Schema automatisch hervatten

Opties

Hallo, sinds enige tijd heb ik een Tado hangen. Ik heb al veel gelezen en in de app gesnuffeld, maar heb één ding nog niet kunnen vinden.

Stel, ik ga aan het begin van de avond van huis en wil de verwarming in alle ruimtes uit zetten, en ik zou graag willen dat de volgende ochtend het schema weer gewoon gevolgd wordt. Hoe doe ik dat, zonder dat ik bij thuiskomst weer moet aangeven dat het schema gevolgd kan worden (want dat ga ik vast vergeten)?

Alvast bedankt.

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    november 2022 aangepast
    Opties

    Daar is eigenlijk geen goede mogelijkheid voor bij Tado... er is wel de "afwezig" stand, maar niet de mogelijkheid om daar een tijdstip van terugkomst aan te hangen.

    Primitief, ik weet het... zelfs een Honeywell Chronotherm van 25 jaar oud heeft die mogelijkheid, maar Tado niet. Ze hebben zich kennelijk helemaal gericht op de mogelijkheden van geolocatie en bediening op afstand, maar basismogelijkheden zijn weggelaten.

  • AnneP
    Opties

    Dank voor je reactie.

    Tijdstip van terugkomst hoeft niet eens. Gewoon het schema weer oppakken bij het eerstvolgende tijdstip van het schema. Dat zal dan het moment zijn waarop de verwarming 's avonds normaal gesproken uit gaat. Gaat hij 's morgens weer automatisch aan. Ik heb een Eneco Toon die zoiets doet. Je verlaagt handmatig de temperatuur, en het schema pakt hem bij de eerstvolgende wisseling weer op.

    Had iets meer verwacht van Tado.😥

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat kan wel. Althans per ruimte. Gewoon de temperatuur omlaag zetten "tot de eerstvolgende verandering".

    Maar ik heb daar niks aan. Ik heb 5 schakelmomenten per dag: s'ochtends verwarming aan, dan wat later uit, dan na de werktijd verwarming aan, later op de avond ietsje hoger, en eind van de avond uit.

    Dus als ik s'ochtends weg ga en de verwarming de rest van de dag niet meer aan wil (omdat ik laat thuis kom) dan heb ik niets aan "uit tot de volgende automatische verandering"...

    Ik zou als ik de status op "afwezig" zet een optie willen hebben "tot ..." waarbij er de datum van vandaag en een tijdstip staat wat je kunt aanpassen, zodat ik hem tot 23:00 uit kan zetten of wellicht tot een datum in de toekomst.

    Als ik dan een paar dagen weg ga kan de verwarming automatisch weer aan gaan. Een 25 jaar oude klokthermostaat kan dat, Tado niet.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Je kunt toch gewoon op de app lager zetten als je weggaat en dan blijft die daar eeuwig op staan, totdat je aanklikt schema hervatten, zo gaat het bij mij wel. De optie per kamer die Rob2 aangeeft is voor het draaien aan de knop zelf volgens mij
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    @Douwe je kunt dat wel doen maar dan is er dus niets waardoor hij vanzelf weer aangaat. En dat was de vraag.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Ik zou zeggen klik op schema vervolgen, maar de vraag was dat men bang is te vergeten.
    Ja je kunt alles vergeten, maar daar kom je snel achter als je huis koud wordt.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nouja sommige mensen vinden het fijn als ze thuiskomen van vakantie of een weekendje weg dat het huis dan niet ijskoud is. Hoewel dat met de huidige gasprijzen wellicht wel minder mensen worden... liever een half uurtje oncomfortabel dan doordat je toch een dagje later thuis komt 20 euro aan gas weggooien, redeneert men dan.

  • Naar mijn idee moet je de keuze hebben in de algemene instellingen om dit wel of niet te kunnen. Ik ken de functie ook vanuit de TOON die ik hiervoor gebruikte. Nu merk in dat ik soms vergeet het het schema handmatig te hervatten; weg besparing….
    Het zou ook een mooie tegel in de Q kunnen zijn; besparen door automatisch schema te hervatten. Waarom wel op geo en niet bij het volgende schakelpunt?
  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties
    Dat is toch precies wat de automatische afwezigheid regelt? Dingetje is alleen dat wanneer je niet ver weg bent de verwarming niet (helemaal) uitgaat.

    En ja, met schema hervatten op een bepaald moment/tijd zijn er heel veel mogelijkheden, aangezien elke kamer zijn eigen schema heeft.
  • Beste Jan, dat kan als je weg gaat. Maar als je bijvoorbeeld s avonds de verwarming hoger zet en dan lekker gaat slapen wil ik niet hoeven nadenken dat ik het schema weer moet hervatten. Ik blijf tenslotte thuis dus door geo kan ik dat niet laten doen…..

