Verbruik automatisch via p1 of homewizard app

Opties

Ik heb slimme meters en lees deze ook uit via de p1 poort.

Waarom kan de Tado app dit niet via de P1 poort of via een app als bijvoorbeeld de homewizard?

Handmatig invoeren is wel erg knullig anno 2022 en wat mij betreft ook ongewenst.

jammer, maar daardoor ga ik dat deel dus niet gebruiken. Hopelijk komt daar snel een oplossing voor.

10
10 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    oktober 2022 aangepast
    Opties

    Een hele tijd geleden schreef iemand van Tado al dat ze bezig waren met het inlezen van meterstanden via zo'n externe service waar je je meterstanden mee kunt delen.

    Dit heeft uiteraard voor- en nadelen: voordeel is dat je geen P1 poort aansluiting hoeft te maken en geen device hoeft te ontwikkelen wat daar dan mee werkt (als Tado zijnde), scheelt ook weer supportwerk om de mensen dat allemaal weer uit te leggen.

    Nadeel is dat je minder meterstanden per dag en meer vertraging krijgt, en ook dat dit systeem niet schaalt (als "iedereen" eens per kwartier de standen wil sturen, wat de hoogste frekwentie is in dat systeem, dan raakt het radionetwerk waarschijnlijk overbelast). Ook zit niet iedereen er op te wachten om weer informatie te gaan delen met het zoveelste bedrijf waarvan je niet meer weet dan dat ze een leuke website kunnen bouwen. Wat er allemaal verder mee gebeurt heb je niet beter in de hand dan via "beloftes" door dat bedrijf wat je helemaal niet kent.

    Maar goed, ik kan me toch wel voorstellen dat Tado daar dan voor kiest. Wat een beetje jammer is, is dat je dan na zo'n aankondiging verder niks meer hoort daarover. Is het nou echt zo moeilijk om eens een keer door te pakken en iets te bouwen en te releasen? Kennelijk wel, bij Tado...

    Dat handmatig meterstanden invoeren is toch al iets wat niet erg doordacht en volledig is. Er is bijvoorbeeld niet aan gedacht dat je wel eens een andere meter krijgt die dan weer op 0 begint. Nergens een functie voor "ik heb een nieuwe meter, de eindstand van de vorige was dit en de beginstand van de nieuwe is dit", terwijl er WEL gechecked wordt of je ingevoerde meterstand per dag wel gelijk of groter is aan de dag ervoor, dus gewoon weer op 0 beginnen en 1 dag met totaal verkeerde cijfers accepteren dat gaat ook niet! Dus moet je dan vanaf dat moment iedere dag het verschil tussen oude en nieuwe meterstand gaan optellen bij de standen die je handmatig invoert...

  • b3rry
    b3rry
    oktober 2022 aangepast
    Opties
    @Eric_Carla eens dat het niet handig is om dit handmatig te doen. Maar als je Home Assistant gebruikt heb je deze dienst van Tado toch helemaal niet nodig. Je kunt via helpers dagelijks de heating waardes opslaan. Hierdoor weet je per dag welke ruimte hoeveel procent van de aanvraag heeft gedaan. Zelfde overzicht als Tado.

    Daarnaast klopt het overzicht van Tado niet. Als je een zone hebt zonder zoneregelaar (dus geen verzoek aan de ketel) wordt deze ook in het overzicht gezet terwijl deze helemaal geen gas verbruikt heeft. Met HA tel ik deze daarom alleen mee als er gelijktijdig ook een heating waarde >0 van een zone is die wel een zoneregelaar heeft.
  • @b3rry wat zijn helpers?Daar ben ik wel benieuwd naar.

    Het totaalverbruik zie ik nu ook via homewizard, waar ik wil inderdaad meer de diepte in.

  • b3rry
    b3rry
    oktober 2022 aangepast
    Opties

    Helpers zijn handig om snel gecategoriseerde data toe te passen in een grafiek of aan te roepen via een switch.

    Om meer de diepte in te gaan heb je wellicht wat aan de info hoe ik e.e.a. heb ingeregeld. Ik zal een stukje beschrijven over hoe ik inzicht krijg in mijn eigen energieverbruik. Ik heb nog veel meer zaken geautomatiseerd (o.a. automatische kogelkraan voor de vloerverwarming, open window actions, IR panelen met motion sensoren waarbij ik tado als thermostaat gebruik) maar ik zal me voor dit artikel beperken tot het meten van energie. Wellicht heb je (of iemand anders) daar wat aan.

