Instelling thermostaat

Opties
Wat is de functie van de thermostaat? Is het beter om de temperatuur daar hoger te zetten dan op de radiatorknop? Of juist lager? Onze ketel gaat vaak in storing nadat we tado zijn gaan gebruiken…( gebrek aan voldoende circulatie foutmeling)

Beste Antwoorden

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    @flipfilz en de foutmelding kan komen doordat de CV ketel nog water rondpompt terwijl alle kranen gesloten zijn.

    Je kan dan bijv een radiator altijd open zetten of een bypass plaatsen.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    november 2022 aangepast Antwoord ✓
    Opties
    Die fout had ik eerst ook op mijn Remeha Calenta Ace ketel, maar kan op andere ketels ook optreden met soortgelijke foutmeldingen. Dat heeft niet met de stand van de Tado thermostaat te maken, maar met de instellingen van de ketel, en/of het ontbreken van een bypass.
    Standaard staan cv-ketels zo ingesteld dat ze veel power leveren zodat onder alle omstandigheden het huis snel warm wordt. Teveel power voor als er maar 1 radiator aanstaat waardoor de ketel z’n warmte niet kwijt kan en het water te heet wordt. Oplossing is het terugdraaien van de watertemperatuur op de ketel en het verminderen van het ketelvermogen, en bij de Ace het verlagen van de Tau factor.
    Uiteraard moet er ook een bypass zitten om het nalopen van de ketel mogelijk te maken.
    Helpt dit?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Ja en ze kunnen zelfs de ketel aanzetten. Het is allemaal afhankelijk van hoe je het configureert.

    (meettoestel, zoneregelaar)

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    @flipfilz Ja, dat is precies waar tado voor bedoeld is. In ‘slaapkamer’ bijv stel je in dat de zoneregelaar de thermostaat is. Daardoor kan de knop in slaapkamer een seintje aan de thermostaat geven om de ketel in te schakelen. Daardoor kan het warm worden in de slaapkamer, ookal hoeft dat in de woonkamer niet op dat moment.

    Maar! Als je in de woonkamer geen tado knoppen hebt, dan wordt dus ook de woonkamer warm doordat er heet cvwater circuleert en er niets is om dat in de woonkamer te voorkomen. Heb je wel knoppen, dan is er niets in de hand.

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    De thermostaat stuurt de ketel aan, en als je die zoals meestal in de woonkamer hebt hangen samen met een paar knoppen dan is die standaard het "meettoestel" voor die ruimte. Dwz deze kijkt wat de temperatuur is en regelt de kranen die in diezelfde ruimte zitten (open en dicht) en start de ketel.

    Het instellen van de temperatuur doe je per ruimte, op het meettoestel. Hier dus de thermostaat.

    Heb je andere kamers met alleen een knop dan is die tevens meettoestel en stel je daar de temperatuur op in. Of je kunt er ook een "draadloze temperatuurvoeler" bij hangen, en die als meettoestel en instelpunt gebruiken. Dat is in feite hetzelfde als de thermostaat, maar dan zonder de aansturing van de ketel.

  • flipfilz
    Opties
    Dank voor uw reaktie! Dus als ik het goed begrijp kunnen de tado knoppen die in een andere ruimte dan de thermostaat zitten toch opengaan als de thermostaat zelf heel laag staat?
  • flipfilz
    Opties
    Dank allen, ik weet nu wat me te doen staat!