Omrekenings coëficient m³ naar Kwh

Opties

Beste

Bij controle van het verbruik onder energie iq kom ik op een andere waarde dan wat tado doorgeeft.

Tado verbruik 286.33 Kwh in werkelijkheid 471.5 Kwh. Ik gebruik voor omrekening de officiële cijfers van de Vreg. https://www.vreg.be/nl/veelgestelde-vragen/hoe-wordt-m3-omgezet-kwh

Bij mij is Hoogcalorisch gas. Weet iemand waar Tado zijn omrekings cijfers van haal en of we dit kunnen aanpassen naar onze locatie.

mvg

Benny

Beste Antwoord

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Ja daar wordt in Nederland heel mistig over gedaan... wij betalen per m3 (laagcalorisch gas van 10.23 kWh/m3) maar dan worden er nog geheimzinnige "correctiefactoren" overheen gegooid die je niet op je rekening terugvindt maar die dan door de gasunie worden vastgesteld afhankelijk van variaties in de calorische waarde en de temperatuur.

    Dus in Nederland heeft het weinig zin om te gaan rekenen, uiteindelijk "zie" je alleen de aantallen m3 en een prijs per m3 die varieert maar die variatie krijg je niet echt te zien. Nouja de laatste tijd varieert ie gigantisch de hoogte in, een prijs van 3.50 euro/m3 is tegenwoordig "normaal" als gepubliceerde prijs (meestal betaal je in werkelijkheid wel minder).

    Maar goed, een bedrijf als Tado moet natuurlijk rekening houden met lokale gewoontes en dit soort omrekeningen doen en de parameters daarvan instelbaar maken. Degenen met stadsverwarming hebben een rekening in MJ en volgens mij is dat in andere landen ook wel voor gas gebruikelijk.

    Echter, we weten allemaal dat Tado een grote hekel heeft aan door de klant instelbare parameters...

Antwoorden

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Ik weet niet waar je woont, maar je moet rekenen met laag calorisch gas
  • Best

    Ik woon in België en wij hebben hier hoog calorisch gas. Laag calorisch is de omrekening 10.26m³/kwh en hoog 11.51m3/kwh Tado gebruikt 6.98 als omrekenings coëficient. Op internet vind ik nergens deze waarde terug.

    De energieleveranciers gebruiken één van deze getallen om onze factuur te berekenen.

    mvg

    Benny

  • Bedankt voor het antwoord nu weet ik hoe ze dit getal komen.

    mvg

    Benny