Vloerverwarming pomp via Tado kamerthermostaat schakelen

Opties
Ik maak gebruik stadsverwarming en heb op bgg vloerverwarming als hoofd verwarming. Op de andere verdiepingen allemaal Jaga tempo convector radiatoren die middels slimme Tado thermostaat kranen gekoppeld zijn. In de woonkamer hangt de Tado thermostaat. Nu had ik steeds dat de vloerverwarming op bgg meesnoepte als er een warmtevraag van de andere verdiepingen kwam. Daardoor werd het op de bgg steeds warmer als wat ingesteld was op de Tado thermostaat. Heb ik nu opgelost door een Sonoff schakelaar via eWelink te configureren. Daarop heb ik de pomp van de vloerverwarming aangesloten. Via Home Connect Plus app en Tado events en stati, kan ik gewoon de pomp bedienen als er ook daadwerkelijk warmtevraag vanuit bgg komt. Overshoot nu 0,1 graad.
1
1 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    oktober 2022 aangepast
    Opties

    Zorg je er ook voor dat in de zomer de pomp een minuutje per dag draait om vastlopen te voorkomen?

    En wat doe je als je verhuist, kunnen de nieuwe bewoners dit dan ook of moet je alles weer ombouwen naar een standaard werkende opstelling?

  • b3rry
    Opties
    Mooie oplossing. Mocht je een Sonoff TH10/TH16 switch toepassen dan heeft deze ook een aansluiting voor een externe thermometer (DS18B20). Wanneer je deze op de aanvoerleiding bevestigd kun je het nog verder uitbouwen zodat er alleen warm water de vloer in gaat. Het wordt dan in feite ook een pompschakelaar.
  • benga
    benga
    oktober 2022 aangepast
    Opties
    :) @Herres:
    Ja, standaard in de nacht draait de pomp van 02:00 tot 02:05 (in Sonoff schakelaar geprogrammeerd)

    Heb eigenlijk niets aan de bestaande situatie om moeten bouwen. Dus een werkende vloerverwarming kan zonder meer opgeleverd worden bij verkoop
  • benga
    Opties

    @B3rry: Thanks - jouw reactie heeft mij op een idee gebracht.

    Ik had altijd al een pompschakelaar ECO pumpswitch op de grote aanvloer leiding van verwarming zitten waar mijn vloerverwarming van aftakt. Maar als een andere kamer warmte vraag had ging die pompschakelaar ook aan omdat de aanvoerleiding lekker warm werd. Dan ging de vloerverwarming lekker meesnoepen ondanks dat dat niet nodig was..

    Met name met Tado thermostaat die mijn stadsverwarming in een soort modulatie gebruikt (1,2 of 3 warmte streepjes) 1 streepje betekent 5 minuten aan en dan 15 minuten uit, 2 streepjes 10 minuten aan 10 minuten uit en 3 streepjes gewoon 20 minuten aan.

    Dit bracht me op de gedachte: als ik die ECO pump switch nu op mijn SONOFF schakelaar zet en de pomp stekker op die ECO pump gaat mijn vloerverwarmingspomp alleen maar draaien als:

    1) er vanuit TADO thermostaat een warmte vraag is (huidige temperatuur is lager dan ingestelde temperatuur)

    en

    2) er ook daadwerkelijk warm water aangevoerd wordt.

    Enige wat ik nu moet omzeilen is in de zomer dat de pomp dagelijks een paar minuten loopt om vastzitten te voorkomen. Dit doe ik gewoon door de ECO pump switch in de zomer ertussen uit te halen en de SONOFF schakelaar staat ingeprogrammeerd om elke dag tussen 02:00 en 02:05 aan te gaan.

  • b3rry
    Opties
    Ik zou dit dan toch in combinatie met de DS18B20 doen. Dan kan die ECO pump switch er tussen uit en blijft je zomerschema gewoon werken.

    Ik vraag me ook af of het verstandig is zo’n pompschakelaar steeds aan en uit te schakelen door de spanning er steeds af te halen.