Geen warm water en ketel blijft verwarmen

Opties

Goedenavond,

wij hebben heen Vaillant ketel, eerst stuurde de thermostaat de ketel niet aan, nu blijft de ketel branden, en hebben we geen warm water meer. Hoe kan ik de thermostaat resetten?

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Resetten is meestal niet het probleem. De oorzaak van dit soort klachten is over het algemeen een onjuiste configuratie en/of verkeerde aansluiting. Heb je de installatiewizzard gevolgd?

  • Ik heb de installatie wizzard gevolgd, vannacht de ketel helemaal uit gehad, draadjes verplaatst naar de + en -. Verwarming werd warm en we hadden weer warm water, de verwarming was vanmorgen ook warm… kijken of hij het blijft doen. Straks nog even testen met de thermostaat hoger zetten, kijken of hij het blijft doen.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Er staat in de handleidingen al dat je de ketel helemaal uit moet doen. Maar de mensen lezen daar overheen en denken "ja joh zal wel het is allemaal laagspanning dus who cares". Maar ja dan lopen ze wel tegen de problemen aan die je vaak op het forum ziet.

    Of ze sluiten alleen de boel aan en klagen dat het niet werkt, terwijl het niet geconfigureerd is. Werkt ook niet.

    Dus het advies is altijd: lees het briefje wat er bij zit en volg dat. Dus gebruik de wizard en volg die ook. Het enige uit de wizard wat (in Nederland) niet hoeft is met je hoofdschakelaar klooien. In Nederland is (i.t.t. Duitsland) een ketel altijd met een snoer met steker op een stopcontact aangesloten, dat kun je los trekken en klaar ben je. Vaste aansluitingen direct de muur in die je in de meterkast moet uitschakelen dat kom je hier niet tegen.

  • Ik had de ketel ook helemaal uit bij installeren, ben altijd voorzichtig met stroom. Hoop dat het nu goed gaat. Bedankt voor de reacties
  • Heb ik nog 1 vraagje, ik heb de stappen (R01) aangehouden, maar verwarming gaat niet meer aan. Bij de stappen (D07) bleef de verwarming alsmaar branden en geen heet water. Moet ik dan misschien de stappen (D01) volgen? Opentherm besturing, Fabrikant: diverse?

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Vaillant is protocol D07, misschien D05 afhankelijk van type.
  • Bedankt voor de reactie, er staat wel bij besturingsinterface Vaillant-e-bus ,*

    moet ik dan nog iets extra’s doen? Zo ja hoe doe ik dat? Als ik de ketel openmaak zitten de draadjes al wel bij de Opentherm

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Als er open therm op de ketel zit dan zou ik dat instellen. Dat is protocol d01
  • Dank je wel, ga ik dat proberen.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "Heb ik nog 1 vraagje, ik heb de stappen (R01) aangehouden, maar verwarming gaat niet meer aan."

    Dat klinkt naar "handleiding voor installateurs gebruikt". Waarom niet gewoon de wizard gekozen? Dan loop je niet in dit soort problemen. Ga naar https://tado.com/start

  • Klopt ik heb de handleiding gebruikt die in de doos zat. Volgens mij werkt het nu (tot nu toe in ieder geval warm water en verwarming doet het ook).

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Zit er tegenwoordig een handleiding in de doos die je in de installateurs mode laat werken dwz 2 keer lang op het knopje drukken waar je dan instellingen als R01 D01 D07 etc kunt kiezen??? Dat zou nieuw zijn.

    Toen ik hem kocht zat er in de doos een briefje waarop stond "ga naar https://tado.com/start" en dan kom je dat soort termen helemaal niet tegen, alleen als je op tado.com de "handleiding voor installateurs" download. Wat je beter niet kunt doen als je geen installateur bent.

  • Deze zit er in meerdere talen bij in

  • MarcelJanine
    oktober 2022 aangepast
    Opties

    Daarom deze gebruikt (stappen gevolgd).

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja, maar de stappen "voor professionele installateurs" kennelijk. Je had beter de doe-het-zelf-installatie kunnen doen, dan was je niet tegen problemen aangelopen.