Delaytijd sluiting slimme radiatorknoppen

Opties
ik heb een advanced feature request

Graag had ik gezien dat de slimme radiatorknoppen de mogelijkheid krijgen om na het bereiken van de ingestelde temperatuur, een delaytijd te kunnen instellen alvorens deze het ventiel van de radiator afsluiten via de slimme radiatorknoppen.

Waarom deze vraag?
Verwarmingsketels blijven napompen nadat de warmtevraag van de thermostaat stopt.
Hiervoor zijn in mijn installatie 2 instelbare bypasskleppen (AVDO's/drukverschilregelaars) geïnstaleerd.

Wat deze bypasskleppen echter NIET doen is de resterende warmte in het CV water verbruiken.
Waardoor dus warm water terug naar de ketel gevoerd wordt.

Als dat gebeurt én kort erna vraagt er een ruimte terug warmte verwarmt de ketel het nog warme water NOG verder op.

Met als gevolg zoals vandaag, dat de CV ketel in storing gaat (E21 bij Itho-daalderop) omdat het CV water (sensor) meer dan 105 graden werd!

Dit kan tado zeer makkelijk opvangen door een delaytijd te kunnen instellen tussen stoppen warmtevraag en het afsluiten van het ventiel via de slimme radiatorknop.
Bv de optie om 30 seconden, 1 minuut, 3 minuten of 5 minuten het ventiel nog open te houden.

Hierdoor kan de cv pomp, die nadraait, via de radiator de resterende warmte in het circuit nog afgeven.
En zal hierdoor het retourwater koud terugkomen.
Waardoor de kans dat CV water nog te warm wordt erna enorm verkleint.
Ook de efficiëntie van de verwarmingsinstallatie verhoogt hierdoor.
8
8 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Beter is een radiator open laten staan, bijvoorbeeld in de badkamer
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    In feite zou Tado een radiatorkraan niet moeten dichtdraaien op het moment dat de temperatuur bereikt is en de ketel wordt afgeschakeld, maar pas als de ketel weer wordt ingeschakeld voor een andere ruimte en het in de betreffende ruimte al de goede temperatuur is. Dat voorkomt tevens het steeds maar dicht/open draaien en spaart dus batterijen.

  • Matthew3
    Opties
    Dit is exact waarnaar ik opzoek ben. Lijkt me niet de meest ingewikkelde ingrijpt en scheelt een hoop gedoe.
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    november 2022 aangepast
    Opties

    En alle kamers worden te warm - de thermodynamica van individuele ruimtes wordt niet meegenomen in een simpele PID regeling als tado heeft. Dan moet je voorspelling gaan doen hoe lang de knop nog open blijft en hoeveel eerder de ketel dus al kan stoppen met stoken, terwijl de temperatuur nog niet bereikt is. Lijkt mij dus helemaal niet zo simpel.

    Wat ik wel kwalijk vind is dat een ruimte/knop nog warmte vraagt nadát de temperatuur al bereikt is.

    Hier bijv om 20.19 al de ingestelde temp bereikt en nog ‘twee golfjes’ warmtevraag tot 21.14. Dat is een dagelijks patroon dat iets varieert met de buitentemperatuur en gebruik van de ruimte, maar doorgaans nog een uurtje stoken voor een ruimte die al op temp is (ookal is de overshoot slechts 0.2 graden). Om 21.15 stopt het, louter en alleen omdat het schema dan teruggaat naar vorstbeveiliging. Uiteindelijk wordt 18.3 nog aangetikt (deze ruimte heeft vvw).


  • Matthew3
    Opties
    Heel exact zou het niet zijn maar als je er voor kunnen kiezen om een vertraging van het dichtdraaien van de radiator ten opzichte van het vragen van warmte per knop kan in stellen, dan geloof ik dat je in een gemiddelde woning dit redelijk kan afstellen. Ik heb ook een bypass ingebouwd altijd een radiator knop openstaan en alsnog merk ik dat mijn cv soms in een error modus slaat. Ik zou eens in de gaten houden of dit overeen komt met jou voorbeeld waarbij de knop nog warmte vraagt wanneer deze is dicht gedraaid.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "En alle kamers worden te warm - de thermodynamica van individuele ruimtes wordt niet meegenomen in een simpele PID regeling als tado heeft. Dan moet je voorspelling gaan doen hoe lang de knop nog open blijft en hoeveel eerder de ketel dus al kan stoppen met stoken, terwijl de temperatuur nog niet bereikt is. Lijkt mij dus helemaal niet zo simpel."

    In een installatie met alleen een Tado thermostaat en geen slimme knoppen heb je dit standaard al. En dat werkt ook, dus kennelijk kan Tado daar mee omgaan. Hier hoef je je dus niet druk om te maken!

  • Andreplusplus
    Opties

    ik heb even een grafiekje van de heating power vraag van tado toegevoegd (NB dat is een andere dag dan de tado grafiek, maar patroon is hetzelfde)

    ”heb je dit standaard al. En dat werkt ook” Mwah, ik heb een andere mening over “werken”.

  • Caspar_V
    Opties

    Dit is inderdaad de functie waar ik op zoek naar ben. Nu regelmatig de ketel (Remeha Tzerra Ace) in storing door hoog oplopende temperatuur bij sluiten van de kranen. En een (bad-)kamer alleen “verwarmen” om warmte kwijt te raken, is zonde in de huidige situatie.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Die foutmeldingen kunnen zeker veroorzaakt worden het ontbreken van een bypass.
    Maar een andere veel voorkomende oorzaak kan zijn dat het vermogen van de ketel te hoog staat afgesteld om één radiator op lage stand te verwarmen. Dan kan de ketel z’n warmte niet kwijt en loopt de temperatuur op tot boven de maximale waarde.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat klopt maar daar is Tado zelf bij. Zij bepalen hoe ver de knoppen worden opengedraaid en hoeveel vermogen van de ketel wordt gevraagd. De defecten die daar nu in zitten zouden als bugs aangemerkt moeten worden en moeten worden opgelost.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    @Rob2
    De regeling van het maximum vermogen van de ketel is een hardware instelling die niet door de thermostaat geregeld kan worden.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Tado geeft aan hoeveel men van de ketel wil hebben. Als er 100% gevraagd wordt terwijl er maar 1 kraan voor 25% open staat komen er problemen, dat zou men gewoon niet moeten doen. Als er maar 1 kraan open is dan moet dat altijd 100% zijn.