Melding wanneer verwarming aan gaat

Opties
Graag de mogelijkheid voor een melding wanneer verwarming aan gaat.
9
9 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Liever niet, dan wordt je de hele dag platgebombardeerd met meldingen als de verwarming aan en uit gaat
  • Kan je niet in de knop met een vlammetje aangeven dat de verwarming daar brandt?
  • b3rry
    Opties
    Dat is inderdaad handig.

    Ik krijg een notificatie (niet via Tado) wanneer de aanvoerleiding warm wordt. Ik heb pas Tado en vind het, voor nu, erg zinvol om te weten wanneer de CV aan gaat. Dan begrijp je het gedrag en kun je snel en effectief schema’s bijstellen. Uiteraard gaan de notificaties straks weer uit.
  • Een vlammetje in de knop dat de thermostaat om warmte vraagt lijkt mij een strak plan en niet zo heel moeilijk te implementeren in de app.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dit is er al, dit wordt aangegeven met 3 kringeltjes die al of niet oplichten. Dit is echter moeiilijk te zien en het is ook jammer dat je dit pas te zien krijgt als je op de knop klikt/tikt. Zou beter zijn als dit er in het overzicht al bij stond.

  • fredvt
    Opties

    Hallo Rob2,

    Het aantal kringetjes in het klimaatrapport (zo noemt Tado het zelf ) is een indicatie /waarde oordeel over het aantal keren date een warmtevraag is geweest in de afgelopen periode. Dit zegt helaas niets over de huidige warmtevraag.

    Als voorbeeld: Onze kamer “eetkamer” bestaat feitelijk de eetkamer + de keuken. Wij beschikken in de keuken over een zogenaamde kickspace verwarmingselement, ingebouwd in het plint van de keuken enaangesloten op de CV. Als de verwarming in de eetkamer/keuken aanslaat, gaat kort daarna automatisch de ventilator van die kickspace draaien. Dit voelt de kickspace zelf dmv warmte detectie van het water wat er doorheen stroomt). Als de warmtevraag wegvalt zal de ventilator van de kickspace dus enige tijd doorlopen. De pomp van de CV blijft immers een tijdje doorlopen. Met andere woorden. Of de ventilator loopt wil niet zeggen dat er een warmtevraag is (wel of die er was).

    Ik zoek dus ook naar een mogelijkheid om een antwoord te krijgen op de vraag: “Is er momenteel en warmtevraag voor deze kamer. Via een icoontje in de vorm van een vlammetje per kamer in de app zou een uitkomst zijn.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik heb het niet over het klimaatrapport! Als je de kamer aanklikt/tikt zie je daarin of er warmtevraag is. Toegegeven, het is nauwelijks te zien, maar het staat er wel.

    Ik zou ook liever een indicatie hebben van hoe hard de ketel werkt en welke aanvoertemperatuur er gevraagd is, maar geheel in Tado-traditie krijg je dat alleen te zien in de installateur app en niet als gewone gebruiker. Jammer, maar helaas...

  • Andreplusplus
    Opties

    Alsof je van je auto de cilinderdruk en brandstof/zuurstof verhouding wilt weten. Dus ik snap het ergens wel dat niet alles zichtbaar en of instelbaar is. Leidt ook weer tot meer lastige vragen van handige Harries die mee willen sturen. Dan kan je het maar beter helemaal tot open source verklaren.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nou als ik op mijn ketel kijk dan zie ik gewoon de aanvoertemperatuur op een display staan. Alleen dan moet ik dus eerst naar die ketel toe lopen. Zou wel handig zijn om dat ook in de app te kunnen zien.

    Mijn vorige ketel maakte lawaai en dan had ik altijd een idee wanneer die nou aan het stoken was en wanneer niet. Maar de nieuwe ketel heeft een modulerende pomp en die hoor je totaal niet. Dus heb ik (met de huidige gasprijzen) altijd een beetje het nare gevoel dat ik niet weet wat er gaande is en dat zou ik best in de gaten willen houden.

    Nou heeft de ketel ook een "servicepoort" waar al die info uit komt en krijg ik een beetje de neiging om net zo'n oplossing te maken als met de slimme meter. Zou handig zijn als Tado me dat werk uit handen nam.

  • Andreplusplus
    Opties

    Google op Opentherm Gateway? Ik heb helaas EMS-bus en ik vind de kosten niet opwegen tegen de waarde, EMS is een beetje dom en tado regeling niet heel geavanceerd. Dus ik lees e.e.a. uit via Domoticz en zie ik wel de warmtevraag in procent (ik weet alleen niet goed wat dat betekent in aanvoertemp, ookal heb ik wel een vermoeden, alleen nog niet gecheckt)