    Als er wel een oplossing is dan zou ik die graag willen weten…..
  • b3rry
    Opties

    @Bart_Houtman Deze optie is standaard aanwezig en je kunt deze per kamer naar wens instellen.

    Wanneer je bij Instellingen kiest voor de gewenste kamer en vervolgens kiest voor de instelling [Tot de volgende automatische verandering] dan zal deze altijd het programma volgen na een handmatige wijziging.

    Deze instelling kan evt. eenmalig overruled worden met het schuifje.


  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja dat lijkt leuk maar het is toch niet wat je wilt. Ik heb hier zelf een schema waarin om 19:30 de temp een half graadje hoger gaat. Dat vinden veel mensen prettig, s'avonds ietsje warmer.

    Maar afgelopen weekend heb ik een keer om ongeveer 19:00 uur de temp handmatig naar 15 gezet met het doel die avond niet te verwarmen, en later dacht ik er aan (kwam ik er achter) dat ie van 19:30-23:00 toch weer heeft staan verwarmen.

    Kijk DAT is wat er ontbreekt aan Tado. Je wilt kunnen zeggen "vandaag de rest van de dag uit en morgen weer gewoon verder" met een simpele handeling op de thermostaat. Met de 30+ jaar oude Honeywell ChronoTherm geen probleem: klepje open en op "vakantie/timer" drukken en een keer of 4 op "vooruit" en klaar ben je: hij blijft 4 uur uit en gaat dan verder met het schema. Door nog een keer te drukken kun je hem ook dagen vooruit zetten, voor een vakantie van 14 dagen ofzo.

    Dat heeft Tado dus niet, en dat is soms jammer.

  • b3rry
    b3rry
    februari 2023 aangepast
    Opties

    @Rob2 Wanneer je het schuifje in dat geval 4 uur vooruit had geschoven had het prima gewerkt. Je geeft aan dat er van alles ontbreekt aan TADO, in dat geval past TADO wellicht niet bij je en kun je beter een ander product kiezen.

    Dat TADO standaard geen basis functies heeft zoals [MORGEN ALS ZONDAG] is absoluut een gemis, daar ben ik het mee eens en hoort er standaard in te zitten. Het is echter niet zo dat het met TADO niet mogelijk is, de standaard TADO app ondersteunt het alleen niet. Ik maak zelf weinig tot geen gebruik van de standaard app maar gebruik Home Assistant i.c.m. de TADO integration. Hiermee kun je vrijwel alles naar wens inrichten zoals je zelf wilt. Mijn keuze voor Tado is specifiek gemaakt voor de mogelijkheid dat iedere ruimte via opentherm apart aangestuurd kan worden via een hoofd-thermostaat en dat ze een vrij uitgebreide API ondersteunen (via Homekit zelfs lokaal).

    Je kunt op deze manier dus eigen buttons programmeren zoals onderstaand voorbeeld. Vooral de HEATING waarde is erg handig voor de aansturing van bijvoorbeeld een zoneklep (VVW).

    Het is dus niet zo dat het niet kan, maar je moet een beetje knutselen. Het is jammer dat er geen DEV topic aanwezig is om dit soort items verder uit te diepen.

    Ik snap dat de doorsnee gebruiker hier weinig mee kan maar zeg niet dat het niet mogelijk is, het is alleen vaak niet mogelijk met de TADO APP.



  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "Wanneer je het schuifje in dat geval 4 uur vooruit had geschoven had het prima gewerkt"

    Ja maar ik heb dat op de thermostaat zelf ingesteld, niet in de app. Die staat ingesteld op "tot de eerstvolgende automatische verandering" en normaal werkt dat goed, maar nu was het zo vroeg dat er nog een automatische verandering aan kwam waar ik niet aan gedacht had.

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    februari 2023 aangepast
    Opties

    @b3rry je haalt twee dingen door elkaar. De instelling per kamer geldt als je aan de knop of thermostaat zit en het schuifje als je in de app de temp wijzigt (daar kun je ook op 2 bolletjes stoppen - tot volgende schema moment, of tot je handmatig weer wijzigt, op andere punten is het een timer. Je kan dus niet het een overrulen met de ander - het zijn twee verschillende instellingen.

    Verder vind ik de opmerking dat Rob2 beter een ander product kan kiezen niet netjes van je. Jij komt net kijken hier(1*) en Rob zit hier al >4 jaren als tado gebruiker(3*).

