TADO uit zichzelf aan gegaan tijdens vakantie??

Opties
We hebben 3 slimme radiator knoppen met internet bridge op de router (geen thermostaat). Wij zijn net 3 weken op vakantie gegaan. Om klein stroomverbruik tijdens de vakantie te voorkomen hebben we o.a. de tv, mediabox en router uit het stopcontact getrokken. Toen we dat deden stond de verwarming uit. We zagen daarna in de app inderdaad geen verbinding. Nu komen we thuis en blijkt dat 1 van de radiatoren is aangeslagen en de hele vakantie maximaal aan heeft gestaan! Dat gaat ons heel heel veel geld kosten. Hoe kan dit? Is dit een product fout?

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je alleen slimme knoppen en geen slimme thermostaat hebt hoef je niet bang te zijn voor kosten want die kunnen dan alleen open en dicht gaan en niet de verwarming inschakelen, dat gebeurt dan op basis van je bestaande thermostaat en die had je natuurlijk laag gezet.

  • Sajibo
    Opties
    De verwarming was warm bij thuiskomst en stond aan. Toen we de WiFi weer inschakelden maakte de knop geen contact en moesten we hem resetten. Daarna gaf de app aan dat de kamer 25 graden was. Hij heeft dus de hele tijd maximaal open gestaan.

    We hebben overigens geen thermostaat want zitten op blokverwarming. Open radiator = verwarming aan.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat zei je er bij je eerste vraag helemaal niet bij!

  • Sajibo
    Opties
    Dat ik geen thermostaat heb? Dat staat er wel, maar wellicht niet zo uitgebreid. Volgens mij klopt wat er staat en is mijn vraag juist.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Er is niet bij gezet dat het om blokverwarming gaat. Wel dat men geen thermostaat heeft.

    Maar dit lijkt mij wel een bug in het systeem. Geen verbinding met gateway zou knop dicht moeten zijn.

    Het was misschien achteraf niet slim om de boel uit te schakelen op vakantie. Als je het systeem ingeschakeld had gelaten kon je vanaf je vakantie adres nog iets ingrijpen
  • Andreplusplus
    Opties

    De vraag blijft: waarom ging de ene knop open. En blijkaar op max (25 gr) en niet op een temperatuur uit een schema oid. Wat was de trigger? Dat er geen internet verbinding is, zou geen probleem moeten (of mogen) zijn.

    Ik zou dit voorleggen aan tado support, met de vraag hoe of wat en waarom. Vooral omdat er zeker geen verbinding met de cloud dienst is. Toch is er ergens een signaal vandaan gekomen waardoor de knop is geopend.

    "Daarna gaf de app aan dat de kamer 25 graden was" bedoel je dat de ingestelde temperatuur 25 gr was, of dat het daadwerkelijk 25 gr is? 25 is nl. tado's instelling voor "maximaal verwarmen" en tevens de max waarde die je kan instellen. Het zou daarna ook nog wel warmer kunnen worden, of ging de knop inderdaad regelen om de 25 gr te handhaven?

  • Sajibo
    Opties
    Dank voor de reacties!
    Het was daarna 25 graden in die kamer, dus ik denk dat de radiatorknop daarop was ingesteld.

    Ik heb inmiddels ook support ingeschakeld. Zij hebben onderstaande reactie gegeven. Helaas heb ik voor ik op vakantie ging nooit een melding gekregen dat er iets mis was/onjuist gekalibreerd, dus ik had dit niet in de gaten. Heel jammer want dure grap natuurlijk. Eigenlijk heb ik hier niks aan, maar wel mijn lesje geleerd!

    Reactie support:
    Thank you for contacting us.
    I am able to identify what happened here.
    Before you left for vacation, it appears that the Smart Radiator Thermostat had some issues where it was not properly calibrated and fully closing the valve.
    Once you plugged off your Internet Bridge and the system, the Smart Radiator Thermostat did not move the position of the motor and kept having the error where it was not able to fully close the radiator valve. This is why this radiator was heating.
    Once you plugged the Internet Bridge back in and connected all devices, the Smart Radiator Thermostat calibrated again and the calibration was successful and the issue disappeared.
    I have calibrated the device and all other devices as well once again to make sure everything is fixed now. I apologize for this inconvenience, but there was nothing we could do at the time. If you ever notice any issues with any of your devices, you should contact us as soon as possible so we can fix it to prevent things like this from happening in the future.