aansluiten ketel
Ik heb een ketel van Atag, type 285c die op mijn oude thermostaat met 4 draden toekomt. 1 L en N en een L1 en Lx.
Ik vroeg me af hoe ik deze moet aansluiten aan mijn Nest thermostaat en of mijn warm water dan ook via Tado loopt of ik dit beter nog bestuurd laat door de oude thermostaat en hoe ik dan de bedrading zou moeten doen.
merci al voor de reactie,
Karolien
Reacties
-
Ga naar deze website https://tado.com/start en vul alles in
0 -
heb ik doorlopen maar geeft me niet voldoende info...0
-
Je zal iets dieper moeten graven denk ik.
Neem de installatie handleiding van de ketel erbij, en zoek uit welke draden nodig zijn om aan te sluiten op een modulerende thermostaat. Dus bekijk dat in de ketel. Dan weet je welke 2 draden je moet gebruiken om aan te sluiten op je Tado thermostaat.0 -
@karolienvr Je schrijft Nest thermostaat. Bedoel je tado? En wat bedoel je met “mijn warm water” - CV water of tapwater?
0 -
sorry, inderdaad Tado en geen Nest.
Warm water is tapwater maar sommige ketels zouden te oud zijn om onder Tado ook water te regelen...?!0 -
Ok, twee thermostaten kan doorgaans niet. Warm water laten regelen door tado heeft alleen (beperkt) nut als je ketel een voorraadvat heeft. Mijn ketel heeft nog zo’n 8 liter vat, maar ik heb comfort uitgeschakeld en doe niets met ww in de app.
Dat betekent dat mijn ketel die 8 liter niet probeert warm te houden en dat ik bij warm water tappen iets langer moet wachten.
Meestal kun je het beter aan de ketel overlaten (eco mode oid). Er is wel een bugje - als je warm water uitschakelt in tado dan wordt de temperatuur op 55 graden gezet. Als je een andere temp wilt instellen op de ketel, maakt tado daar weer 55 van. @Rob2 heeft op dit forum wel beschreven hoe je daar omheen kunt werken.
0 -
dankjewel Andreplusplus
Wat ik dacht te doen is de draden die warm water regelen te laten zitten in de oude thermostaat.
Denk doordat er 4 draden toekomen in de thermostaat dat er 2 voor cv zijn en 2 warm water tap? Moet dan enkel weten waar ik ze in Tado moet aansluiten en dat is me helaas nog niet duidelijk... of werkt het zo niet?0 -
Ik neem aan dat je een A serie ketel hebt (A285c).
Je hebt maar twee draadjes nodig, aangesloten op de contacten 1 en 2 . Kijk even naar de kleuren van de draadjes en sluit die bij de thermostaat aan op + en -. De andere twee draadjes zijn niet van belang.
De thermostaat moet ingesteld zijn op OpenTherm (D01)
0 -
Mijn ketel heeft volgens mij geen open therm. Bij de eerste 2 poorten staat ipv ATAG-Z bij mij : "n.a."0
-
hij is momenteel aangesloten met de 2de en laatste poort. (on/off en out)0
-
Atag A285c heeft volgens de handleiding OpenTherm. Of heb je een andere ketel? Uit welk jaar?
Ik zou dat eerst proberen. Wil dat niet, dan op 3+4 aansluiten en op de thermostaat op NO en COM, protocol R01.
Maar dat laatste is sub-optimaal. Atag maakt al sinds jaar en dag modulerende ketels.
0 -
ketel is uit 2008 denk dat de open therm er nog niet in zit0
-
Ok, dat kan ik zo niet zien. De oudste handleiding die ik vind op intrnet is van 2016 en dat is met OpenTherm (nog geen Z-ready) Dan staat er BUS en geen n.a. op het plaatje.
1 -
Met de aansluiting van poort 3 en 4 naar de Tado com/no reageerd de ketel niet op de Tado...draden ook al omgewisseld maar geen reactie.
Nog ideen om het te laten werken of best iemand laten komen?0 -
Als je de Tado eraf haalt en een verbinding maakt tussen de 2 draden moet de ketel aan gaan. Zo niet dan is er een fout in de kabel en/of de ketel aansluiting.
Werkt dit wel dan moet je de Tado goed configureren. Kun je dat niet zelf benader dan de servicedesk die kunnen het voor je doen.
1 -
Anders aansluiten alleen is niet voldoende, je moet ook de thermostaat anders instellen - gebruik de wizard in de app of tado.com/start en kies een willekeurige on/off thermostaat0
-
volgend schema komt van de vorige thermostaat. Zou ook draad van buitenvoeler zijn. Moet ik dan de draad nemen die op L en N zit of de andere L1 en Lx?0
-
Volgens mij kun je dat schema vergeten.
2 draden, op 3+4 in de ketel en COM en NO op tado. Tado instellen op relaismode (R01)
De buitenvoeler doet niet meer mee.0 -
Best wel gevaarlijk dat er keiharde 230V op de L en N klemmen staat!
Ik zou er als ik karolien was maar ver vanaf blijven, gegeven de kennis die kennelijk aanwezig is.
0 -
Snap jij het schema van de thermostaat in relatie tot de aansluitmogelijkheden van de ketel, @Rob2 ? Ik kan daar geen chocola van maken. Ik snap wel iets van de ketel: potentiaalvrije contacten 3+4 voor on/off of laagspanning (24-32V) voor Opentherm of ouder busprotocol. En dat is niets gevaarlijks.
Maar eens met “aanwezige kennis” die lijkt wat beperkt voor deze materie.
1 -
Ja ik snap dat wel: dit is een thermostaat met 4 aansluitingen, 2 ervan (L en N) zijn gewoon de 230V en twee ervan (de Lx en Nx) zijn een potentiaalvrij schakelcontact. Die L en N moet je dus ver vanaf blijven.
Ik denk dat als je dit netjes met de wizard als handleiding aansluit, je de aanwijzing krijgt om die L en N op de loze "parkeerschroefjes" te zetten of misschien om ze deugdelijk te isoleren, en de Lx en Nx op de COM en NO.
Maak je hierbij een fout (verkeerde draad) dan kom je ofwel zelf ofwel het laagspanningsgedeelte onder 230V te staan, of je maakt kortsluiting op de 230V. Ik zou er zelf wel uitkomen als HTS-E'er en ik heb ook wel een multimeter om het te checken, maar iemand die het moet vragen en er niet uitkomt zou ik aanraden het meteen aan de kant te leggen en er iemand bij te halen die weet waar ie mee bezig is.
Ik denk dat er oorspronkelijk een heel antieke klokthermostaat op zat met een 230V synchroonmotor voor de klok ofzo. Dat geeft ook het idee dat het tijd wordt voor een nieuwe ketel. Alle latere oplossingen die voeding van de thermostaat vereisen werken met een systeem waarbij de voeding laagspanning is (12-48V) en via dezelfde draden loopt als de regelfunctie. Je hebt dan een apart voedingskastje bij de ketel waar de draad naar de thermostaat op aangesloten is en wat op zijn beurt weer een draad naar de ketel heeft. Dat is hier duidelijk niet het geval, het ding wordt gevoed met gevaarlijke netspanning.
1 -
Ok, ik had nog nooit gehoord van 'thermostaten met een stekker'. Dan zal er in de buurt van thermostaat dus inderdaad netspanning aankomen en is het voor @karolienvr misschien beter om een ervaren iemand erbij te halen (tenzij je makkelijk de stekker eruit kan halen, maar het kan ook goed zijn dat het een blauwe (N)en bruine draad(L) zijn 'uit de muur' vanuit de meterkast.0