Caleffi zoneklep tbv. vloerverwarming en tado, gaat deze werken?

Opties

Hoi! Hele simpele vraag voor de meesten, maar ik dubbelcheck 'm toch heel graag even voordat we over gaan tot bestellen.

Gaat de Caleffi 642622 zoneklep werken icm. vloerverwarming en een Tado bedrade thermostaat? De Tado geeft dan het signaal aan de zoneklep om open of dicht te moeten in geval van warmtevraag? Als ik het goed heb moet hij dan zo worden gemonteerd:


Ik lees op het forum vooral dingen over Honeywell, maar deze komt dramatisch uit de reviews, vandaar dat ik toch maar op zoek ben gegaan naar een alternatief merk. Daarmee als nadeel dat ik niemand heb gelezen die deze setup heeft draaien. De twijfel ontstond omdat er op de een of andere manier heel vaak over stadsverwarming wordt gesproken en dat hebben we niet.

Bedankt voor het meedenken!

_______________________________________________________

Aanvullende documentatie: https://www.caleffi.com/sites/default/files/file/03569-19-nl.pdf (ook wat screenshots bijgevoegd zodat jullie niet naar allerlei sites hoeven te gaan)


Beste Antwoorden

  • Livonias
    Livonias
    oktober 2022 aangepast Antwoord ✓
    Opties

    Om de gestelde vraag in mijn eigen topic maar even kort en bondig te beantwoorden: JA, de Caleffi is compatible.


    Mijn, uitgebreidere, dag-1 bevindingen 😉

    Vandaag de Tado thermostaatknop verwijderd en de Caleffi zoneklep geinstalleerd op de aanvoer tussen de CV en vloerverwarmingsunit. Vervolgens de thermostaat bedraad aangesloten (NO/COM) op de zoneklep en vervolgens de bedrade thermostaat als relais geconfigureerd via de installateurshandleiding.

    Met het testen ging de Caleffi klep perfect open en dicht (openen in ±20 sec, sluiten in ±8 sec) echter kwam er geen warmtevraag van de bedrade thermostaat naar de draadloze extensiekit/cv ketel.

    Contact gezocht met de Tado Support via de chat en binnen 20 minuten had de supportmedewerker iets in mijn configuratie gewijzigd waardoor de thermostaat nu ook warmtevraag doorgeeft aan de extensiekit. (De medewerker gaf zelf aan te hebben gewijzigd; "De thermostaat diende te worden ingesteld op het zelfde circuit als de ontvanger")

    Lang verhaal kort -> Alles lijkt nu te werken zoals gehoopt. Ik ga komende tijd testen en zal over een tijdje hier laten weten of alles helemaal naar wens werkt.

    PS. De reden van vervangen Tado thermostaatknop voor een zoneklep/ventiel was naar aanleiding van mijn vraag hier: https://community.tado.com/nl/discussion/comment/45526

    Het is een behoorlijke wirwar aan informatie op de community, ik hoop dat ik met deze informatie anderen kan helpen met dezelfde situatie. Wij zijn bewust voor de zoneklep van Caleffi gegaan ten opzichte van Honeywell gezien de vele negatieve reacties op de kwaliteit van de Honeywell. Ik kan natuurlijk nog niet aangeven of de Caleffi daadwerkelijk veel langer meegaat dan de Honeywell, maar daar gaan we maar even vanuit :-)

  • Livonias
    Livonias
    Antwoord ✓
    Opties

    Ha @tjerkpolle,

    Ik heb het systeem inmiddels enkele maanden draaien en het werkt meer dan perfect. Helemaal content. De vloerverwarming blijft perfect op temperatuur, geen lawaai meer uit de leidingen. Had het direct zo moeten doen, had me 120 euro aan Tado onderdelen gescheeld :)

    Ik heb de Caleffi 642 Z-ONE™ tweeweg zoneventiel 24V 22 bij Benem besteld. Intensief contact met hun gehad om te kijken of dat fysiek zou moeten werken of niet, en dat doet het. Tado heeft alleen iets aan hun kant gewijzigd met de bedrade thermostaat zodat die de klep aansluit, konden ze via de chat wijzigen.

    Is inderdaad systeem 2. Alle vaste radiatoren hebben een Tado knop, de vloerverwarming een bedrade thermostaat.

