Heb ik een thermostaat nodig?

Opties
petertra
petertra
oktober 2022 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Hallo, ik wil graag een Tado-systeem aanschaffen. Ik heb stadsverwarming, een bedrade thermostaat in de woonkamer die een warmwater-toevoerklep in de meterkast bedient. Heb ik behalve slimme-radiatorknoppen en een bridge ook een thermostaat nodig of zorg ik gewoon dat de klep altijd open staat? Of is dat ongunstig?

En als ik met een centrale thermostaat de meterkastklep bedien, kan ik dan wel boven een kamer verwarmen als de woonkamer zo warm is dat de thermostaat de meterkastklep dichtdoet?

Dank voor meedenken!

Reacties

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Als in de huidige situatie een klep zit dan zou ik die zeker functioneel houden, en dat betekent ook een Tado thermostaat. De thermostaat is de zoneregelaar voor alle knopppen, en die gaat open voor ieder warmtevraag ook van knoppen boven. Je hebt op alle radiatoren in de woonkamer Tado knoppen nodig anders wordt het daar te warm als er boven warmte gevraagd wordt.

  • petertra
    Opties

    bedankt Herres, ik snap het nu

  • petertra
    Opties

    Ik heb inmiddels het Tado-systeem geïnstalleerd. Blij mee. Toch nog een vraag: is het op een of andere (manual) manier mogelijk dat de slimme thermostaat de warmwatertoevoerklep opent zonder dat er een slimme radiatorknop om vraagt? Ik vraag dit omdat ik niet alle kamers van mijn huis heb uitgerust met een slimme knop omdat de verwarming zelden aan hoeft (bijv de badkamer). Nu kan ik daar de conventionele radiatorknop alleen gebruiken als een andere kamer ook verwarmd wordt.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Ik begrijp dat je wilt dat de thermostaat alleen de hoofdklep regelt en niet de kranen in de woonkamer.
    Op zich kan dat omdat je stadsverwarming hebt (met een cv ketel kan het niet), alleen wordt de bediening met de app ingewikkelder in het gebruik.
    Je moet daarvoor een extra kamer aanmaken waarin alleen de thermostaat wordt geplaatst, noem de kamer iets als Huis. Die ruimte zet je 25 graden, dan gaat de hoofdklep open. De Tado knoppen in de woonkamer stel je in zonder temperatuur opnemer, en met de Tado thermostaat als zoneregelaar.
    Dat zou het moeten doen.