Schema wordt spontaan hervat?

Opties

Hebben anderen dat ook? Spontaan wordt het schema hervat.

Ik heb bijv een schema voor de zolderkamer, 9:00 op 20 graden. Het is 18 en instelling is handmatig (in de app) op UIT (Vorstbeveiliging) en "Tot je het schema hervat".

Toch wordt er gestookt - ik was toevallig op zolder en voelde dat de radiator heet is...

Ik had dat onlangs ook twee andere ruimtes, en gaf toen huisgenoten de 'schuld', maar dit keer weet ik zeker dat niemand iets heeft aangepast of aan knoppen heeft gedraaid. Ik ga dit ook melden bij tado support.

Reacties

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    oktober 2022 aangepast
    Opties

    Ja gebeurt hier ook, ook komt als je te snel achterelkaar wijzigt, dan lopen tado en de app uit de pas. Je denkt op de app iets te zien, maar de laatste wijziging is niet door tado gezien/ overgenomen.


    Na iedere aanpassing dus 5 minuten wachten voor de volgende

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Of de app even afsluiten en opnieuw starten
  • Andreplusplus
    Opties

    @Douwe dat is niet mijn issue. Het gaat er om dat er weliswaar een schema is, maar dat ik dat handmatig (via de app) heb uitgeschakeld. Ondertussen weet ik dat er een handmatige aanpassing (via de knop in de kamer) was gedaan, en later ook netjes weer uitgezet. Maar aan de knop draaien betekent dat daarna het schema weer geactiveerd wordt, met als gevolg dat een dag later de ketel weer gaat loeien, terwijl het op dat moment niet nodig is.

    En dat is ook wel verklaarbaar, want handmatige wijziging geldt volgens mijn instelling in de app "tot de volgende automatische verandering" (dat is nieuw schema tijdblok of geofencing vertrek of thuiskomst).

    Maar dat was voor mij dus onverwacht en onbedoeld. Kortom, je denkt "verwarming staat uit". Iemand draait aan een knop en het volgende blok is het schema weer actief. Maar in de app staat nog steeds "tot je het schema hervat", wat niet juist is, want het schema is hervat. De app toont wel de (op de knop) ingestelde temperatuur.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je een ruimte langdurig wilt uitschakelen kun je beter een van de 3 schema's omprogrammeren naar de gewenste lage temperatuur (op alle tijden en dagen van dat schema) en dat dan activeren in de app. Dan gaat ie nooit vanzelf verwarmen.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Zover heb ik het niet onderzocht, maar het punt is wel dat het gebruik van app en knoppen door elkaar zeer verwarrend werkt.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja daarom adviseer ik dat aparte schema. Dat werkt wel betrouwbaar.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Dus de bevestiging dat handbediening niet betrouwbaar werkt
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Handbediening werkt wel maar het heeft soms gevolgen die je niet wilt. Als je het gebruikt zoals Andreplusplus beschrijft dan gaat ie het schema hervatten. Je kunt handbediening wel zodanig configureren dat ie dat niet doet (nooit meer naar schema terug dus) maar in andere gevallen wil je dat meestal juist niet.

    Vandaar mijn advies dat als je niet wilt dat er verwarmd wordt, een schema te maken waarin dat ook niet gebeurt.