Itho Daalderop accepteert geen Tado als alternatief voor Spider thermostaat

Opties
Sinds een maand heb ik een Itho Daalderop HP S 55 warmtepomp systeem. Deze wordt verplicht geleverd met een Spider (Honeywell) 'smart' thermostaat.
Uit ontevredenheid met Honeywell smart apparatuur was ik juist overgestapt naar Tado, tot meer als volle tevredenheid.

Itho vermeld zelf op hun website:
Welke alternatieven heb ik voor de HP-S als ik nu al een ander regelsysteem wil?
Er zijn meerdere alternatieven beschikbaar. Na uitvoerig verschillende systemen getest te hebben, adviseren wij de thermostaten van Honeywell voor de HP-S aansturing. Het is bij de selectie van een thermostaat belangrijk dat de HP-S aangestuurd wordt via een vraagcyclus die op minimaal 60 minuten kan worden ingesteld. Dit in tegenstelling tot thermostaten die alleen een kort-cyclische vraagcyclus kennen, welke tot schade aan de HP-S zou kunnen leiden. De levensduur van de compressor wordt namelijk vooral door het aantal start/stops bepaald.

VRAAG: voldoet de Tado V3 thermostaat aan bovenstaande vereisten, kan het Tado systeem koppelen zonder dat dit verhoogt risico op schade aan de Itho compressor veroorzaakt ?

Reacties

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    oktober 2022 aangepast
    Opties

    Dat zou ik zeker niet doen. Om redenen die je al aangeeft is Tado ongeschikt om rechtstreeks een warmtepomp aan te sturen. Gaat te vaak aan en uit wat slecht is voor de levensduur van de warmtepomp.

    Een geschiktere configuratie is om een groot buffervat achter de warmtepomp te zetten, de warmtepomp met een stooklijn het vat op laten warmen. Dan een secondair circuit met een aparte pomp dat vanuit het buffervat de cv voedt. Die aparte pomp kun je wel sturen met een Tado thermostaat. Op die manier kan de warmtepomp rustig langdurig draaien.