    De verschillen tussen de Caleffi types kun je het beste even met een leverancier bespreken, volgens mij iets met aansluitmogelijkheden en bedrading. Was in mij ngeval niet nodig, vandaar dat ik het exacte type even heb vermeld.

    Succes!

  • Livonias
    Livonias
    Antwoord ✓
    Opties
    642622 moet werken, die heb ik er tussen zitten 😉 dat is dan blijkbaar zonder de microschakelaar.

Antwoorden

  • Livonias
    Opties

    Inmiddels contact gehad met de helpdesk van Tado en de leverancier, wat 1-2'tjes gespeeld en zojuist besteld. Dit weekend ga ik installeren en zal ik mijn bevindingen incl. uitgebreider schrijven in dit topic plaatsen voor anderen.

  • Andreplusplus
    Opties

    openingstijd van 70-75 sec lijkt me heeel lang

  • Livonias
    Opties

    Op zich maakt de openingstijd niet uit lijkt me, als de sluitingstijd maar mooi vlot is. Dat zorgt momenteel voor de herrie in onze CV/leidingen (die mogelijk zelfs weg is als de boel goed wordt aangesloten ipv. verkeerd om zoals omschreven in mijn andere topic :) )

  • Hallo Livonias,

    ik ben benieuwd naar jouw huidige ervaringen? Momenteel heb ik een thermostaatknop op de vloerverwarmingsverdeler zitten, maar dat werkt niet goed.

    Ik ben van plan om ook een zoneventiel te plaatsen. Kun je mij eens vertellen waar je die negatieve reviews van de Honeywell klept hebt gelezen? En wat is precies het verschil met de Caleffi 642622 en de 642522?

    Als ik het goed begrijp het jij dit nu aangesloten volgens systeem 2?


  • Ha @Livonias


    dank voor je toelichting. Heb je een exact type numemr van het zoneventiel? Vind nogal veel verschillende uitvoeringen.

    Heb jij de thermostaat nog "gewoon" in de woonkamer hangen? en deze dan met een kabel naar je vloerverwarmingsverdeler gevoerd? Mag ik vragen wat voor kabel je daarvoor gebruikt hebt?

    En de ketel stuur je dan aan met een draadloze ontvanger zoals deze?


  • Livonias
    Opties

    @tjerkpolle Ik heb mijn order voor de zekerheid ff opgezocht.

    Ik heb deze besteld: Art.nr.: B004018 - https://benem.nl/caleffi-642-z-one-tweeweg-22-24v.html dus als het goed is de 642622.

    Ik heb de thermostaat inderdaad gewoon in de woonkamer hangen, bij ons was het geluk dat de CV ketel in de bijkeuken hangt en dat we de vloerverwarmingsverdeler daar ook hebben laten plaatsen. Ik kon dus de draad van de oude thermostaat hergebruiken (blauw-rood) en die heb ik rechtstreeks op de Caleffi aangesloten. Daar zit een kroonsteentje aan waar je thermostaatdraad op aan kan worden gesloten.

    Daarnaast heb ik ook een draadloze ontvanger, daar communiceren de Tado radiatorknoppen namelijk mee. Die zit op de CV ketel aangesloten. De zoneventiel (Caleffi) zit dus verder niet op de cv ketel of Tado draadloze ontvanger aangesloten. Daarom moest de Tado Support ook iets in mijn account veranderen/koppelen geloof ik omdat een thermostaat nu iets doet wat standaard niet kan worden ingesteld als eindgebruiker.

  • Kreijkes
    Opties

    Hallo Tado gebruikers!

    Ik haak even in op dit topic omdat ik bezig ben met mijn installatie om te zetten naar Tado. Daarvoor wil ik mijn vloerverwarming met een Caleffi tweewegklep afsluiten en de klep aansturen met de slimme thermostaat. Hetzelfde dus als door @Livonias beschreven staat. Alleen nu zijn er 2 versies, met(642522) en zonder microschakelaar(642622). Mijn vraag is of deze microschakelaar nodig is, ik zie het nut hier namelijk niet van in. De versie met microschakelaar is 40 euro duurder en dat vind ik dan weer zonde van het geld dat niet gebruikt wordt:)

    Klopt het dat het gewoon werkt als ik de versie zonder microschakelaar bestel?

  • Andreplusplus
    Opties
    ja kan zonder microschakelaar. Die zou je toch nergens op aansluiten.