Setpoint CV-ketel moduleert niet

Opties

Beste mensen,

Ik heb het probleem dat mijn Tado thermostaat eigenlijk meer aan/uit regelt dan netjes modulerend.

Zoals uit onderstaande grafiek van het gevraagde setpoint blijkt gaat het setpoint steeds naar 70 graden, alleen bijvoorbeeld gisteravond rond 22:00uur heeft hij een tijdje mooi staan regelen.

Ik heb wel een vermoeden waar het vandaan komt; ik heb een zonneboiler/houtvergasser gecombineerd met de CV-ketel zoals globaal hieronder:

De ketel krijgt zijn retourwater dus vanuit het buffervat aangeleverd mits dit warmer is dan de retour uit de CV installatie. Deze configuratie wordt retourverhoging genoemd.

Het lijkt erop dat Tado een delta T van minstens 20 graden tussen aanvoer en retour van de CV wil hebben. Want als je bij de ketel staat zie je dat hij begint bij bijvoorbeeld 40 graden en dan langzaam oploopt naar het maximum waardoor de gasketel blijft branden. Hij zou dan eigenlijk gewoon op die 40 graden moeten blijven staan, want dan stopt de gasketel en komt dus de warmte alleen uit de zonneboiler.

Is dat voor zover jullie weten aan te passen?


Alvast bedankt voor het meedenken.

Antwoorden

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Tado meet niks tussen aanvoer en retour, dat doet alleen de ketel zelf. Ik denk dat je ketel niet goed ingesteld staat voor het buffervat
  • Ik kan op de ketel daar volgens mijn niks voor instellen.

    Maar het setpoint wordt toch bepaald door de thermostaat? Dat kun je overigens wel instellen op een Intergas HRE 28/24A dat is parameter E. en die staat op 1 wat betekend dat hij het OpenTherm setpoint volgt.