Tip: overweeg om bij een combi-ketel je "CV heet water" in de app uit te zetten

Opties

Beste Tado gebruikers,

Tip om 25 m3 gas te besparen: ik heb een CV combi-ketel (dus geen boiler/voorraadvat met tapwater).

In mijn combi-ketel zit natuurlijk een warmtewisselaar om heet tapwater te maken.

Wat ik NIET wist is dat deze warmtewisselaar "op temperatuur" gehouden kan worden. Idee hierachter is dat bij een vraag naar tapwater, er sneller heet water beschikbaar is omdat de warmtewisselaar zelf al opgewarmd is/blijft. Dit kost bij mijn combi-ketel per jaar 25 m3 gas!!!

Ik heb daarom in de Tado app de instelling van "CV heet water" op UIT gezet. Ik merk nauwelijks verschil in beschikbaarheid van heet water en bespaar toch 25 m3 gas per jaar.

Advies: test dit op je eigen installatie. Alle combi ketels-werken weer anders, sommige kunnen wel of juist niet de warmtewisselaar "op temperatuur" houden. PS. dit is dus niet van toepassing op CV ketels met een voorraadvat.

Duurt het in de ochtend te lang voordat je heet tapwater hebt: stel dan een schema in bij "CV heet water" in de Tado app.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.

Tip: overweeg om bij een combi-ketel je "CV heet water" in de app uit te zetten 0 stemmen

Goede tip
0% 0 stemmen
Overbodige tip
0% 0 stemmen

Reacties

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Bij mij scheelt dit 20 m3 per maand
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja het is een goede tip, maar zoals al zovaak geschreven op het forum is de functionaliteit van ketels op dit gebied heel verschillend! Soms kun je er e.e.a. aan configureren, soms ook niet. Dan moet je leven met wat de fabrikant voor je beslist heeft.

    Er zijn ketels waar de warm water uit functie betekent: helemaal geen warm water. Bij andere ketels is warm water uit de ECO stand waarin de boel niet op temperatuur gehouden wordt maar wel aan gaat als je de kraan open draait. Dat is bij jouw ketel kennelijk het geval. En er zijn ketels waar de aan/uit functie vanuit de Tado helemaal niet werkt of alleen nadat je in de ketel wat geconfigureerd hebt.

    Dus als je hier mee aan de slag gaat, wel even testen en evt het handboek van de ketel lezen, anders kun je voor verrassingen komen te staan.

    Ook zo'n verrassing is dat als je deze hele functie uitschakelt (met het installateurs menu de HW functie uit zetten, dan verdwijnt die hele tegel) de Tado vervolgens altijd tegen de ketel zegt "warm water 55 graden". Het effect daarvan wisselt ook per ketel. Bij mijn ketel betekent het dat de instelling op de ketel zelf genegeerd wordt en het warm water altijd 55 graden is. Staat de HW functie in de Tado aan dan kun je in het schema voor warmwater de temperatuur aanpassen en dat volgt de ketel dan.

    Mijn ketel heeft zelf voor warmwater een "slim schema" (daar mag Tado wel eens naar kijken, dit is echt een slim schema in tegenstelling tot wat Tado slim noemt). Hoe dat werkt is dat ie een bepaald aantal dagen in de gaten houdt op welke tijden van de dag je warm water gebruikt (je kunt instellen hoeveel dagen), en dan gaat ie de warmtewisselaar alleen warm houden op de tijdstippen dat je warm water gebruikt. Dan hoef je dus geen schema te maken, dat maakt de ketel zelf voor je.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "Bij mij scheelt dit 20 m3 per maand"

    Dan is er wel wat fout ergens. Ik gebruik nog niet eens 10 m3 per maand in totaal voor warmwater (dagelijks douchen en afwassen enzo), dus inclusief het "warmhouden".

    Misschien heeft je ketel heel slechte isolatie van het buffervat of is die verwijderd ofzo. Ook kan het soms een goed idee zijn om eens een nieuwe ketel te laten installeren, dat kost niet zoveel als men vaak denkt/vreest en kan best veel besparing geven als je een oude ketel hebt. Moderne ketels hebben bijvoorbeeld geen buffervat en dubbele warmtewisselaar, maar het tapwater loopt direct door de warmtewisselaar van de brander, eigenlijk is het een geyser zoals je die vroeger had. 20m3 gas per maand dat kost je tegenwoordig 800 euro op jaarbasis en dan heb je na 2 jaar een nieuwe ketel al terugverdiend.

  • TDusermg
    Opties

    Misschien handig om nog mijn combi CV ketel te noemen waarbij mijn tip om 25 m3 gas per jaar te besparen prima werkt. Zoals Rob2 hierboven duidelijk uitlegd verschilt het per ketel en uitvoering.

    Remeha Tzerra M 28c Plus

  • Andreplusplus
    Opties

    20 m3 per maand, zal wel 20 m3 per jaar zijn (orde grootte 1%, toch de moeite waard)

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    oktober 2022 aangepast
    Opties

    Nee 20m3 per maand niet per jaar. Dus een besparing van 50% per maand op gas voor warm water

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja dan is er echt wat fout (stuk of heel oud)...

  • Andreplusplus
    Opties
    5 minuten douchen kost ca 0.25 m3 (12l/min)
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je met 12 liter per minuut douche't dan ben je wel aan het verkwisten ja. Zeker zo'n douche die een vierkante meter regen geeft?

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Voordat ik het warme water 's nachts uitschakelde 40 m3 per maand alleen warm water, nu dus 20 is ongeveer 700 liter per dag. Lijkt mij een vrij normale waarde
  • Andreplusplus
    Opties
    700 liter per dag is vrij veel - groot gezin? Wij zijn met 5 en ca 570l/d is 190m3 per jaar
  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties

    Sow veel, met 3 was het 80m3, nu rond de 50m3 water per jaar.

    Maar idd warm water staat al jaren uit, zonder verwarming gaat er een m3 gas doorheen per week ongeveer.