Thermostaat en radiatorknoppen in zelfde ruimte

Opties
Ik heb op 26 september de slimme bedrade thermostaat in de living en 2 radiator knoppen in 2 aparte slaapkamers geïnstalleerd in afwachting van de levering van 8 bijkomende knoppen. Deze zijn gisteren toegekomen en ben begonnen met 3 radiatoren in de living te voorzien van deze knoppen. Ik heb deze toegevoegd aan de living en de thermostaat aangeduid als zoneregelaar. Echter kreeg ik toen de melding dat ik de thermostaat moest omvormen tot draadloze temperatuur sensor. Ik heb dit gedaan met als gevolg dat de cv niet meer aansloeg als ik de temperatuur verhoogde... Vervolgens heb ik de thermostaat opnieuw geïnstalleerd, terug als slimme thermostaat en in een aparte ruimte gezet. De knoppen in de living heb ik toen weer ingesteld met de thermostaat als zoneregelaar. Dit werkt op zich prima. Echter is mijn thermostaat nu eigenlijk nutteloos geworden en dient deze enkel om de cv ketel aan te sturen. Is dit inderdaad zo de bedoeling of kan ik deze terug toevoegen aan de living waarbij deze zowel als zoneregelaar werkt voor alle kamers en tegelijkertijd ook voor de radiatoren in de living als meettoestel? Ikzelf kan de thermostaat niet meer van kamer veranderen zag ik.

Reacties

  • Andreplusplus
    Opties

    Ik weet niet waar die melding vandaan kwam, maar het is volstrekt normaal om een thermostaat en slimme knoppen in dezelfde ruimte te plaatsen. Thermostaat is zowel zoneregelaar (want verbonden met ketel) als meettoestel (maar je zou ook een knop als meettoestel kunnen aanwijzen, maar dat is meestal niet logisch).

    Om een thermostaat te ‘verplaatsen’ moet je deze verwijderen uit de woning (in de app dan, heh?) en opnieuw toevoegen.

    Ik weet zo niet of dat in een bestaande kamer kan, of dat je altijd een nieuwe moet aanmaken. Als je een nieuwe moet aanmaken zou ik Living2 maken of zo, ook de knoppen daarheen verplaatsen, Living verwijderen (als dat niet vanzelf gaat) en dan Living2 weer hernoemen naar Living.

    Of je haalt alle knoppen en thermostaat weg en voegt eerst thermostaat en daarna de knoppen weer toe.

  • Pol1707
    Opties

    Ik heb volgende installatie:

    In de living: Slimme thermostaat en 3 slimme radiatorknoppen.

    In de andere kamers: 3 slimme radiatorknoppen.

    Slimme Thermostaat staat op 15°C en alle radiatorknoppen staan op de gewenste temperatuur, zodanig kan de thermostaat de cv ketel aansturen als één van de radiatorknoppen warmte vraagt.

    Ik zou het logisch vinden dat de temperatuurinstelling op de thermostaat overgedragen wordt naar de radiatorknoppen die in de living zijn geplaatst. Maar dan kan het wel gebeuren dat de temperatuur gemeten door de thermostaat iets afwijkt van de temperatuur in de living maar dat kan gecorrigeerd worden in de thermostaat,

  • Andreplusplus
    Opties
    @Pol1707 Het is zoals je beschrijft. Ervaar je iets anders? Zitten thermostaat en knoppen van de living in dezelfde ruimte in de app ("living")? Is de thermostaat het meettoestel voor "living"?
  • Pol1707
    Opties

    @Andreplusplus Bedankt voor uw reactie. Thermostaat en de 3 radiatorknoppen zitten in "Living". Wanneer de Thermostaat als meettoestel staat, wordt de CV ketel niet aangestuurd.

  • Pol1707
    Pol1707
    november 2022 aangepast
    Opties

    Kort samengevat, wil ik het volgende:

    Voor de "Living": De Thermostaat stuurt de gewenste temperatuur naar de 3 radiatorknoppen.

    De thermostaat blijft als meettoestel voor de "Living". ( eventueel intern corrigeren)

    Thermostaat stuurt de CV ketel aan als een van de radiatorknoppen in de woning (zone) om warmte vraagt.

  • Andreplusplus
    Opties

    @Pol1707 Zo zou het inderdaad moeten werken, dat is de standaard opzet van tado.

    Dus samenvattend: 3 knoppen in "living", net als de thermostaat. In alle ruimten in de app is de thermostaat de zoneregelaar. Voor living is de thermostaat ook meettoestel. En dan nog 2+5 knoppen in andere ruimtes. In elke ruimte is als gezegd de zoneregelaar de thermostaat en de eerste knop in een kamer wordt het meettoestel voor die kamer. (meer dan 1 en je wil een andere aanwijzen als meettoestel, dan kan dat, of je wisselt de knop van plaats)

    (Tenzij je een draadloze thermostaat hebt (maar je schrijft "bedrade") en een draadloze ontvanger, is dit zo standaard als maar kan, en zou goed moeten werken)

  • Pol1707
    Opties

    @Andreplusplus "Voor living is de thermostaat ook meettoestel." Maar dan wordt de CV ketel toch niet aangestuurd?

    Ik ben voor enkele dagen weg... daarna zal ik verder proberen! Tot dan

  • Andreplusplus
    Opties
    meettoestel én zoneregelaar. Niks aan de hand toch?
  • Pol1707
    Opties

    @Andreplusplus Bedankt voor uw reacties!!

    Om de CV ketel aan te kunnen sturen moet de slimme thermostaat toch als zoneregelaar staan?

    Wat ik wens is het volgende: Als ik de temperatuur instel, voor de living, via de pijltjes op de slimme thermostaat, dat de radiatorknoppen in de living ook deze instelling overnemen.

    Voor de andere ruimtes, stel ik de radiatorknoppen individueel manueel in.

    Of heb ik iets verkeerd ingesteld?

  • Andreplusplus
    Opties
    in alle ruimtes is de thermostaat zoneregelaar.
    De thermostaat is ook meettoestel voor "living" en elke knop in de andere ruimtes is meettoestel voor die ruimte.
    Als je dat hebt, en de ketel wordt niet aangestuurd (zoals je schrijft), dan is de aansluiting van thermostaat op de ketel niet juist.
  • Pol1707
    Pol1707
    december 2022 aangepast
    Opties

    @Andreplusplus In de living heb ik : 1 slimme thermostaat en 3 slimme radiatorknoppen die ik alle 3 heb ingesteld op 20 °C.

    Als ik de slimme thermostaat instel, met de app of pijltjes, op 21°C. Wat gebeurt er dan? De CV ketel slaat aan en de aanvoertemperatuur gaat naar maximum CV water temperatuur maar het wordt in de living niet warmer dan de instellingen op de radiatorknoppen namelijk 20°C omdat de radiatorknoppen dicht gaan.

  • Pol1707
    Opties

    @Andreplusplus Alles is nu in orde!!!

    Ik heb een grote fout gemaakt!!

    Ik had elke radiatorknop een naam willen geven maar in plaats daarvan is dat ook een andere ruimte......

    Ik heb nu de 3 radiatorknoppen in de "Living thermostaat" geplaatst en het werkt prima ....zoals ik het wil.

    Bedankt voor uw reactie en sorry voor alles ...