w.Intercom = i;wat heb ik nodig — tado° Community

wat heb ik nodig

FilipK
FilipK
november 2022 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Situatie nu

Bosch ketel 7000iw met draadloze thermostaat

Woonkamer 3 radiatoren

Werkkamer 1 radiator

Badkamer 1 radiator

Ik zou graag ons huis op een slimmere manier verwarmen en kwam uit bij tado°. Het is de bedoeling dat bij thuiswerk de werkkamer op een comfortabele temperatuur gehouden wordt waarbij de andere ruimten op een lagere temperatuur mogen gehouden worden.

Welke toestellen moet ik mij hiervoor aanschaffen? Moeten alle radiatoren in alle te verwarmen ruimten een slimme radiatorknop hebben?

Of kan ik in de woonkamer enkel een slimme thermostaat (draadloos) plaatsen en in de werkkamer, badkamer slimme radiatorknoppen?

Een laatste vraag. Voor het aftapwater (geen vat) heb ik twee standen “Eco of comfort” op de Bosch 7000wi. Nu staat het aftapwater op ECO. Is het mogelijk met Tado om op gevraagde tijdstippen dit te verplaatsen naar comfort om zo bv snelle warm water te hebben in de douche?

Als ik overstap naar tado° blijf ik dan de modulerende kracht van de ketel behouden?

Alvast bedankt voor de antwoorden, suggesties en het meedenken.

Antwoorden

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Mijn vraag is: heb je eerst geprobeerd eens wat rond te kijken op het forum naar anderen die vragen stellen en beantwoord krijgen?

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    En mijn antwoorden
    Alle radiatoren in ruimten die je automatisch wil regelen moeten voorzien zijn van een tado knop. Heb je kamers die alleen met de hand bediend hoeven worden dan kan dat met de bestaande knoppen, maar die moet je wel dichtdraaien als het daar niet warm hoeft te zijn en elders wel, en alleen opendraaien helpt niet, want er moet wel elders warmte gevraagd worden zodat de tado thermostaat de ketel inschakelt.
    Ik zou 5 knoppen aanschaffen.
    Als je in de woonkamer geen slimme knoppen plaatst en je wil de werkkamer verwarmen, dan slaat de ketel aan en wordt de woonkamer ook warm, tenzij je de knoppen dichtdraait.
    Wat heb je verder nodig: in ieder geval een starterskit want daarin zit een bridge.
    Heb je bedrading lopen van plaats van de thermostaat naar de ketel kun je een bedrade thermostaat gebruiken. Heb je dat niet dan een draadloze thermostaat en draadloze ontvanger.
    Je kan ook voor warmwater een tijdschema instellen met gewenste temperatuur per tijdblok, maar dat is geen schakeling tussen eco en comfort. Volgens mij gebruiken de meeste tado gebruikers de warmwater functie niet.
    Ja tado kan je Bosch modulerend aansturen (EMS bus)

Maar ik zou ook eens naar de Bosch oplossing kijken: Easycontrol CT200 Set met radiatorkranen