    Ik gebruik allereerst geen HomeWizard maar Home Assistant (HA). HA is gratis open source software waar regelmatig nieuwe updates voor verschijnen. Ik draai HA binnen een docker container op mijn Synology maar je kunt dit ook vrij makkelijk op bijvoorbeeld een raspberry pi draaien. Binnen HA kun je vervolgens devices toevoegen. De meeste leveranciers hebben hiervoor een Integration. Ik heb bijvoorbeeld Tado geïntegreerd als cloud en homekit controller. Maar daarnaast ook o.a. HUE, weer-gegevens, P1 meter, shelly switches e.d. Vervolgens heb je een bak data welke je kan koppelen dan wel automatiseren met elkaar.

    De reden dat ik ook de Homekit Controller gebruik is dat ik Tado dan ook kan regelen/uitlezen als er geen internet beschikbaar is. Mijn vloerverwarming is hier namelijk van afhankelijk.

    Met de Tado cloud integration kun je onderstaande data uitlezen.


    Voor het verbruik zijn de de heating waardes interessant en deze kun je heel eenvoudig tonen met een Statistic Graph. Dit ziet er dan bijvoorbeeld zo uit als onderstaand plaatje. Ik heb er tevens een grafiek onderstaan hoeveel gas dat dan kost. Ik heb meerdere zones maar toon er nu twee zodat het overzichtelijk blijft.

    Nu is het lastig om te zien welke ruimte hoeveel verbruikt heeft. Daarvoor kun je met HA een history_stats sensor toevoegen die lijkt op onderstaande:

    - platform: history_stats

      name: HEATING KEUKEN TODAY

      entity_id: keuken_heating

      state: "on"

      type: time

      start: "{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}"

      end: "{{ now() }}"

      

    Deze geeft het totale percentage van de dag aan en geeft je een goed inzicht welke ruimte het meeste verbruikt. Een grafiek ziet er dan zo uit:

    Met helpers kun je snel relaties leggen naar bijvoorbeeld de history_stats sensor.

    -------

    Ik gebruik deze data ook om inzicht te krijgen in het verbruik van mijn IR-panelen. De IR-panelen worden geschakeld door een Shelly 1PM. Door in de formule nu niet de heating waarde op te nemen maar de ON status van de Shelly kun je dus een grafiek tonen hoe lang deze werkelijk aan heeft gestaan op een dag.

    Een Shelly 1PM heeft ook een energie meter. Makkelijker is het om deze toe te voegen aan het Energy dashboard. Je ziet dan gewoon de verbruikte kWh gecategoriseerd per dag/week/jaar wat je wilt.


    ----

    De thermostaat integratie via HA geeft ook veel inzicht in het verbruik en heeft als voordeel dat je deze wel met stapjes van 0,1 kan regelen.

    Door de history van een thermostaat uit te lezen kun je goed het gedrag zien van een ruimte. Ook hier kun je weer gasverbruik grafiekjes etc. aan toe voegen.

    Hieronder een voorbeeldje.


    Je ziet goed wanneer de thermostaat een warmteverzoek aan de ketel heeft gevraagd en wat de invloed is op de temperatuur. Hier is het erg interessant om de heating grafiek aan toe te voegen.

    Hopelijk kun je wat met deze informatie. Het heeft mij veel inzicht gegeven hoe ik mijn schema's het beste kan afstellen.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    De bewering dat je ook je tado systeem kunt uitlezen met HA als je internet verbinding er uit ligt, lijkt mij onmogelijk. HA leest de data van Tado namelijk uit via de API van Tado. En die draait op de server van Tado, niet bii je thuis
  • b3rry
    b3rry
    oktober 2022 aangepast
    Opties
    Dat werkt zeker wel. HomeKit Controller is een LAN functionaliteit. Het enige dat dan niet werkt zijn de slimme schema’s, heating waarden uitlezen en bijvoorbeeld de open window status. HVAC is gewoon toepasbaar. Via HA kun je dus gewoon je CV blijven bedienen.

    De HomeKit controller communiceert direct met de bridge Deze functioneert ook veel sneller (direct) dan de cloud API. Die polled per x minuten. Daarom gebruik ik deze ook voor de aansturing van de VVW.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Beweer je dat er een API functie in de bridge is die je direct kunt benaderen vanaf een ander apparaat op het netwerk waar de bridge op zit? Dat lijkt me (net als Douwe) sterk... volgens mij maakt de bridge alleen een verbinding met Tado over het netwerk en draaien alle API's op de cloudserver van Tado.

    Heb je documentatie van wat er direct op het netwerk mogelijk is met de bridge?

  • b3rry
    b3rry
    oktober 2022 aangepast
    Opties

    HomeKit is geen direct aan te roepen API maar een eigen protocol. Het werkt o.a. vanaf een Apple device (kun je gewoon testen) maar ook vanaf domotica waaronder Home Assistant.

