Stadsverwarming hoe aansluiten?

Opties

Dag,

Hoe sluit ik de TADO aan op de stadsverwarming; ik heb 2 draden die uit de muur komen, beide zwart.

De ene draad heeft spanning, de andere niet.

Volgens de helpdesk van TADO moet ik aansluiten op N/C en COM, maar ook met doorvragen krijg ik geen duidelijk antwoord op de vraag of de draad met spanning nu op N/C of op COM moet worden aangesloten.

Iemand ervaring en een idee?

Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties
    Het maakt niet uit. Conventie is om op COM de spanningvoerende draad aan te sluiten.
  • Jan54
    Opties

    Helaas; aansluiting van de draad met spanning op COM werkt niet: de radiatoren reageren niet wanneer ik de thermostaat op 25 graden zet.

  • Andreplusplus
    Opties
    Vertel eens wat meer over je installatie?
    Stadsverwarming met een klep en bedrade thermostaat in (ik hoop) relaismode. En verder?
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    NC en Com is onjuist. Je moet de No en de Com gebruiken. En het maakt niet uit aan welke je de spanningsvoerende draad aansluit.

  • Andreplusplus
    Opties
    "de radiatoren reageren niet". Wat bedoel je?
    Tado werkt niet zoals traditionele thermostaten. Een ruimte met een knop 'vraagt warmte' aan de thermostaat (als zoneregelaar in die ruimte ingesteld in de app) en dan moet de klep openen.
    NC of NO kun je simpel testen: als de draden van de klep niet verbonden zijn, is de klep dan open of dicht?
    Indien open (laat heet water door): gebruik NC en COM, anders NO en COM