn vloerverwarming is ingesteld in 3 zones; 1) woonkamer, 2) keuken, 3) gang. Iedere zone heeft meerdere groepen (wat jij lussen noemt). Bij mij lopen de lussen niet door elkaar heen, dus iedere zone heeft echt zijn eigen dedicated groepen. Ik heb ook 1 verdeler (hoewel, nog niet geïnstalleerd, maar dat is wel het idee).

    Nu ben ik toch benieuwd welke van de 2 opties jij zou aanraden? Gezien bovenstaande situatie.

    Bij mij is het allemaal nog niet geïnstalleerd dus stel er is een alternatieve scenario, misschien wel meerdere verdelers (1 verdeler per per zone) en dan een Tado knop of thermische motor op de aanvoer van de verdeler aansluiten?

    Of zoals bijgevoegd foto, 1 verdeler en per groep een aparte tado knop of thermische motor? (dit is wat Tado support mij heeft toegestuurd).


  • P_Veldhorst
    Opties
    Optie 2 kan met Tado, maar heb je Plugwise al overwogen?
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    oktober 2022 aangepast
    Opties
    @fd87 Zie dit topic voor wat voorbeelden en discussie over dit onderwerp: https://community.tado.com/nl/discussion/10800/verlengstuk-thermostaatkraan-knop
    Als je geen 3 verdelers hebt is dat niet logisch om aan te leggen (duur, 3 pompen etc) en als je denkt de vvw per 'zone' afzonderlijk te moeten regelen omdat er anders onnodig wordt verwarmd (ik denk dat de radiatoren de grootste invloed hebben - de vloer wil je toch niet te veel laten afkoelen) kom je inderdaad op een (tado) knop per groep uit.
  • fd87
    Opties
    Plugwise klinkt interessant, maar lijkt me duur systeem aangezien alles over moet hierop ipv Tado?

    Andreplusplus, ik lees inderdaad o.a. hier dat optie 2 prima werkt. Dus dan is eigenlijk de conclusie dat een Tado knop op de verdeler meer voordelen heeft dan het advies van Tado support?
  • P_Veldhorst
    Opties
    Ik zie 2 nadelen van Tado ten opzichte van Plugwise: 1) de knoppen hebben allemaal batterijen nodig en 2) er is geen oplossing om de pomp uit te schakelen als alle groepen dicht zijn. Ik denk er daarom over een externe voeding op de knoppen te maken en heb 1 groep zonder tadoknop.
  • Andreplusplus
    Opties
    @fd87 beide opties verschillen niet zoveel eigenlijk: een kraan per groep/lus. Ik denk dat optie 2 de goedkoopste is die voldoet, mits de knoppen op de verdeler passen (met verloopstukjes bijv). Ik zou het als een nadeel beschouwen dat de tado knoppen niet open/dicht (100%/0%) maar ook standen daartussenin hebben (25/50/75%) Bij warmtevraag, hoe gering ook wil je de vvw maximaal laten werken, is al langzaam systeem van zichzelf.
    Daarentegen een klep op elke groep lijkt me ook prijzig en inderdaad gedoe met draden.
    Dus het is een afweging die je zelf het beste kunt maken
  • b3rry
    Opties
    Deze snap ik niet zo goed. Waarom zou een klep 25, 50 of 75% open moeten kunnen. Deze heating waarde wordt toch gebruikt voor het brander vermogen en daardoor de temperatuur van het water. Waarom zou je dat nogmaals afknijpen bij de zone.

    Of zie ik dat verkeerd?
  • P_Veldhorst
    Opties
    Ik denk om dezelfde reden als voor radiatoren: zodat de ene groep voorkeur krijgt over een ander.
  • fd87
    Opties

    Nog een vraag betreft Installatie

    Ik heb de volgende Actuators/thermische motoren gekocht:

    5x Möhlenhoff Aandrijving Alpha-5 voor vloerverwarming 230 V (amazon link: https://www.amazon.de/-/en/M%C3%B6hlenhoff-Alpha-5-Universal-Heimeier-Kermi/dp/B07DXNDFBW)

    +

    1x Möhlenhoff Alpha-Basis direct 230 V/24 V (amazon link: https://www.amazon.nl/dp/B01M690FGC?ref_=pe_28126711_487767311_302_E_DDE_dt_1)

    Als ik het goed begrijp is het basis-element nodig om de thermische motoren aan te sluiten. Althans, advies van enkele webshops. Echter kom ik het niet tegen op dit forum. Ook Tado support geeft hier geen advies over, anders dan te verwijzen naar een installateur voor deze vraag.

    Hoor graag hoe jullie hierover denken. Even ter herhaling:

    Ik heb 5 groepen, met 3 zones. Met 3x bedrade smart thermostat van Tado.

    Als ik het goed heb sluit ik de bedrade thermostat van Tado aan met COM en NC. Betreft basis element, moet ik even uitpluizen nog met manual.