w.Intercom = i;Wat doet Care & Protect eigenlijk? — tado° Community

Wat doet Care & Protect eigenlijk?

Vandaag had ik twee storingen op mijn cv ketel: voor achterstallig onderhoud en één voor een te lage waterdruk. Tado blijft echter zeggen dat alles in orde is. Vandaar mijn vraag: Wat doet Care en protect eigenlijk? Als deze storingen al niet geneld worden in de app, Wat heb ik daar dan aan?

Beste Antwoorden

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Antwoord ✓
    Dit dus niet kennelijk. Dan zou de storing via OpenTherm o.i.d. uit te lezen moeten zijn door de slimme Tado thermostaat
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓

Inderdaad. Zelfs een "basis" OpenTherm thermostaat die niet bij de ketel hoort (bijv Honeywell Chronotherm) die heeft al een indicator (zo'n steeksleutel) om aan te geven dat er "een storing" is. Heb je een thermostaat van hetzelfde merk als de ketel dan zie je ook wat voor storing het is (al is dat meestal toch weer gewoon een code, die je moet opzoeken in het boek). Echter de Tado doet dat niet, zelfs niet als je een Care&Protect abonnement neemt.

Antwoorden

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Ja en dat doet Care&Protect niet!

Het enige wat het doet is alarm slaan als de temperatuur in je huis veel te laag is, de ketel wordt door Tado aangezet, en de temperatuur gaat dan niet omhoog.

Maar storingscodes uitlezen dat doet ie dus niet... geen beste beurt.

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Nee, tado regelt zelfs vrolijk verder, zelfs als de ketel uit staat (EMS bus). Ik bedoel een afwezige ketel, hoe moeilijk is dat te detecteren. Zelfde als gaskraan dichtstaat bijv en ketel dus in storing staat - ik hoef geen foutcode op de tado of app te zien, maar stoicijns door-regelen terwijl de ketel niet thuis geeft....jammer
  • Bij mij werkt de Care & Protect functionaliteit ook niet. Tijdens het vervangen van nog twee radiatorkranen zakte de waterdruk onder 0,7 waardoor de ketel een storing aangaf. Niks te zien in Tado.

Ook na het aan en uitzetten van de ketel wordt altijd een het ontluchtingsprogramma gestart. Ook niks te zien in Tado.

De vorige OpenTherm thermostaat gaf dit allemaal wel netjes door in de app.

Erg jammer dat ook deze functionaliteit van Tado niet werkt.

• Dank voor je antwoord! Ik heb het Care & Protect abonnement opgezegd, is dan van te weinig waarde.

Luistert Tado ook mee hier? Ik ben benieuwd naar jullie verklaring en eventuele plannen voor verbetering.

• Ik heb daarom zojuist mijn jaarabonnement opgezegd en via de Play Store mijn geld teruggekregen

• Ik heb het probleem aan Tado support voorgelegd en onderstaande reactie gekregen:

---

Care & Protect controleert de binnentemperatuur van iedere kamer om te weten of er plotselinge veranderingen optreden. Het zal u dan waarschuwen als er iets mis is. Maar foutmeldingen van de verwarmingsketel hebben niet altijd grote invloed op de kamertemperatuur, dus in enkele gevallen kan een incident onopgemerkt blijven.

Als tado° warmte vraagt en de temperatuur blijft dalen in plaats van stijgen, zal Incidentdetectie een incident laten zien. Dit gebeurt omdat de feature is ontworpen om te detecteren wanneer de doeltemperatuur, die u in de tado° app heeft ingesteld, niet wordt bereikt .

Let op: Care & Protect houdt momenteel geen rekening met de communicatie tussen tado° en de verwarmingsketel als factor om een incident te detecteren. Dit is met name omdat tado° vele verwarmingsketels ondersteunt en wij willen dat Incidentdetectie met meerdere fabrikanten kan functioneren.

---

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Ja dat zei ik al, zo werkt het. Ik vind het nogal een zwaktebod, je zou toch denken dat het minimum wat je kunt doen is checken of de communicatie nog werkt en of er een storingsindicatie is (bij een BUS systeem, niet bij ON/OFF natuurlijk).

Je hoort steeds weer dat domme argument "wij willen dat het met alle ketels werkt, als het niet met alle ketels werkt dan maar met geen enkele ketel". Met die dooddoener kun je bijna alle gewenste functionaliteit neersabelen.

• Bulldozer
    november 2022 aangepast

Het is wel iets complexer dan dat. Bijvoorbeeld de storingscode voor het ontluchtingsprogramma. Via OpenTherm geeft de ketel dat netjes door. Maar in het geval van het ontluchtingsprogramma is dat geen storing die opgelost dient te worden door de gebruiker of installateur. Nadat het ontluchtingsprogramma is afgerond (ongeveer 10 min), werkt de ketel weer prima.

Dan begrijp ik de redenatie van Tado wel. Als de storing ernstig en langdurig is, en dus niet door de ketel zelf wordt opgelost, dan kan de ketel niet meer verwarmen. Dit wordt wel door Tado opgemerkt.

Kies je ervoor om OpenTherm fault codes wel aan de gebruiker door te geven, dan zullen de meeste gebruikers hier alleen maar van in de war raken. Er zijn heel veel type ketels met allemaal een eigen set van foutcodes. Al die verschillende codes van al die verschillende ketels moet je dan goed kunnen vertalen naar de juiste foutmelding voor de gebruiker en of er actie benodigd is van gebruiker, installateur of dat de ketel dit zelf oplost.

Ik vind het wel jammer dat er niet duidelijk wordt aangegeven hoe Care en Protect werkt van te voren. Voor mij heeft het geen toegevoegde waarde, voor de gemiddelde consument denk ik wel.

Ik heb het nu overigens opgelost door er een OpenTherm Gateway tussen te zetten. Daarmee luister ik mee met de communicatie tussen de ketel en Tado. De foutcodes vang ik af en stuur ik naar mijn telefoon.

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Tja "een storingscode voor het ontluchtingsprogramma" dat is iets waar ik nog nooit tegenaan gelopen ben. Mijn ketel doet dat niet, als ik em uit en aan zet gaat ie wel door een selftest heen maar geen ontluchtingsprogramma.

Ik denk ook dat als je ketel zo iets heeft dat je dat dan wel kunt configureren. En wellicht hebben de "storingscodes" in OpenTherm ook wel een extra indicatie of het een fout, een waarschuwing of een mededeling is. Dan zou je moeten checken wat er gebeurt als je er een generieke OpenTherm thermostaat aan hangt, geeft die dan een storing of iets anders.

Het probleem met "OpenTherm" is dat het in tegenstelling tot wat de naam suggereert niet Open is. Dwz er is geen open document waarin iedereen kan lezen hoe het werkt, dan moet je eerst lid worden van een of ander consortium van ketelfabrikanten. Ik weet niet of Tado dat ook is of dat ze het alleen reverse-engineered hebben, zoals de makers van die zelfbouw pakketten ook gedaan hebben. Dan werkt wellicht niet alles optimaal.

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Geen zorgen @Rob2 , tado is lid, zie
    https://www.opentherm.eu/members/
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Nou, dan zullen ze geen belangstelling, geen tijd, of geen benul hebben om het goed te implementeren...