Tado in een oud huis
een NOOB vraagje :
Wij wonen in een oud huis met 1 circuit voor de verwarming van het hele huis.
In de woonkamer staat een thermostaat en die bepaalt eigenlijk of de pomp die verbonden is met de verwarmingsketel draait of niet. Dus om het in de de bad- of slaapkamers warm te maken, moet de thermostaat in de woon kamer aanstaan.
Kan een Tado thermostaat in combinatie met radiatorknoppen mij meer flexbiliteit geven ? kunnen de individuele radiatorknoppen de pomp ook triggeren? het zou bijvoorbeeld wel leuk zijn mocht ik 's ochtends de badkamer kunnen verwarmen zonder dat de woonkamer of de slaapkamers verwarmd hoeven te worden.
Bijkomend vraagje: laat de bijhorende software toe om meerdere 'scenario's' te programmeren?
mijn kinderen studeren uit huis en komen slechts om de 2 weken naar huis. het zou makkelijk zijn mocht ik op dat moment makkelijk kunnen schakelen naar een scenario waarbij hun slaapkamers op temperatuur gebrahct wordt, iets wat de andree week niet nodig is.
Reacties
-
zit met dezelfde vraag maar vindt nergens het antwoord.
heb je mss al een antwoord
0 -
Van het oude huis met de pomp,of van de meerdere schema's?
voor het eerste heb ik zo geen antwoord (meer info nodig), voor het tweede:
- met X (nog) niet
- met V3+ heb je drie schema's: elke dag apart, za/zo apart, alle dagen gelijk. Daar kun je tussen switchen per kamer0 -
Tado slimme radiatorknoppen lossen het probleem van 1 circuit (eenpijps systeem) niet op lijkt me. Als alle radiatoren in serie staan (dus retour van radiator 1 naar aanvoer radiator 2 etc), betekent dus dat je geen van deze kranen geheel dicht kan zetten. Zodra je 1 dicht zet, is de gehele flow verstoort.
Heb je bijvoorbeeld een koude kamer, maar in een van de andere kamers is de temperatuur bereikt welke ingesteld, dan gaat die kraan dicht en stopt de flow van warm water. De koude kamer wordt dan niet warm.
Heb je een tweepijps-systeem dan is het geen probleem. Dan zitten alle aanvoeren van de radiatoren op de aanvoerleiding van de CV en alle retouren van de radiator op de retour naar de CV. Alles is dus afzonderlijk te regelen. Moet je overstappen naar thermostatische kranen, stap dan over op Heimeier Eclipse. Deze kun je waterzijdig inregelen zodat de radiatoren het vermogen pakken vanaf de aanvoer wat ze nodig zijn zodat de warmte-afgifte optimaal is, ook voor overige radiatoren.
0