  • Bedankt! Het zit wel verstopt maar ik ga het proberen ;-)

  • Jako75
    Opties
    Dat schema hervatten zou gewoon standaard aan moeten staan bij manuele temperatuur wijzigingen. Dat deed mijn 20 jaar oude Honeywell Chronoterm ook. Gisteren avond manueel temperatuur omhoog gezet. Niet aan dat potloodje gedacht. Zie ik aan mijn slimme meter door de P1 module dat hij hele nacht heeft lopen stoken.

    En dan heb ik het nog niet eens over dat extra abonnement wat nodig is voor geofencing wat nergens op de tado en coolblue website stond. Dat heb ik nu “opgelost” met homekit integratie maar daar heb ik hetzelfde probleem mee dat het een manuele wijziging is en hij geen schema hervat bij terugkomst. Ik ga geen 2,99x12x20 jaar = 717 euro betalen voor 1 feature waar bij Coolblue gewoon een vinkje bij stond en ik heb gisteren nog zitten zoeken dat Auto-Assist abonnement wordt nergens genoemd bij bedrade thermostaat. Ik heb bij Coolblue een klacht ingediend en bij Tado kan ik niet eens vinden hoe ik een klacht kan indienen. Wie verwacht nou een abonnement op een thermostaat? Dat ding dat hing gewoon al toen ik me ging registreren en er ineens in de app achter kwam. Dit is voor mij echt geen vooruitgang zo. Ik ben echt boos
  • Jako75
    Opties
    Hier https://www.tado.com/nl-nl/bedrade-slimme-thermostaat. Worden allemaal functies getoond waar je extra abonnement voor nodig hebt en wat nergens genoemd staat. Ook niet bij de faq
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je kunt wel geofencing handmatig gebruiken als je geen abonnement hebt, je moet de app dan op je telefoon hebben en als iedereen buiten de woning is komt er de vraag of je de verwarming laag wilt zetten en kun je daar ja op antwoorden.

    Het is tegenwoordig "normaal" dat allerlei bedrijven je door zo weinig mogelijk informatie te geven, die je op verschillende manieren kunt lezen, proberen te verleiden iets te kopen wat later toch anders werkt en meer kost dan je eerst gedacht had. Gelukkig ben je er nu meteen achter en kun je de boel nog retour sturen en je geld terug krijgen.

    Reken er zeker niet op dat dit soort dingen (ik bedoel dan dat schema gedoe, niet het abonnement) door Tado nog wordt verbeterd in de software. Dat doet Tado niet, het is niet zo'n bedrijf wat voortdurend werkt aan software verbeteringen op basis van door de gebruikers voorgestelde wensen. Het ding doet wat het nu doet en dat is het. Er komt hooguit weer een keer een nieuw model wat je dan weer moet kopen en wat wellicht beter is.

  • PatrickDM
    Opties

    je kan ook een accountje aanmaken bij https://ifttt.com/ wat je dan koppelt aan je tado account. Je maakt dan een scenario aan waarbij de trigger een button press is die je koppelt aan een instelling van je tado (algemeen uit, elke kamer een bepaalde temperatuur, ...) die hij dan voor x uren moet aanhouden (momenteel max 3u weliswaar). Als je dan IFTTT widget aanmaakt op je smartphone, heb je die button press: eenmaal er op klikken doet dan gedurende max 3u wat je gevraagd hebt waarna het TaDo systeem dan terug gaat naar jouw voorkeuren. En anders idd geofencing, Is betalend, maar werkt wel....

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja maar er is toch geen IFTTT commando in de Tado voor "hervat schema"? Of is dat er inmiddels wel?

    Mijn beeld was altijd dat je met IFTTT alleen de MOMENTELE temperatuur kunt instellen en dat ie vanaf dat moment op "handmatig override" staat wat je alleen weer naar het schema terug kunt zetten als er in je kamer instellingen staat "handmatige veranderingen geldig tot eerstvolgende schema verandering". Maar dan kun je dus niet een wijziging "voor de komende 3 uur" doen als er in die periode een schema verandering zit.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    april 2023 aangepast
    Opties
    Je kunt met da Tado api alles doen wat je met de app ook kunt doen. Iftt maakt gebruik van de api, en daarmee kun je dus alles wat je met de app kunt ook.

    Probleem is alleen dat de api niet (goed/officieel) gedocumenteerd is.

    Ik zelf gebruik Php om bepaalde zaken te regelen die niet standaard via de app kunnen, ook via de api. Het kan ook mbt home assistant bijvoorbeeld
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Aha ok ik had het idee dat de API niet werkte op het nivo wat de app ook doet, maar meer een simulatie was van handbediening van de knoppen en de thermostaat.