    Voor HA gebruik je de HomeKit controller integration en voer je de code in die op de bridge staat. Let op dat dat niet werkt als deze al aan een Apple device gekoppeld is.

    In HA zie je dan het volgende:


    Je kunt vervolgens de Controls gebruiken en Sensoren uitlezen. Dit gebeurt allemaal lokaal.

    In het dashboard zie je deze thermostaten terug welke gewoon bedienbaar zijn. Nogmaals je schema's werken niet zonder internet. Alhoewel je deze ook kunt integreren in HA.


  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ok ik heb geen spullen van Apple dus ik kan dat niet testen, ik vroeg me af of dat protocol ergens gedocumenteerd is zodat het ook vanaf andere spullen te gebruiken is.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Ik geloof hier geen snars van. Het lijkt mij ten eerste niet logisch dat de bridge kan communiceren met een andere partij en met tado zelf.

    Op de website van HA staat ook vermeld dat het zo niet werkt.

    Citaat:

    The Tado thermostats are internet connected thermostats. There exists an unofficial API at my.tado.com, which is used by their website and now by this component.
  • b3rry
    b3rry
    oktober 2022 aangepast
    Opties
    @Douwe nou nou. Ik neem de tijd en moeite om je vraag te beantwoorden. Als je dat niet gelooft vind ik dat prima. Hopelijk hebben anderen er wel wat aan.

    Ik zou zeggen verdiep je er eens iets verder in. Kijk hoe HomeKit werkt en zoek eens op “Tado Home Assistant Local”.

    Vanuit HA zijn er twee integraties. Tado cloud (waar jij naar refereert) en Tado via HomeKit Controller.
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    oktober 2022 aangepast
    Opties
    verwijderd verwijderd verwijderd
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Het is dus een OF/OF situatie. Of je laat TADO communiceren met jet gateway Of je laat HA communiceren met je Gateway. In dat laatste geval kun je de TADO App niet meer gebruiken en ook je abbonementen zullen niet meer werken, evenals je slimme schema's en andere fratsen. Dan moet je dus alles met HA gaan oplossen.

    Overigens HomeKit en Home Assistant zijn m.i. 2 verschillende dingen die hier door elkaar gegooid worden
  • b3rry
    b3rry
    oktober 2022 aangepast
    Opties
    @Douwe wat is de intentie van je bericht? Ik reageer op de topic starter en vervolgens kom je met diverse reacties om mijn reactie weer te non argumenteren.

    Wat je zegt klopt wederom niet. HomeKit en de Tado app werken prima samen.

    Mocht je in het bezit zijn van een Apple device dan zou ik zeggen scan de HomeKit code op de bridge en gebruik de thermostaat binnen de woning app. Je zal zien dat beiden naast elkaar werken (hou wel rekening met de poll tijd van de Tado Cloud). Doe dit vervolgens ook zonder internet (trek bijvoorbeeld de wan kabel er uit). Je zal zien dat de thermostaat van de woning app ook lokaal werkt (mits je Apple device op het zelfde LAN zit).

    Home Assistant wordt in mijn voorbeeld gebruikt als HomeKit Controller. Deze vervangt in feite het Apple device. Dat maakt het erg krachtig voor automation.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Misschien een domme vraag, maar wat is een Apple device? Is dat een Apple smartphone?
  • b3rry
    Opties
    Een Apple device is bijvoorbeeld een iPad of een iPhone. HomeKit is een protocol van Apple.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties

    Ik heb het getest met een iPhone, maar het werkt heel slecht. Alle apparaten worden in dezelfde ruimte weergegeven, wat dus niet klopt en als je bijv een temperatuur instelling aanpast handmatig of via schema, dan moet je je de home app eerst afsluiten en weer opstarten voordat het daar zichtbaar is. Het is dus niet live.

    Je hebt er dus niet zoveel aan

  • b3rry
    b3rry
    oktober 2022 aangepast
    Opties
    @Douwe heb je ook nog getest of het zonder internet werkt? Ik ben benieuwd naar je resultaat. Alhoewel ik het antwoord al wel weet. 😉

    Veel Tado gebruikers gebruiken HomeKit integratie zodat ze met voice of vanaf hun Apple Watch de thermostaat kunnen bedienen. De opmerking dat je er niet veel aan hebt geldt dus vooral voor je zelf. Voice is erg handig omdat je dan niet beperkt bent tot de stap van 1 graad op het thermostaat. Maar met de hand de thermostaat bedienen is mij inziens vrij ouderwets. Liever zeg je gewoon even “Siri zet de verwarming in de keuken een halve graad hoger”.
  • Als ik de keuze krijg om mijn slimme meter te integreren graag. 1 app
    Ik ga niet manueel invoeren ben niet slaaf van het systeem.
    Laat het ten minste een keuze zijn.